Gjest kenneth Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Mine foreldre er begge pensjonister (AFP pr. nu, "vanlig" fra mars '08 og juli '09). De er begge medlemmer i LO, og har via fagforeningskontingenten innboforsikring. De har også en separat innboforsikring i If. Sistnevnte betaler de kr 2200,- i året for (forsikringssum kr 800 000,-). M.a.o. har de 3 stk. innboforsikringer. Jeg lurer på følgende: 1. Er det noen vits å være medlem av en fagforening når man er pensjonist? (utover å da motta billig innboforsikring?) 2. Kan de si opp If-forsikringen (og spare drøyt 2000 kroner i året) og hans eller hennes fagforeningsmedlemskap? Da sitter de igjen med én innboforsikring, og i motsetning til Ifs polise, koster innboforsikringen via LO bare 300 kroner.
Lilleba Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Synd at foreldrene dine i årevis har kastet vekk kr. to tusen pr. år på en unødvendig innboforsikring hos If. De får nemlig ikke dobbel erstatning når noe skjer. Da kunne jo folk bare hatt mange forsikringer av samme type og gjort god business... Innboforsikringen til LO er dessuten mye bedre. De kan godt si opp sitt ene pensjonistmedlemsskap og bare beholde den ene. Men det er noen fordeler når begge er medlem av LO og har samme innboforskring. De slipper bl.a egenandeler. Synes du skal ringe medlemstelefonen til LOFavør og forhøre deg om akkurat det, så får du sikre svar.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Mine foreldre er begge pensjonister (AFP pr. nu, "vanlig" fra mars '08 og juli '09). De er begge medlemmer i LO, og har via fagforeningskontingenten innboforsikring. De har også en separat innboforsikring i If. Sistnevnte betaler de kr 2200,- i året for (forsikringssum kr 800 000,-). M.a.o. har de 3 stk. innboforsikringer. Jeg lurer på følgende: 1. Er det noen vits å være medlem av en fagforening når man er pensjonist? (utover å da motta billig innboforsikring?) 2. Kan de si opp If-forsikringen (og spare drøyt 2000 kroner i året) og hans eller hennes fagforeningsmedlemskap? Da sitter de igjen med én innboforsikring, og i motsetning til Ifs polise, koster innboforsikringen via LO bare 300 kroner. Hvorfor skal de være organisert etter pensjonsalder? De får jo ingen nytte av det......Hadde selv igjennom Lo og der var innboforsikringen ubegrenset,men det ble jo en dyr forsikring igjennom forbundet da....Dette var nok et forbund som ga "blaffen" og vi bare betalte. tegnet egen forsikring og kom billigere ut. Dessuten synes jeg 2000 hos if var noe dyrt for 800.000.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Mine foreldre er begge pensjonister (AFP pr. nu, "vanlig" fra mars '08 og juli '09). De er begge medlemmer i LO, og har via fagforeningskontingenten innboforsikring. De har også en separat innboforsikring i If. Sistnevnte betaler de kr 2200,- i året for (forsikringssum kr 800 000,-). M.a.o. har de 3 stk. innboforsikringer. Jeg lurer på følgende: 1. Er det noen vits å være medlem av en fagforening når man er pensjonist? (utover å da motta billig innboforsikring?) 2. Kan de si opp If-forsikringen (og spare drøyt 2000 kroner i året) og hans eller hennes fagforeningsmedlemskap? Da sitter de igjen med én innboforsikring, og i motsetning til Ifs polise, koster innboforsikringen via LO bare 300 kroner. Som pensjonister skal de betale KUN forsikringsandelen i LO medlemskapet - jeg vil tro at det er et sted mellom 130 og 140 kr. De skal da altså når de er gått over i full pensjon (har kun pensjonsinntekt) ikke betale fagforeningskontigent. Det er LO medlemskapet som gir dem AFP - dersom alle hadde meldt seg ut hadde AFP falt bort. De har ikke bruk for IF forsikringen - den kan de si opp. Når begge er medlem av LO vil egenandeler på evt. skadetilfeller bortfalle. Det er også andre medlemsfordeler knyttet til LO medlemskapet - har de sjekket strømavtalen sin f.eks.? www.lofavor.no.
Gjest kenneth Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Takk til dere begge Jeg skal ta en titt på strømavtalen og se om de kan spare noe der (resten av fordelene var ikke særlig relevante for de). Da ser det ut som If utgår med skyhøye kneløft. (De har bare bodd der et par år, så tapet er ikke så stort). Så får de vurdere hvorvidt fordelen med å ha hvert sitt LO-medlemskap veier opp for den økte utgiften (som uansett er ganske beskjeden). Er det andre som har noe å tilføye, så kom med det! Er takknemlig for all feedback.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 Takk til dere begge Jeg skal ta en titt på strømavtalen og se om de kan spare noe der (resten av fordelene var ikke særlig relevante for de). Da ser det ut som If utgår med skyhøye kneløft. (De har bare bodd der et par år, så tapet er ikke så stort). Så får de vurdere hvorvidt fordelen med å ha hvert sitt LO-medlemskap veier opp for den økte utgiften (som uansett er ganske beskjeden). Er det andre som har noe å tilføye, så kom med det! Er takknemlig for all feedback. Sjekk hva slags forsikringer de har med i medlemsskapet sitt. Har de f.eks. reiseforsikring så er vel den personlig tror jeg - dvs. at begge må være med. Ellers er det verdt å kikke litt på bankfordelene. Dessverre er ikke alt annonsert, men jeg vet om LO medlemmer som har fått gebyrfri konto i Sparebanksystemet. De truet med å skifte bank til Skandiabanken og da ble de gebyrfri ...
Trillrund Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Hovedfordelen med 2 LO-medlemskap er jo at man slipper egenandel. Og sjekk hvilke forsikringer som er inkludert. Antagelig har de gamle "Toppsikring" også, og på den dobles vel satsene når man er 2 organiserte? Sjekk også med det enkelte forbund, tidligere hadde noen forbund gratis for pensjonistmedlemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå