Gjest Gjeldsslave? Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Min samboer har en gammel gjeld som vi betaler månedsavdrag på og som vi må betale på i 6-7 år til. Gjelden betales direkte til en offentlig etat der han rakk å få til en avtale før det gikk til inkasso. Nå har han betalt i 3 år på forfallsdato hver gang. Vi har god økonomi og ikke problemer med å betale avdragene, så det er mest for at jeg syns det er sure penger som jeg lurer på om det går å gjøre noe. Tror dere at det går å få slettet hele eller deler av denne gjelda? (mye er renter og avgifter på grunn av at ikke første regningar har blitt betalt) Om dere skulle ta kontakt via brev, hvordan skulle dere formulere dere? Jeg blir veldig glad for svar og kommentarer. Noen som har egne erfaringer?
Kosemose Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Hvis dere har god økonomi er det vel ikke noe problem? Selvsagt er det surt å betale gjeld - det er det for oss alle. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor samboeren din skal få slettet gjelda si? Det vil da si at du mener at det offentlige/vi andre bør betale lånet hans? Hvis dere har god økonomi er det vel bedre å betale større avdrag hver måned, så blir dere fortere kvitt gjelda.
Kristaa Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Hvis dere har god økonomi er det vel ikke noe problem? Selvsagt er det surt å betale gjeld - det er det for oss alle. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor samboeren din skal få slettet gjelda si? Det vil da si at du mener at det offentlige/vi andre bør betale lånet hans? Hvis dere har god økonomi er det vel bedre å betale større avdrag hver måned, så blir dere fortere kvitt gjelda. Hadde tenkt til å si det samme, men Kosemose kommer som alltid med noe glupt og velformulert
Vici Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 (endret) Samme mening her Blir helt feil at gjelden skal slettes for så å belastes samfunnet. Dessuten tror jeg han måtte vært singel og ærkjent konkurs for at en slik gjeld skal kunne slettes. Noen som vet sikkert? Endret 13. januar 2008 av Vici
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Vi har god økonomi og ikke problemer med å betale avdragene, Da er det nok ikke annet å gjøre enn å fortsette å betale. Gjeldsordning (dvs sletting av hele eller deler av gjeld) gies ikke sånn uten videre fordi man er lei av å betale på gjelden. Gjeldsordningsloven skal gi personer med alvorlige gjeldsproblemer mulighet til å få kontroll over sin økonomi. Et grunnvilkår for å få gjeldsordning er at gjeldsproblemene er varige. (Fra regjeringen, mine uthevninger). Du skal heller ikke glemme at for å få gjeldsornding, må du først selge unna det du har av verdi for å betale ned det du kan av gjelden før ordningen inngåes. I følge gjeldsordningsloven skal det dessuten ikke inngås gjeldsordning dersom det kan oppfattes som støtende for kreditorer eller samfunnet for øvrig. Og i dette tilfellet vil jeg nok tro at det vil oppleves som støtende på samfunnet. Dessuten tror jeg han måtte vært singel og ærkjent konkurs for at en slik gjeld skal kunne slettes. Noen som vet sikkert? Det har ingen betydning om du er slått konkurs eller ei. Du kan be om å få inngå gjeldsordning selv om du ikke er slått konkurs.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Min samboer har en gammel gjeld som vi betaler månedsavdrag på og som vi må betale på i 6-7 år til. Gjelden betales direkte til en offentlig etat der han rakk å få til en avtale før det gikk til inkasso. Nå har han betalt i 3 år på forfallsdato hver gang. Vi har god økonomi og ikke problemer med å betale avdragene, så det er mest for at jeg syns det er sure penger som jeg lurer på om det går å gjøre noe. Tror dere at det går å få slettet hele eller deler av denne gjelda? (mye er renter og avgifter på grunn av at ikke første regningar har blitt betalt) Om dere skulle ta kontakt via brev, hvordan skulle dere formulere dere? Jeg blir veldig glad for svar og kommentarer. Noen som har egne erfaringer? Hvorfor iallverden skal staten betale deres gjeld??? Altså alle vi andre. Hvilke kreditor vil gå med på å slette gjeld pga dere synes det er sure penger? Du sier jo selv dere har god økonomi og ingen problemer med å betale.... Snåleste ressonementet hittil i år....
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Samme mening her Blir helt feil at gjelden skal slettes for så å belastes samfunnet. Dessuten tror jeg han måtte vært singel og ærkjent konkurs for at en slik gjeld skal kunne slettes. Noen som vet sikkert? Det er nok ikke rett nei. Det banker og betallingsinstitusjoner er villig til å gjøre etter at man har vist seg som god betaler en stund er å slette en del av opparbeidede renter og gebyrer som følge av at man tidligere har misligholdt lånet. I slike misligholdtsperioder er det ikke uvanlig at lånet øker pga åger rente til uante proporsjoner. Det er altså disse ågerrentene man kan få gjort noe med. Til trådstarter: ring institusjonen og spør om mulighet for refinanisering/gjeldssanering. Du får nok ikke slettet alt, men kanskje noe?
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Hvorfor iallverden skal staten betale deres gjeld??? Altså alle vi andre. Hvilke kreditor vil gå med på å slette gjeld pga dere synes det er sure penger? Du sier jo selv dere har god økonomi og ingen problemer med å betale.... Snåleste ressonementet hittil i år.... Det er forskjell på offentlig gjeldssanering og gjeldsordning og en privat avtale med låneinstitusjonen det gjelder om å slette straffegebyrer og strafferente. De aller fleste låneinstitusjoner har det nemlig slik at de foretrekker gode betalere og gjør sitt for at hvem som helst kan bli og fortsette å være gode betalere. Det å slette slike gebyr er en ting de gjerne gjør dersom man har vist seg som en god betaler over tid. Det har jeg selv fått erfare og jeg var verken singel eller spesielt dårlig bemidlet. Det var ikke det offentlige som gikk inn og dekket noe - det var banken selv som strøk strafferente og gebyr.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Det er forskjell på offentlig gjeldssanering og gjeldsordning og en privat avtale med låneinstitusjonen det gjelder om å slette straffegebyrer og strafferente. De aller fleste låneinstitusjoner har det nemlig slik at de foretrekker gode betalere og gjør sitt for at hvem som helst kan bli og fortsette å være gode betalere. Det å slette slike gebyr er en ting de gjerne gjør dersom man har vist seg som en god betaler over tid. Det har jeg selv fått erfare og jeg var verken singel eller spesielt dårlig bemidlet. Det var ikke det offentlige som gikk inn og dekket noe - det var banken selv som strøk strafferente og gebyr. I tilfellet i tråden er det jo gjort avtale om nedbetaling med den offentlige etaten de skylder penger, ikke gjennom inkassobyrå eller privat låneinstitusjon, så da er det "staten som betaler" om gjelda slettes. Utover det har du sikkert rett i at det er verdt et forsøk å henvende seg til dem og høre om muligheten til å få slettet deler av renter og gebyr.
Gjest Gjeldsslave? Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Takk for svar. Det er den delen av gjelda som består av renter og avgifter jeg eventuelt håpet at det skulle gå å få slettet en del av. Gjelden oppstod i en periode da min samboer hadde diverse problemer og det føles som litt hard "straff" å betale hele denne delen også. Vi skal ta kontakt og se hva det går å gjøre med saken.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Hæ? Jeg har også gjeld det er surt å betale på. men har man god økonomi og klarer å betale tilbake så gjør man det, ingen som kan betale som får hjelp til å betale. Det tror jeg dere forstår..
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2008 #12 Skrevet 15. januar 2008 Tror dere banken er villig til å droppe rentene på boliglånet mitt siden jeg er en veldig flink betaler?
Kosemose Skrevet 15. januar 2008 #13 Skrevet 15. januar 2008 Takk for svar. Det er den delen av gjelda som består av renter og avgifter jeg eventuelt håpet at det skulle gå å få slettet en del av. Gjelden oppstod i en periode da min samboer hadde diverse problemer og det føles som litt hard "straff" å betale hele denne delen også. Vi skal ta kontakt og se hva det går å gjøre med saken. Skjønner at det er leit å betale gammel gjeld, spesielt hvis den oppsto pga problemer. Men ærlig talt - man kan da ikke regne med at de man låner penger av skal frafalle kravet fordi dere syns det er surt å betale tilbake? Lånte penger som er brukt opp er da alltid sure å tilbakebetale. Det er vel ingen som syns at avdrag og renter er morsomme penger å kvitte seg med? Straff å betale tilbake det man har lånt??? Jeg må bare spørre: Mener du at det er mer fair at "noen andre" (banken eller det offentlige) dekker gjelden deres?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå