sweetdana Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Regner med det er mange gode kokker her inne på KG, så lurer på om noen har en oppskrift på gode grove brød. Altså ikke kjempegrovt ala rugbrød, men grovere enn butikkbrød. Har ikke kjøkkenmaskin,så helst noen som er enkle å elte (altså ikke løse brød som skal helles rett i formen). Håper noen har noen gode tips, ennå ung student som ikke helt har fått dreisen på kjøkkenkunnskapene:)
Arkana Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Å bake brød er veldig enkelt og jeg bruker sjelden oppskrift. Jeg tar det jeg har i huset/har lyst på. Til to brød bruker jeg ca 12-13 dl mel og kornsorter, alt etter hva jeg har. F.eks. sammalt rug, sammalt hvete, knuste helkorn, rugmel, grovbakstmel, havremel, fiberbakst, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter før de has i deigen, ellers blir brødet tørt) osv osv. Minst halvparten av melet er hvetemel, det synes jeg gir best resultat. Grove melsorter inneholder ikke så mye gluten og hever seg derfor ikke så godt, jeg synes brød med mye grove melsorter derfor blir ganske tunge og kompakte. I tillegg til melet har jeg da i en pose tørrgjær, litt sukker, litt salt, litt olje og nok væske til en smidig deig. Jeg bruker ca 50/50 melk og vann (melken gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø). Bruker gjerne litt yoghurt naturell i om jeg har det, hakkede nøtter er også godt og revet gulrot gir saftig og godt brød. Jeg knar deigen lenge (i kjøkkenmaskin er jo det enkelt) og lar den heve godt. Baker ut og legger brødene i former. Etterhever godt. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 40-50 minutter. (Du kan også lage rundstykker av deigen, da stekes de på midterste rille ved 225 grader i 10-15 minutter).
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Dette er godt og har fin ehm...tekstur, dvs det smuldrer lite og er passe grovt (ikke sånn tungt svart rugbrød m.a.o): http://www.meny.no/meny/meny/oppskrifter/t...article4911.ece Litt særegen smak pga nøtteolja og valnøttene, men du kan jo variere med nøytal olje og kanskje andre nøtter. Som du ser lager man porsjoner/store rundstykker med "brytekant", veldig praktisk å fryse ned og ta opp passe mengder. Jeg har ikke prøvd å bake vanlig formet brød av denne oppskriften, vil tro brødet blir litt flatt, type landbrød. Til hverdags er det greit med brød/rundstykker av bare sammelt og siktet hvete og uten melk, men brødet blir bedre og saftigere med rug, hele korn, havregryn, potet, kefir/melk etc.
Lilith Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Å bake brød er veldig enkelt og jeg bruker sjelden oppskrift. Jeg tar det jeg har i huset/har lyst på. Til to brød bruker jeg ca 12-13 dl mel og kornsorter, alt etter hva jeg har. F.eks. sammalt rug, sammalt hvete, knuste helkorn, rugmel, grovbakstmel, havremel, fiberbakst, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter før de has i deigen, ellers blir brødet tørt) osv osv. Minst halvparten av melet er hvetemel, det synes jeg gir best resultat. Grove melsorter inneholder ikke så mye gluten og hever seg derfor ikke så godt, jeg synes brød med mye grove melsorter derfor blir ganske tunge og kompakte. I tillegg til melet har jeg da i en pose tørrgjær, litt sukker, litt salt, litt olje og nok væske til en smidig deig. Jeg bruker ca 50/50 melk og vann (melken gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø). Bruker gjerne litt yoghurt naturell i om jeg har det, hakkede nøtter er også godt og revet gulrot gir saftig og godt brød. Jeg knar deigen lenge (i kjøkkenmaskin er jo det enkelt) og lar den heve godt. Baker ut og legger brødene i former. Etterhever godt. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 40-50 minutter. (Du kan også lage rundstykker av deigen, da stekes de på midterste rille ved 225 grader i 10-15 minutter). Ah! Det var AKKURAT en sånn man tar det man har-"oppskrift" jeg var ute etter. Nå blir det brødbaking (til tross for mangel på kjøkkenmaskin ...)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå