Gjest noen som vet Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Når jeg drev med hester for 10-15 år siden så mener jeg bestemt at det var ulovlig å selge hester som var eldre enn 18år. Har kikket litt på finn.no i det siste og sett at det er mange hester på 18+ som er til salgs. Noen av dere som vet om det er lov/har blitt lov? Mulig jeg husker feil, er en god stund siden jeg var aktiv. Tusen takk for all oppklarende hjelp
FantasDick Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Alderbegrensningen ble fjernet, men husker ikke når. Så selg (eller kjøp) i vei.
Gjest Gjest_michelle_* Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Kan jo bli brukt som god avlshest og ridehest for mindre erfarne ryttere fordet=)
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Kan jo bli brukt som god avlshest og ridehest for mindre erfarne ryttere fordet=) Jeg ville ikke avlet på en så gammel hest, det er ikke forsvarlig.
Trampe Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jeg overtok en 20 år gammel hest og hadde den fra den var 20 til den var 23. Fantastisk læremester, desidert den beste hesten jeg noen gang har vært borti... så ja, eldre hester kan være flotte ridehester bare man tar hensyn til at de kan ha ekstra behov for hvile og slikt. Avl derimot synes jeg er uforsvarlig å drive på et så gammelt dyr.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Om hesten er for gammel i den alderen kommer an på både rase og tidligere bruk, i tillegg til individuell helse selvsagt. Mange kaldblodsraser blir gamle, og jeg har ridd en fjording på nærmere 30 som var i "sin andre ungdom" fordi de nye eierne stelte godt med den og holdt den i god kondisjon. Mange islandshester er også på høyden, i hvert fall som hobbyhester, fra de er 15-30 omtrent... Jeg vet også om ei lippizanerhoppe som var ca 20 da hun fikk sitt andre føll. Men generelt ville jeg ikke brukt ei 20 år gammel hoppe til avl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå