Gå til innhold

Kjøpe bil?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei. Har ønsket å kjøpe bil i mange år, men har ikke hatt anledning til det. Nå ser det imidlertid ut til at det kan la seg gjøre, men hvordan skal man gå fram? Har tenkt på bruktbil i første omgang, har noen et sted å anbefale (i Oslo)? Hva må en gjøre/ikke gjøre i den forbindelse? Har ikke kjørt regelmessig på mange år, og har lite erfaring med vedlikehold o.l...

En annen ting, dersom man trenger lån til bilen, går det an å få et tilleg på huslånet for å bruke det på bil?

Takker for alle slags tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på nettet på diverse sider, der finner du en god del brukte biler. I butikkene er det jo også en god del bruktbilblader som f.eks motorbørsen.

http://www.finn.no/finn/car/

http://www.autodb.no/bil/

http://www.motorborsen.no

Her er bare noen av internettadressene hvor du kan finne bruktbiler, men dette er de beste synes jeg. Her kan du fylle ut den prisklassen du ønsker, og årsmodell.

Der har du også mulighet til å ta kontakt med bruktbilforhandlerne via e-post, hvor du kan spørre om alt du lurer på mht kjøp av bil.

Men det er jo greit før du kjøper bilen, hvis du har en kjenning som har peiling på biler, til å bli med deg å se på bilen slik at du ikke blir lurt av selgeren. Noen bilselgere kan være nokså sleipe.

Men søk litt etter biler på nettet da, og se om du finner noe du liker!

Lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, er ikke sikker på det med lån. Hva med å spørre om tips i banken din? Der kan de helt sikkert hjelpe deg. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi utvidet huslånet når vi kjøpte bilene våre. Bare snakk med banken så ordner nok det seg.

Du bør sjekke Brønnøysundregisteret for om det er heftelser på bilen.

Tror du finner de fleste bilbutikkene i Oslo på Ensjø, både merkeforhandlere og de som driver med import.

Kjenner du ingen som har greie på bil som kan være med deg på prøvekjøring for å sjekke at bilen er i god teknisk stand? Be i alle fall om papirene fre EU-kontrollen.

Skal du ha en litt eldre bil uten for mye vedlikehold, tror jeg at du bør velge japanske merker, først og fremst Toyota.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eowyn, takk for tips om fine sider! Har kikka endel der. Kommer nok til å bruke litt tid, for det første har jeg ikke helt bestemt meg, og jeg er av typen som aldri klarer å velge....

Vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, prut så mye du kan....Det er lurt. For de har satt prisene høyere enn det de egentlig forventer å få for bilen....Lykke til i allefall! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en toyota corolla 88 mod. heldigvis for nå er det trangt økonomisk, vi er blitt studenter begge to.. Om du vil ha en toyota så sats på 88 og opp. ikke eldre. Toyota bytta karroseri og en del annet da. Var på skroten for å finne et speil!(tok speilet i porten!) og de var ikke en toyota corolla nyere enn 87!så jeg måtte kjøpe nytt speil da. men delene til toyota er billige!

Har hatt daihatsu charade. og en kammerat har applause. Anefaølles ikke. Gamel Ford anbefales heller ikke, de ruster for lett og er MYE feil på.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du bør ikke, du MÅ be om papirene fra siste EU kontrollen. Disse, og kvittering på betalt årsavgift, trenger du nemlig for å få omregistrert bilen etter at du har kjøpt den. Hvis du mangler papirene må du betale både EU kontroll og årsavgift før bilen blir din.

Men papirene fra EU kontrollen sier ingenting om bilens tekniske tilstand. Så om du ikke kjenner noen som er virkelig flink med biler, bør du ta den inn på et verksted på en sjekk. Eller ha den på NAF test. Det kan jo være at selger er villig til å gjøre dette, eller allerede har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei!

Du bør ikke, du MÅ be om papirene fra siste EU kontrollen. Disse, og kvittering på betalt årsavgift, trenger du nemlig for å få omregistrert bilen etter at du har kjøpt den. Hvis du mangler papirene må du betale både EU kontroll og årsavgift før bilen blir din.

Men papirene fra EU kontrollen sier ingenting om bilens tekniske tilstand. Så om du ikke kjenner noen som er virkelig flink med biler, bør du ta den inn på et verksted på en sjekk. Eller ha den på NAF test. Det kan jo være at selger er villig til å gjøre dette, eller allerede har gjort det.

Detter er jo bare helt feil. Du trenger IKKE å ha med disse papirer for å få bilen omregistrert. EU kontrollen er overført elektronisk fra verkstedet til trafikktilsynet, det samme er innbetalingen av årsavgiften. DOG, skal jo bilen være EU GODKJENT, og ikke bare EU kontrollert, og årsavgiften SKAL være betalt i tide.

Det er jo greit å be om slike papirer, da de liksom "tilhører" bilen likevel, men la ikke et godt bilkjøp gå fra deg bare fordi du ikke får med kvitteringene. En telefon til trafikktilsynet bekrefter om alt er i orden med bilen.

Er du usikker på noe, kan du jo ringe trafikktilsynet før du begynner å lete.

Og til slutt, en EU kontroll forteller INGENTING om bilens tilstand, der er NAF test bedre.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...