Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #41 Skrevet 14. januar 2008 Nei, jeg er ikke mot opera per se. Men det er en svindyr institusjon, den trekker kompetanse ut av andre deler av kulturlivet (visstnok fordi opera er kulturens formel 1) Dette hører også hjemme i en annen tråd, men det der har jo to sider. Operaen, som andre kulturinstitusjoner (eller institusjoner generelt, jo større, jo mer fagmiljø og ofte høyere nivå), trekker til seg kompetanse. Men den vedlikeholder og utvikler også kompetanse pga nivået den har som mål å holde - det er ikke alle som jobber i operaen som blir innenfor institusjonen hele livet akkurat, eller som aldri gjør jobber utenfor (både musikere, sangere, dansere, scenografer, snekkere, kostymefolk etc). Forøvrig skal operaen på turne nå i disse dager Jeg er tilhenger av en statlig finansiert opera i et samfunn som strengt tatt har råd til det, og mener det er viktig for nivået at den er sentralisert, men samtidig er det synd det har vært liten vilje til å støtte operaentusiaster med gjennomførbare planer i andre deler av landet. Og om det er snakk om å flytte penger FRA helse TIL opera sier det seg vel egentlig selv hva som er viktigst, men i praksis er det vel faktisk ikke slik at pengene på kulturbudsjettet er stjålet fra korridorpasienter og liknende... Men for all del, er man tilhenger av vesentlig mindre statlig drift er det forståelig at operaen må ryke da. Beklager digresjonen
Mann 42 Skrevet 14. januar 2008 #42 Skrevet 14. januar 2008 Jeg er forsåvidt enig med deg der, jeg ville bare påpeke at dersom man på død og liv skal kutte i kulturen, så finnes det andre kandidater enn bibliotekene, som kommer alle landets innbyggere til gode.
Gjest Gjest Julie Skrevet 15. januar 2008 #43 Skrevet 15. januar 2008 Nei, jeg er ikke mot opera per se. 1) og det kommer bare et ytterst lite antall mennesker til gode. Og det er de som tilfeldigvis bor i Oslo eller omegn og liker opera, og kan ta seg råd til å gå der. Skal man kutte i kulturen, så får man heller kutte der det a: er dyrt, b: har negative ringvirkninger, og c: ikke mange kommer til å savne det, likevel. Det var bare det. Kommentar? Mann 42, ser du ikke lengre enn 1 meter fram? Operaen gir selvsagt positive ringvirkninger til sentrum, byen og omdømmet til både Oslo og Norge. Operaområdet stimulerer til økt næringsvirksomhet, det blir attraktivt å etablere seg i Bjørvika og omegn, tilflytting stimuleres, boligutbygging oppmuntres og utvikles, turistene legger igjen penger, arbeidsplasser skapes (resturanter, service, tjenestetilbud, konsulenttjenester) i og rundt operaen, sosiale møteplasser blir skapt...i det hele tatt: Vi snakker ikke om en opera, vi snakker naturligvis om samfunnsutvikling. Opera gir ringvirkninger langt utover egen næring: næringsliv, turisme, reiseliv, og ikke minst opplevelser til folket med rabattpriser for barn, studenter og seniorer, hva mer kan man be om? Det kom svært sent, men bedre sent enn aldri. Vi snakker om samfunnsutvikling. Det er et annet budsjett enn det uendelige bleiebudsjettet. Har du eksempel på kultur som har negative ringvirkninger?
Uno Skrevet 15. januar 2008 #44 Skrevet 15. januar 2008 Biblioteket er et av få tilbud som fortsatt er gratis, og det ville være veldig synd om de skulle fjerne denne muligheten.
Ciara Skrevet 15. januar 2008 #45 Skrevet 15. januar 2008 Hvis kultur blir privatisert, så forsvinner det smale markedet og vi ender opp med total kommersialisering. Nettopp. Når jeg kjøper bøker er det fordi jeg prioriterer det. Jeg kjøper enten pocket eller handler på bokmarkeder og loppis. Er det da sånn å forstå at du mener at alle andre bare kan prioritere bøker, så får de tak i dem? Det finnes tross alt mennesker som overhodet ikke kan prioritere kultur, men må prioritere mat, husleie og klær.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #46 Skrevet 15. januar 2008 Det blir ikke skjevt om det skal privatiseres da? da blir "inngangsbilletten" langt høyere enn det er i dag. Uansett hva slags kultur du snakker om. Og hvem blir det da forbeholdt? Du mener det er liv laga om det er noe....feil. Selfølgelig blir kulturen for de som har god råd. Tror du skal sette deg inn i hva bibiliotekene betyr....hva de gjør....antall besøkende.... De betyr mye for ganske mange. (Også for de rike) Det er også en møteplass for mange. Mange leser aviser der. mange elever der...mange som ikke har råd til å kjøpe dyre bøker, låner de der. En plass du kan slappe av med en god bok. Eventyrstund for barna....skoleklasser er der... Du sier folk trenger mat,hus og medisin, ja det er mange som knapt har til det og da er denne plassen god og ha. Jeg selv bruker avd hvor det er skrifter du aldri får kjøpt noen plass. jeg ser du får lite medhold og det er vel en grunn til det? GI MEG ET EKSEMPEL PÅ NOE SOM ER BLITT BILLIG(ER) ETTER DET HAR BLITT PRIVATISERT. HER KOM IKKE SVAR NEI.....SOM FORVENTET FRA DEN KANTEN
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #47 Skrevet 16. januar 2008 Den nettavisen er jo kjent for sine ekstreme synspunkter, så jeg ville ikke ha vurdert den som spesielt seriøs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå