Sunrose Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Vi testet da racletten vår og hadde port salut som ost. Vi elsket racletten men jeg var ikke så begeistret for den osten. Likevel har jeg lyst til å bruke en ost med litt mer smak enn vanlig gulost. Har noen noe forslag? Har noen prøvd Tine taffel tomatost feks? Eller noen oster med feks purre/gressløk eller noe Tror kanskje jeg skal prøve fetaost engang siden jeg liker det. På forhånd takk for svar
Gjest Morgan le Fay Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Taffelost og de faste smelteostene med gressløk osv er nok ikke egnet, siden det allerede er smelteoster. Hva med for eksempel Jarlsberg, cheddar, edam, gouda eller sveitser, hvis du da ikke vil bruke ost spesielt beregnet for raclette.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Du kan bruke gruyere (som er den osten "sveitserost" er kopi av).
Sunrose Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2008 Noen som kan fortelle meg litt hvordan ostene smaker i forhold til Port salut den var litt for mektig for meg
onyx Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 (endret) Du kan bruke gruyere (som er den osten "sveitserost" er kopi av). Norsk sveitserost er ikke en kopi av gruyere, hverken smak eller konsistens kan sammenlignes. Mer sannsynlig er den norske sveitseren en kopi av emmentaler, som også har en mild smak, huller og en litt gummiaktig konsistens. Hvis du har tilgang på en ostebutikk eller en delikatessebutikk så spør etter raclettost der. Vanlig raclettost er mild på smak, men du kan også få den røkt eller tilsatt urter, grønn pepper etc. Ridderost kan også fungere, samt andre faste og fete oster. Muggoster er også et lit spennende alternativ, jeg har prøvd med brie og det er godt. Endret 14. januar 2008 av onyx
Rainbow Brite Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jeg sverger til rødkittost, gå i en ostedisk og få hjelp. Den har en markant smak, men er likevel rund og fyldig, så den blir ikke skarp. Eeelsker rødkittost! Ellers synes jeg st. albray osten er heeeelt fantastisk Mmmm.. nammenamm! Nå fikk jeg lyst på god ost
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå