Gjest Petter Pan Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Heisann Vi er to familier som grubler litt på en tur til Maldivene vinteren 09, men vi føler vi må vite litt hva som skjer om det skulle komme en ny tsunami. Har jo sett og lest at det funker i Thailand og vil jo helst tro at det gjør det på Maldivene også. Er det noen som vet om tsunamivarslingen fungerer på Maldivene? Og hvordan evakurerer de eventuelt? Tar også imot andre tips om og fra Maldivene
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Men tanke på at Maldivenes høyeste punkt ligger 1-2 meter over havet så vet jeg ikke helt hvor de har tenkt å evakuere. Vil tro de har satset mye penger på tsunamivarsel. Men trygg kan man uansett ikke bli 1-2 meter over havet.
gard Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Hei Men sist gang var det veldig få som døde på Maldivene etter det jeg husker. Kanskje det har noe med utformingen på øyene, atollene etc...hva vet jeg. Men uansett...det er deilig på Maldivene. Her er mitt reisebrev med bilder http://gardkarlsen.com/sun_island_index.htm
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 Hei Men sist gang var det veldig få som døde på Maldivene etter det jeg husker. Kanskje det har noe med utformingen på øyene, atollene etc...hva vet jeg. Men uansett...det er deilig på Maldivene. Her er mitt reisebrev med bilder http://gardkarlsen.com/sun_island_index.htm Grunnen til at det var så få som døde på Maldivene var jo at senteret til jordskjelvet var så langt unna. Dette har man selvsagt ingen garanti for neste gang.
Gjest smotti Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Foreslår du ringer til reisebyrået og hører om de vet dette. Regner med at de gjør det....
gard Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Grunnen til at det var så få som døde på Maldivene var jo at senteret til jordskjelvet var så langt unna. Dette har man selvsagt ingen garanti for neste gang. Sri Lanka og India var også ganske langt unna selve episenteret til jordskjelvet og der døde det mange fler. Så jeg vet ikke om den forklaringen holder helt.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Sri Lanka og India var også ganske langt unna selve episenteret til jordskjelvet og der døde det mange fler. Så jeg vet ikke om den forklaringen holder helt. Nå var det meget stor forskjell i avstanden mellom episenteret og Sri Lanka/øst-kysten av India og Maldivene. Her ser du det illustrert Som du ser her var bølgene som nådde Maldivene kun 1,5 meter. Maldivene lå 2,500 km fra episenteret. Bølgene som traff Sri Lanka var over 4 meter høye, se her. Finner ikke noe nøyaktig avstand mellom episentret og Sri Lanka. Selvom topografien rundt øyene i Maldivene kan ha beskyttet så ligger Maldivene lengre unna enn de stedene som ble hardest rammet. Det er naivt å tro at man ikke er SVÆRT usatt for tsunamier når man oppholder seg i et land hvor høyeste punkt over havet er 2 meter.
Gjest Petter Pan Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Nå var det meget stor forskjell i avstanden mellom episenteret og Sri Lanka/øst-kysten av India og Maldivene. Her ser du det illustrert Som du ser her var bølgene som nådde Maldivene kun 1,5 meter. Maldivene lå 2,500 km fra episenteret. Bølgene som traff Sri Lanka var over 4 meter høye, se her. Finner ikke noe nøyaktig avstand mellom episentret og Sri Lanka. Selvom topografien rundt øyene i Maldivene kan ha beskyttet så ligger Maldivene lengre unna enn de stedene som ble hardest rammet. Det er naivt å tro at man ikke er SVÆRT usatt for tsunamier når man oppholder seg i et land hvor høyeste punkt over havet er 2 meter.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Vil slenge på at jeg ikke hadde kommet til å vært redd for tsunami om jeg dro til Maldivene. Men så har jeg da heller ikke barn.
Gjest Petter Pan Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Mener at vi ikke er naive, vi ønsker bare å vite hva som blir gjort ved et eventuelt tsunami varsel. Men det er ikke slik at man er SVÆRT utsatt for tsunami bare fordi man er 2moh. Det er avstanden til forkastningen som kan skape en tsunami som betyr noe. selv jeg ikke vet noe nøyaktig avstand, så er det svært langt fra Maldivene til Somalia. Uansett så setter jeg pris på gode råd. Og til Gard. En fantastisk flott side du har. Veldig kjekt at du har gjort så mye ut av reisebrevet som du har gjort. Helt topp
Gjest Elfrida Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Det er mye som KAN skje, og sjansen for at dere blir kjørt ned av en bil f.eks. er uendelig mye større enn at det kommer en tsunami.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå