Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har lest og hørt om at prøvere og gravide bør ta dette vitamintilskuddet. Lurer på en ting: 1. Blir man lettere gravid ved å ta disse vitaminene?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 Nei, du blir ikke lettere gravid, men du kan forebygge ryggmargsbrokk og leppe/ganespalte hos barnet. Og, ja selvsagt tar jeg folat når jeg bevisst prøver å bli gravid.
Concertina Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Som andre har sagt, man kan forebygge ryggmargsbrokk ved å ta folat, og ja, jeg tar folat.
Gjest prøver Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Selvsagt tar jeg folat, dette begynte jeg som anbefalt med FØR vi begynte å prøve. Alt annet er uansvarlig!
pleiepike Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Siden vi bevisst prøver å bli gravide tar jeg folat
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Jeg lurer på om det er "like bra" å ta vanlig multivitamintilskudd med b-vitaminer, eller om det er mye lurere å bytte tilskudd? Hvor mye folat trenger man sammenliknet med andre b-vitaminer? Prøver ikke å bli gravid, men samboern og jeg praktiserer litt usikker sex og risikerer jo svangerskap av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #7 Skrevet 15. januar 2008 Jeg lurer på om det er "like bra" å ta vanlig multivitamintilskudd med b-vitaminer, eller om det er mye lurere å bytte tilskudd? Det anbefales å ta 400 mikrogram folat per dag. De fleste multivitaminer har bare 200 mikrogram, men multivitaminer (Gravitamin?) beregnet for gravide har vel 400 mikrogram tror jeg.
Gjest StoreSky Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Er født med ganespalte, så tar folat ja. Driver og prøver og bli gravid.. Ved første barn tok jeg ikke noe ekstra, visste ikke om folat da. Men hun var frisk som en fisk altså!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #9 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har sluttet å ta folat etter å ha tatt det i nesten to år nå, pga at det øker faren for tarmkreft (som jeg er genetisk disponert for å få) og jeg etter 19 måneder med prøving begynner å miste motet.
Gjest barelillemeg Skrevet 18. januar 2008 #10 Skrevet 18. januar 2008 Jeg er langtidsprøver, og har tatt folat i halvannet år nå. Dersom vi ikke blir gravide på første prøverørsforsøk må jeg vurdere å kutte ut en periode, dersom det er en kreftfare knyttet til langvarig bruk.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #11 Skrevet 18. januar 2008 Nå skal det sies at det ikke er entydig at folat øker faren for kreft: For tykk- og endetarmskreft viser flere studier signifikant sammenheng mellom økt inntak av folat og redusert risiko for utvikling av kreft. Enkelte studier viser ingen signifikant sammenheng, men det er heller ingen studier som påviser økt risiko for kreftutvikling ved økt inntak av folat. (Tidskriftet for Legeforeningen, 2005) Og fra samme artikkel: For brystkreft viste fem av ni studier (2) en signifikant sammenheng mellom økt inntak av folat og redusert risiko for kreftutvikling, først og fremst hos kvinner med høyt alkoholinntak. I likhet med studier av tykk- og endetarmskreft, er det ikke påvist økt risiko for utvikling av brystkreft ved økt inntak av folat
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #12 Skrevet 18. januar 2008 Dersom vi ikke blir gravide på første prøverørsforsøk må jeg vurdere å kutte ut en periode, dersom det er en kreftfare knyttet til langvarig bruk. Stemmer nok ikke. Flere land som bla UK, USA og Australia har folat tilskudd i vanlig mat som f.eks frokosblandinger for å sikre at kvinner får i seg folat. Dette fordi de fleste graviditeter ikke er planlagte.
Amyrlin Skrevet 18. januar 2008 #13 Skrevet 18. januar 2008 Ja, jeg tar folat. Ikke fordi det hjelper med å bli gravid (tror ikke det har noe å si der), men fordi det er forebyggende mot ryggmargsbrokk, og leppe/gane-spalte.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #14 Skrevet 18. januar 2008 Alle kvinner som har sex burde ta folat. Ryggmargsbrokk er en skrekkelig skjebne som kan unngåes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå