Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Begriper ikke hva jeg gjør galt.... Lager 4 brød i langpanna. Vanlige brød, sånn passe grove. Bruker rapsolje til å bake dem ut med i steden for mel. De blir veldig gode, men når jeg skjører i dem så går de i oppløsning.... Spesielt etter de har vert frosset. Hvorfor, noen som kan hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Det gjør noen av mine også, særlig de med mye rug og lite eller ingen hvete (bruker glutenmel i stedet). Lurer på om de blir "seigere" om du bruker mer olje og evt melk eller kefir? Og sirup, men da blir de jo mindre sunne. En løsning som fungerer her i huset er å lage rundstykker i stedet, da er det lettere å ta opp passe porsjoner - det er mest når de har ligget noen timer eller dager at brødene smuldrer.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Tja, jeg bruker 1,5 liter lettmelk, og 1 liter kulturmelk, og en stor dæsj mørk sirupp, 30 dl hvetemel, og resten grovt, hvor grovt og hva slags grovt varierer hva jeg har....... Janskje jeg skal lage de i former i steden, kanskje lerttere dersom de får skorpe rundt hele brødet slik de får da...... Hmmm
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #6 Skrevet 16. januar 2008 Passer på å ikke la dem ligge og avkjøles altfor lenge før jeg pakker dem inn og fryser dem. funker for meg i hvert fall... (Jeg baker forøvrig uten tilsatt fett i form av smør,olje,melk osv)
Gjest Pax Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Det skjer ikke når jeg baker, bruker ikke melk i. Kan det ha noe å si?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Bruker du vegetabilsk olje i, Pax? Jeg har fått det for meg at det (fettinnhold) skal bety noe. Men er ikke sikker.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 jeg hadde samme problemet, men etter at jeg økte oljemengden ble alt så meget bedre. det skulle være 5 ss olje til 3 brød, men jeg bruker 1 eller 1 1/2 dl olje. funker fint.
Gjest Pax Skrevet 16. januar 2008 #10 Skrevet 16. januar 2008 Bruker du vegetabilsk olje i, Pax? Jeg har fått det for meg at det (fettinnhold) skal bety noe. Men er ikke sikker. Ja, det stemmer. Mem jeg bruker ikke oppskrift, så av og til glemmer jeg det. Men det går bra, da også.
Gjest Pax Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 Kan det ha noe å si hvor mye man elter deigen?
Gjest marihan Skrevet 16. januar 2008 #12 Skrevet 16. januar 2008 Kan det ha noe å si hvor mye man elter deigen? Ja, det har mye å si. Hvis man ikke elter deigen nok, så har brødet lett for å smuldre.
Gjest Audrey Horne Skrevet 16. januar 2008 #13 Skrevet 16. januar 2008 Hvor lenge hever brødene dine? Jeg pleier å langtidsheve brød over natten og bruker da bare en bitteliten bit gjær. I følge en baker jeg kjenner, vil fibrene i melet bli mere elastisk (?) ved langtidsheving, og brødene vil da ikke smuldre. Og elting, selvfølgelig. Elt til du blir svett .
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #14 Skrevet 16. januar 2008 Hvor lenge hever brødene dine? Jeg pleier å langtidsheve brød over natten og bruker da bare en bitteliten bit gjær. I følge en baker jeg kjenner, vil fibrene i melet bli mere elastisk (?) ved langtidsheving, og brødene vil da ikke smuldre. Og elting, selvfølgelig. Elt til du blir svett . Det stemmer nok, på samme måte som med surdeigsbrød kanskje, hvor man vel også hever lenge (tror jeg, har aldri hatt tålmodighet til å lage starter). Jeg er lat på elting, det skal jeg jammen skjerpe meg på.
Dyveka Skrevet 4. november 2008 #15 Skrevet 4. november 2008 Det stemmer nok, på samme måte som med surdeigsbrød kanskje, hvor man vel også hever lenge (tror jeg, har aldri hatt tålmodighet til å lage starter). Jeg er lat på elting, det skal jeg jammen skjerpe meg på. Har samme problem med smuldring.Har prøvd løs deig, mye elting, lite elting,kort hevetid ,lang hevetid,mindre grovmel (men vil jo ha litt grove brød iallefall), Bruker ca 50/50 fin /grov mel, vann,olje,salt,tørrgjær.forhever ca 1 time, elter litt på bakebordet,former brød. etterhever ca 30 min.Steker i varmluft 180 grader i 50-60 min. Har og prøvd høyere temp og kortere tid med samme resultat.HJÆLP
Gjest Susa Skrevet 5. november 2008 #16 Skrevet 5. november 2008 Etter at jeg har begynt å elte deigen mye så skjer ikke dette hos meg. Det står åt i kjøkkenmaskin skal deigen eltes i 8 min, lengre for hånd.
Dyveka Skrevet 9. november 2008 #17 Skrevet 9. november 2008 Etter at jeg har begynt å elte deigen mye så skjer ikke dette hos meg. Det står åt i kjøkkenmaskin skal deigen eltes i 8 min, lengre for hånd. Skal prøve å elte leeenge. Har prøvd i ca 5 min uten endra resultat
Gjest hyggelig Skrevet 15. november 2008 #18 Skrevet 15. november 2008 Når dere sier at man må elte deigen lenge, betyr dette at man skal elte den lenge før eller etter deigen er ferdighevet?
Cata Skrevet 15. november 2008 #19 Skrevet 15. november 2008 For lite hvetemel? Det binder. Jeg bruker ca. 50/50 og mine brød drysser aldri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå