Gjest lolle Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har en strihåret tispe som er vokst opp sammen med en chihuahua-tispe. Chihuahuaen er kusinen min sin hund, og begge hundene er jevngamle. Da vi bodde sammen gikk disse to overhodet ikke overens. Vi fikk heller ikke ordentlig mulighet til å få de til å "ordne opp" så de kunne bli venner. Siden min hund er mye større i størrelse enn den andre, torde vi ikke å la de være sammen, i fare for at min skulle skade den andre. De knurret og glefset mot hverandre hele tiden, så vi måtte bare holde de adskilt konstant. Nå er det sånn at vi har veldig lyst å ptøve og trene på å få de til å hvertfall kunne gå sammen uten å begynne og slåss med hverandre. De har ikke bodd sammen på ca 3 år, men treffes bare en sjelden gang. De bodde bare sammen 1/2 år fra de var valper. Har noen noen gode råd til oss for hvordan dette kan løses, eller går det rett og slett ikke i det hele tatt? Er litt trist dette her, for vi har så lyst å kunne være sammen med hundene sammen også... Takker for alle råd fra dere
Gjest lolle Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Glemte å skrive at min hun er en dachs
Tabris Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Det er en viss mulighet for at det ikke kommer til å gå. Det er vel litt delte meninger omkring dette med å la to hunder "slåss fra seg". Kanskje vil det hjelpe, kanskje ikke, men så lenge de ikke føler de er i samme flokk, så kan de skade hverandre. Jeg må innrømme at jeg vel egentlig ikke har så mange gode råd her. Kanskje en løsning med å sette en slags sprinkelbarriere mellom dem slik at de kan snuse og bli kjent uten at de når hverandre?
Gjest Kira Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Hunder skal ikke gjøre opp seg imellom, flokklederen er mennesket og hundene skal innrette seg etter lederen. Sprinkelbarrierer fører etter min erfaring til mer aggresjon. Jeg har også dårlig erfaring med tisper som har begynt å sloss, det er vanskelig å bryte dette mønsteret. Det er nettopp derfor de ikke må få lov til å begynne! Men hvis den ene tispen underkaster seg, kan det jo gå bra.
Gjest Elize Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Hunder skal ikke gjøre opp seg imellom, flokklederen er mennesket og hundene skal innrette seg etter lederen. Sprinkelbarrierer fører etter min erfaring til mer aggresjon. Jeg har også dårlig erfaring med tisper som har begynt å sloss, det er vanskelig å bryte dette mønsteret. Det er nettopp derfor de ikke må få lov til å begynne! Men hvis den ene tispen underkaster seg, kan det jo gå bra. Ha r du selv et bedre forslag?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Trådstarter her... Ingen av de underkaster seg, det er det som er problemet. De bare glefser og knurrer mot hverandre hele tiden. De er veldig bestemte begge to, og gir seg ikke. Flere konkrete forslag?
Frey Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Hunder liker ikke alle hunder bare fordi de er samme art. Spesielt tisper kan være fæle mot hverandre. Jeg tror nok dere bare må innse at deres hunder ikke vil bli venner og holde dem adskilt. Og siden det her er snakk om nå voksne tisper som tydeligvis aldri har klart å bli venner og utageringen mot hverandre heller bare blir verre: slipp dem for all del ikke løs sammen for å "ordne opp"! Det kan føre til store skader.
Gjest Kira Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Ha r du selv et bedre forslag? Bedre forslag enn hva? Vel, jeg har måttet tatt konsekvensen av det og omplassert flere tisper. Ingen hyggelig løsning, men de holdt på å drepe hverandre så jeg hadde ikke noe valg. Jeg tror kanskje man må være realistisk og innse at det faktisk ikke alltid går som eier ønsker, noen hunder går ikke sammen.
Gjest Lilleulv Skrevet 15. januar 2008 #10 Skrevet 15. januar 2008 Noen tisper vil aldri gå sammen. Det er derfor jeg, når jeg skulle skaffe meg tispe nr 2, passet på å ikke velge den som var sjefen i valpekassa og som virket tøffest. Valpen min kommer nok aldri til å utfordre voksne hunden min, så jeg vil nok ikke få noe problem. men jeg kan ikke være helt trygg heller, hun KAN forandre seg når hun blir voksen. Men hun er en myk og omgjengelig valp, så tviler Jeg har ei dominerende "alfa-tispe" fra før, så en til av samme slag hadde vært å grave min egen grav. Tispa mi er veldig grei mot andre tisper som ikke utgjør noen trussel. en løsning kan være å gjøre noe der hundene må samarbeide. uten at jeg har noen store konkrete forslag til hva det kan være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå