Gjest pirjo Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Sikkert ikke bare jeg som har problemet med at ordet "ææææsj" ropes ut så fort man sier ordet "grønnsaker". Men; hvordan få barna til å spise mer av den slags? Argumenter om at det er myyyye sunnere enn godteri preller jo av, for å si det mildt....
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Tilby frukt oppskåret i ikke så store stykker. Varier og vær et godt forbilde. Du må spise det selv også. Grønnsaker: Tilby forskjellige grønnsaker, tilberedt på forskjellige måter. Liker ikke barnet kokte gulrøtter? Tilby rå gulrøtter i strimler eller surr gulrøttene i litt smør. Spis mye grønt selv. Det er ikke lov til å si æsj om mat. Man må smake, men det er lov å legge noe man ikke liker pent til side på tallerkenen. Ikke tilby noe veldig godt som alternativ. Hvis barnet ikke vil spise gulrot, greit, men det betyr ikke at det får mer pølse. Det som står på bordet, er det som skal spises, men man trenger ikke spise alt som står på bordet. Fortell om hvor viktig det er å spise variert. Kanskje kan du belønne med klistremerker om barnet spiser trafikklys hver dag? Trafikklys betyr å spise forskjellige grønnsaker og frukt hver dag. Noe rødt, noe gult og noe grønt. Snakk konkret om hvorfor de forskjellige matvarene er viktige å spise. Fortell hva godt de gjør og hva de gjør for kroppen
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Snakk konkret om hvorfor de forskjellige matvarene er viktige å spise. Fortell hva godt de gjør og hva de gjør for kroppen Ingenting var så godt som gulerøtter da jeg fikk vite at man fikk bra nattsyn av det (noe jeg ikke er helt sikker på om stemmer ).. Jeg fikk det for meg at om jeg spiste nok kunne jeg kanskje se like bra om natta som om dagen, hehe.. Etterhvert fant jeg vel også ut at gulerøtter var ganske så godt
smaksløk Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 En lunsjpakke med varierte oppskårede fristende grønnsaker eller frukter er bra. Ser det inviterende ut er det også lettere å få barna til å spise dem. La gjerne barna få være med å kutte grønnsaker, ingenting er bedre enn noe man har laga selv.. Nevøen min fikk en fancy epleskreller(skreller, skjærer opp i en spiral og tar ut skrotten..) fra bestefar til jul, og nå går det ned flere epler til dagen.
DDuck Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Hva med å ha fruktsalat stående i kjøleskapet eller rett og slett bare oppskjærte fruker... Og man trenger ikke vaniljesaus eller krem for å få det til å smake godt, men bare litt tropisk nektar over... Og wok til middag? i stedet for kokte grønnsaker.. by på litt annet enn brokkoli og gulrøtter og slike tradisjonelle grønnsaker.. Slik som bambusskudd, vannkastanjer og minimais?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Her er noen ideer til hvordan du kan øke inntaket: - legg agurkskiver eller paprikaringer på osteskiven til brødet. - server smooties laget med bær og frukt som dessert - lag fruktgrøt- eller supper til forrett eller dessert - bruk tørket frukt i frokostblandingen - skrell rotgrønnsaker og skjær i knaskestore biter og legg i vann. Lett å forsyne seg av når man vil ha noe å gnage på. mamma gjorde dette og småsøkene min spiste det hver dag. - gjør grønnsakene mer spennende enn bare å koke dem: lag røsti, ovnsbakte grønnsaker, hasselbackpoteter, gratinert brokkoli, honningglasserte grønnsaker etc. - bruk mer grønnsaker og mindre kjøtt/deig når du lager retter som lasagne, pizza, gryteretter etc.
Grissini Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Finhakk gulerøtter, selleri, løk og hvitløk og ha det i kjøttsaus. Bruk spinat i forskjellige sauser, det ser bare ut som krydder.
Aurela Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Oppkuttet frukt som står fremme på bordet som kosemat på f.eks. lørdagskvelden. Grønnsaker og dipp, istedenfor potetgull.. Fruktsatat!! Ja, det var det jeg kom på nå
Gjest pirjo Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Takk for mange gode tips! Nå gjenstår det å praktisere dem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå