Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 3,5 år, som de siste månedene har tatt helt av.....

Det blir konflikter på det meste, alt fra påkledning, tannpuss, legging, i det hele tatt gjøre noe av det hun blir bedt om. Hun er jo en skjønn unge med masse energi og glede, og har et enormt behov for å bestemme. forståelig nok, men veldig vanskelig for oss å ikke miste besinnelsen. Det her kom litt brått på , for eldstemann har aldri vært så steil.

Synes det er vanskelig å vite- er vi for strenge- gir vi for lett etter, jeg vet ikke. merker jo at det positive overskuddet, toleranseterskelen, romsligheten og interessen for å finne på morsomme ting blir redusert når vi hele tiden må stålsette oss for bråk. Men vi gjør mye hyggelig, hun får masse oppmerksomhet, men ja også litt kort lunte fra oss etterhvert. I tillegg begynner jeg å synes at dette går på bekostning av oppmerksomhet til storebror fordi hun tar såpass mye plass (eller vi lar henne få det?):

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rådet mitt er og være konsekvent HELE tiden. Og velg kampene deres.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Enig med forrige svar. I tillegg er det viktig å være anerkjennende; hvis hun f.eks. ikke vil pusse tenner, si: jeg skjønner at du ikke vil pusse tenner, men det må du, ellers får du veldig vondt....

Når det gjelder påkledning, la henne få være med å bestemme hva hun skal ha på seg. Gjør avtaler med henne om at hun får velge bukse, genser, strømpebukse o.l, også får dere bestemme at hun MÅ ha lue eller jakke når det er kaldt.

Hvis hun er vanskelig med legging, ikke la henne stå opp av sengen. Gå heller inn til henne, les, syng eller prat litt. Fortell på forhånd at nå leser vi et eventyr og så skal mamma/pappa gå ut igjen, for hun skal sove.

Hvis man gjør avtaler, er konsekvent og følger opp hele veien, tror jeg det vil gi resultater.

Skrevet

enig med dem over her..vær konsekvente og ta det hele med litt godt humør! Vet det kan være vanskelig men om dere f.eks.gjør påkledning litt morsomt ved å tulle litt liksom. Og det aller viktigste tror jeg er at dere tilsynelatende hele tida har kontrollen. Dere er voksne og bestemmer! La jenta få inntrykk av det og ikke at dere er usikre og "kvier" dere for konflikter.

Og det siste men ikke minst viktige, la henne få en god latter i løpet av dagen. Litt kiling og tøys så hun hvert fall har minst en positiv opplevelse hver dag. Disse rådene hjalp oss veldig da barna var i trassalderen og husk, alt går over

Skrevet

1. Vær konsekvent og IKKE gi etter. Gir du lillefingeren osv...

2. Tenk: "Det går over etterhvert..." (selv om det ikke føles slik!!)

Skrevet
Vi har en jente på 3,5 år, som de siste månedene har tatt helt av.....

Vi har også ei på 3,5 som har vært en engel hele tiden - helt til nå. Men jeg syns faktisk det er godt å se at hun er normal og trasser, selv om det er slitsomt.

Mitt beste tips er å være konsekvent og ikke lee på reglene en millimeter en gang. Får jenta vår trumfet igjennom den minste ting, så blir hun ti ganger verre. Da tenker jeg på ting som man vet bare er et forsøk på å kontrollere omgivelsene, som egentlig ikke betyr noe. Ala; pappa skal tørke med i rompa, ikke du. Tar man jobben likevel og holder ut skrikinga, så blir det lettere neste gang. Ungen er ute etter å få bekreftet regler og rammer rundt ting i den alderen.

Så har vi jo også trikset med å la dem velge mellom to ting, hvis det er om å gjøre å bestemme hva de skal ha på seg for eksempel. Funker veldig greit, fordi ungen får følelsen av å være med på beslutninger som tas.

Ellers så har man jo alltids valium... :fnise::ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...