Gjest lissi32 Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Hva syns dere folkens? Vi forteller om krangling, sykdom, jobbrelasjoner, utroskap, lite sex, krangling om husarbeid, alkoholproblemer, krangling i familieforhold og til og med hva vi spiser til middag hver dag. Utleverer vi oss for mye? Hva om noen kjenner oss igjen? Kan dette skape problemer for oss, eller står vi for det vi sier her? Interessant med en debatt om vi er naive i disse internettdager?
Gjest puselabb Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Det ville ikke skapt problemer for meg om noen kjente meg igjen. Utleverer meg ikke noe særlig mer enn i virkeligheten.
Gjest lissi32 Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har nok utlevert meg ekstremt mye her inne, men som du sier jeg står for dette i virkeligheten også. For min del har det vært utrolig godt å kunne snakke her inne om alt mulig rart i høst, en tid som har vært veldig vanskelig for meg. Jeg tror man må gi noe for å få noe tilbake. Det er 5 millioner folk i Norge, om et eller tre stk her inne finner ut hvem jeg er skal det gå bra. Men det er sant at man bør jo tenke seg litt om:O)
Gjest Chrizzy Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har nok utlevert meg for mye mange ganger. Har blitt mer forsiktig med tiden. Om jeg skulle skrive om private problemer så logger jeg meg ut eller oppretter en annen brukerprofil, tar ikke opp ting som berører andre rundt meg som Chrizzy nå lenger. Så nå tror jeg at jeg ikke utleverer meg for mye.
Rosalie Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Man må være litt forsiktig, ja, og jeg prøver å være kritisk når jeg legger ut informasjon om meg selv - de fleste historier og spørsmål kan enkelt anonymiseres ved hjelp av omskrivinger. Jeg skjønner at spørsmålet ditt kommer etter innlegget fra gjest i jobb-tråden din. Og siden jeg har lest mange av innleggene dine, så har nok gjest et poeng i forhold til deg - du har utlevert både deg og samboeren din ganske så mye, og dersom noen som kjenner dere er her, vil de nok kjenne deg igjen. Om det kan skape problemer? Tjaaa... Spørs jo hvor mye vi vil at naboen eller kollegaen vil vite om oss, det. Syns man det er greit at "alle" vet at man har vært utro, har herpes, har tatt abort og at samboeren allerhelst liker å gå i rosa blondeundertøy, så er det ikkenoe problem...
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Ja, bruk hodet når dere skriver innlegg. Jeg selv har et fast nick, som jeg bruker, men jeg tenkte plutselig at: Uff, kanskje ikke noe sjakktrekk å skrive alt mulig rart, og dele ut om jobb, ekteskap, barn og hus... Jeg redigerte vekk omtrent alle innleggene mine, det tok faktisk sin tid, og nå bruker jeg kun profilen min når jeg vil sende hilsen i dagbøker, eller skrive noe helt generelt. Dagboken min gikk selvsagt med i oppryddningsarbeidet mitt. Jeg har også svart deg grundig igjen i din andre tråd, så du får ta en titt der.
Gjest Pax Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Det er jo opp til den enkelte, om man utleverer mye med "vilje" (dvs at de ikke synes det er så farlig å bli gjenkjent) eller om man gjør det fordi det er lite gjennomtenkt.
Gjest marihan Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Jeg føler ikke at jeg utleverer meg for mye, men om noen skulle kjenne meg igjen så er det jo ikke nå krise.. Jeg har ikke skrevet noe her som jeg ikke tør å stå for i den virkelige verden.
Kosemose Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 Dette har jeg tenkt på og. Men jeg føler ikke at jeg utleverer ting jeg ikke vil at "hvermansen" skal kunne vite om meg, og jeg prøver å være nøye på hva jeg skriver om personer rundt meg i fall jeg blir gjenkjent av noen. Jeg har forøvrig også tatt en opprydningsrunde for ikke så lenge siden.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Jeg synes det er kult at folk utleverer seg selv, og ville ikke bruke det mot dem. Men jeg skjønner forsåvidt problemstillingen..
Gjest Elize Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Jeg utleverer meg ikke mer enn jeg kan stå for.
Gjest *Mim* Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 Jeg er ikke vanskelig å kjenne igjen for de som kjenner meg. Jeg har ikke noe imot å bli kjent igjen heller, men jeg prøver å ikke legge ut ting om mann, barn eller venner som er ufordelaktig eller problematisk for dem. Ser ikke noe galt i å legge ut middagsmaten min, eller å diskutere meningene mine her inne. Det jeg skriver her, kan jeg også si til mer eller mindre nære venner.
Gjest Helen Parr Skrevet 13. januar 2008 #13 Skrevet 13. januar 2008 Jeg føler selv jeg skriver om hverdagens trivialiteter, som mine relasjoner i det virkelige liv kjenner vel så godt til. Derfor er jeg heller ikke redd for å bli gjenkjent. Jeg hadde nok særlig tatt hensyn til mine nærmeste og ikke utlevert dem like mye som meg selv, hvis det var sånn at jeg følte meg komfortabel med å være så åpen som for eksempel trådstarter er. Jeg har jo fått med meg litt om hennes liv, selvom jeg ikke akkurat har gransket alle innleggene, og kan godt forestille meg at kjæresten hennes ikke synes den åpenheten er like grei. Men det er bare sånn jeg tenker.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #14 Skrevet 13. januar 2008 Jeg ble for 3-4 år siden gjenkjent på et forum. Noe av det verste jeg har vært borti, siden jeg hadde fortalt om min soppinfeksjon og svie ved sex. Siden jeg da var 18 år, var dette forferdelig flaut. Var endel folk som gikk rundt og snakket om min kjære soppinfeksjon da ja, ikke akkurat gøy! Siden den gang har jeg passet ekstra godt på hva jeg sier!
Brunhilde Skrevet 13. januar 2008 #15 Skrevet 13. januar 2008 Jeg velger å tro at jeg ikke utleverer meg så veldig her inne. Jeg sier ikke ting jeg ikke kan stå for, men i likhet med andre så skriver jeg litt om på tingene så de ikke skal være lette å kjenne igjen.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #16 Skrevet 13. januar 2008 Jeg blir alltid sjokkert over hvor mye spesielt eldre mennesker (i denne sammenhengen mener jeg folk som ikke vokste opp med Internett) utleverer seg selv på Internett. Jeg tror kanskje ikke de skjønner hvor utrolig enkelt det er å finne ut av en persons identitet utfra relativt sparsomme opplysninger. Det er ikke bare det at mennesker man kjenner i virkeligheten kan gjenkjenne deg man bør være obs på (selv om det kan være kjipt nok). Veien er ikke lang til identitetstyveri og svindel hvis man ikke passer seg. Jeg mener ikke å krisemaksimere, men hvis man ikke tar noen enkle grep for å beskytte seg selv på Internett er man rett og slett naiv. Ville du kunne printet ut alt det du har skrevet på KG og lagt det fra deg på et offentlig sted i Oslo sentrum uten å være nervøs? Da er du realtivt trygg.
Gjest joje Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har ingen ambisjoner om å være anonym her inne og er ikke redd for å utlevere meg for mye. Men jeg tenker selvfølgelig på hva jeg skriver før jeg skriver det og sier ikke ting jeg ikke vil at skal komme ut. Ser ikke helt vitsen med å være aktiv i et forum hvis man er livredd for at folk skal finne ut hvem man er.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #18 Skrevet 14. januar 2008 Det er jo en ypperlig anledning for de som blir gjenkjent i en sak f.eks å kaste dritt mot både person og sak. Rart det er så liten oppmerksomhet mot dette. Det må jo være en grunn til at enkelte blir så fly forbanna på folk og saker de får høre om...Vet ihvertfall at eksen har "forfulgt" meg. Men det er jo alltid de som får gjennomgå i forum som faktisk blir utestengt, ikke de som går til personangrep med usakligheter mot enkeltpersoner i forumet. Men av og til ønsker man kanskje også å bli "gjenkjent"..
Gjest regine ii Skrevet 14. januar 2008 #19 Skrevet 14. januar 2008 En ting er hva en skriver om seg selv, da spiller det ikke så stor rolle mener jeg hva andre gjør. Noe helt annet er det når en utleverer mann, barn, ekser, svigermødre, kollegaer etc. etc. etc. Jeg syns det er problematisk med de som bruker ekte navn på barna sine, de som skriver dypt og inngående om sine problemer (for hvem skriver vel om de fine tingene) med kjæreste/annen nær familie/venner. Disse personene har ikke bedt om å bli diskutert på nett, og jeg mener vi alle har et ansvar overfor våre nærmeste om ikke å utlevere dem. Hva du (jeg9 forteller om deg (meg) (soppinfeksjoner, alkoholproblemer eller whatever) er greit nok - så lenge det kun omhandler meg.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #20 Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes enkelte tar veldig lett på det å utlevere andre. Om du vil utlevere deg selv så er det opp til deg, men å skrive om problemer i ekteskapet, problemer med sexlivet osv, da utleverer man faktisk også partneren. Jeg hadde blitt rasende om jeg hadde funnet ut at min mann la ut om sexlivet vårt på et nettforum. Enkelte legger også ut om ting fra jobben. Å utlevere kollegaer, baksnakke både dem og sjefen, er svært lite lurt. Ja, jeg synes det er mange naive og ubetenksomme sjeler her inne. Å skrive om hva man har til middag er helt ufarlig i mine øyne, men emner om ting på jobb, sexliv og venninners private affærer er helt på trynet å legge ut om, særlig hvis man skriver alle disse innleggene under samme brukernavn. Da er det ihvertfall stor sjanse for å bli gjenkjent, og at personene du skriver om kan bli gjenkjent.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå