Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Katten min har en pels som krever mye stell, det vil si at den må børstes hver dag. Som alle vet, er ikke katter spesielt glade i og bli stelt med og min katt er intet unntak. Han forvandles til et monster(mildt sagt) hver gang børsten tas frem og hendene mine blir fulle av bitt og kloremerker. Men det verste av alt, er at han bæsjer på meg Det kommer bare litt, men det er en blanding av løst og fast. Hvorfor i all verden gjør han dette? Er det er en slags protest? :klø: Hva kan jeg gjøre for å holde han i ro under børstingen? Noen kreative der ute som har et lite tips?
la Flaca Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Hvordan er han ellers? At han bæsjer på deg er ikke normalt, og et tegn på sterk redsel. Min kastrat har gjort seg ut to ganger, når han har blitt angrepet av andre katter. Du må nærme deg problemet forsiktig, og få han til å stole på deg først og fremst. Er pelsen veldig tett ville jeg heller tynnet problemområdene med saks, for å lette stellet. Hvis du da får lov til å komme til med saksa. Ikke hold katten fast for å børste, noe jeg mistenker at du gjør. Er det klin umulig å få stelt pelsen uten tvang får du heller ta den med til dyregen, og la den sove mens pelsen klippes i en mer lettstelt lengde. Så få du tid på deg til å bygge opp børste-toleransen mens pelsen vokser. Tillater katten at du klapper den? Ligger han avslappet i fanget ditt og sover, eller i sofan? Jeg ville utnyttet den tiden han er søvnig og trøtt, og brukt børsting forsiktig innimellom klappingen. Har ikke hørt om at det skal være en kjennsgjerning at katter generelt skal være så anti børsting, så dette må du virkelig jobbe med. Ps; min kattepus både børstes og støvsuges uten å vise motvilje, så det er fullt mulig å innarbeide slikt dersom det behøves. På langhårskatter er det et must å tilvenne pelsstell.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Tusen takk for svar. Ja, jeg må innrømme at jeg holder han fast under børstingen, men om han skal ligge stille frivillig, stikker han av etter noen sekunder. Har virkelig noe å jobbe med her ja. Men kan ikke forestille meg at dette noen gang kommer til å bli hyggelig Ang. det at han bæsjer på meg; jeg gjør jo ingenting som tilsier at han skal være livredd meg, så dette skjønner jeg ikke. Han er litt sky og smånervøs av seg(noe han har arvet av sin mor).
la Flaca Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Tusen takk for svar. Ja, jeg må innrømme at jeg holder han fast under børstingen, men om han skal ligge stille frivillig, stikker han av etter noen sekunder. Har virkelig noe å jobbe med her ja. Men kan ikke forestille meg at dette noen gang kommer til å bli hyggelig Ang. det at han bæsjer på meg; jeg gjør jo ingenting som tilsier at han skal være livredd meg, så dette skjønner jeg ikke. Han er litt sky og smånervøs av seg(noe han har arvet av sin mor). Du har ikke noe annet valg enn å jobbe med det. Og det er en møysommelig prosess med en så nervøs katt. Huff, trist for stakkaren at han er langhåra. At du holder katten fast mot sin vilje, for å gjennomføre noe han er redd for (børstingen) er nok til å at han får hetta, tydeligvis. Har du gjort noe for å få han til å forbinde børsten med noe positivt? Jeg ville begynt med en børste som ikke tok flokene, bare utenpå så han såvidt kjenner det, for å venne han til følelsen. Samtidig som han spiste det han liker aller best for eksempel. Eller når han ligger i fanget og koser. (gjør han det?) Etter hvert kan du bytte til en børste som er mer effektiv, men ikke vond. Hvis den prosessen gjør at han får uregjerlig pels og floker er det som sagt best å klippe ned litt på forhånd. I det minste der pelsen lettest floker seg. Rundt kragen , bak forbeina, under magen og rundt rompa.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Har du gjort noe for å få han til å forbinde børsten med noe positivt? Jeg ville begynt med en børste som ikke tok flokene, bare utenpå så han såvidt kjenner det, for å venne han til følelsen. Samtidig som han spiste det han liker aller best for eksempel. Eller når han ligger i fanget og koser. (gjør han det?) Etter hvert kan du bytte til en børste som er mer effektiv, men ikke vond. Hvis den prosessen gjør at han får uregjerlig pels og floker er det som sagt best å klippe ned litt på forhånd. I det minste der pelsen lettest floker seg. Rundt kragen , bak forbeina, under magen og rundt rompa. Nei, det har jeg ikke, men det skal jeg prøve. Katten er i tillegg veldig sær, så det er sjelden han vil ligge i fanget å kose.
spezitas Skrevet 15. januar 2008 #6 Skrevet 15. januar 2008 Som alle vet, er ikke katter spesielt glade i og bli stelt med og min katt er intet unntak. Dette er for meg helt ukjent. Jeg har hatt katt i mange,mange år, og de fleste katter jeg vet om, liker å bli dullet med og børstet. Her kommer noen råd: -Er katten veldig flokete, ta katten med til dyrlegen og barber den. Katten skal i narkose under barberingen, slik at den ikke får varige traumer av lyden. -Begynn forsiktig med å stryke den over ryggen, slik du vanligvis gjør når du klapper ham. - Kjøp en myk børste (da mener jeg så myk at du kan stryke den over kinnet ditt uten at det gjør vondt) og børst ham forsiktiog over ryggen samtidig som du klapper. La ham få hoppe ned når han vil det selv, og ros ham og gi ham en godbit etter seansen. -Dette kommer til å ta tid, men når han er litt tryggere, kljøper du en børste med grove tenner med avrundede tupper på. Bodyshop har en veldig god en, med god "fjæring" i, som jeg forøvrig bruker som en del av showprepareringen på mine katter. Denne koster vel ca 1/3 av hva en kvalitetsbørste på en dyrebutikk vil koste. Begynn å børste ham forsiktig med denne, på hans premisser. Husk hele tiden på å rose ham når han blir værende i fanget/ sofaen uten å hoppe ned. - Etterhvert kan du kjøpe deg en naturhårsbørste og en såkalt mirakelkam. Det er egentlig alt du trenger for å holde pelsen hans fin. (Grovtannet stålbørste, som fjerner løse hår, naturhårsbørste og mirakelkam) -Nå bør han være godt vant til børstingen. Husk at om du børster litt hver dag, vil pelsen holde seg fin, og pus vil bli vant med børstingen. Lag børstingen om til dagens kosestund! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå