Gå til innhold

Forkjølelse vs. allergi?

Anbefalte innlegg

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Jeg har min andre omgang med forkjølelse nå, siden 3. juledag, og begynner å bli temmelig lei. :roll: Første gang hadde jeg feber, fikk skikkelig hoste om natta, og var generelt utmattet. Denne gangen startet det med ekstremt rennende og irritert nese, og delvis tetthet (som kommer og går i løpet av dagen). Nå har jeg ingen feber, og er ikke så veldig slapp, det er mest nesen og tettheten som plager meg, samt bittelitt irritasjonshoste.

Kan det være allergi? Hvordan kjenner man igjen symptomene på hva som er hva, og hva i all verden kan man være allergisk mot på denne årstiden.

(Jeg vet at det går an å gå til lege, men foreløpig er det mer irriterende enn noe annet.)

Skrevet (endret)

Det kan jo være allergi. Man har ofte serier med nysing, ikke bare et eller to om gangen, og snørret er tyntflytende og gjennomsiktig.

Du kan jo kanskje prøve å kjøpe en pakke reseptfrie allergitabletter på apoteket hvis du vil se om det hjelper før du går til legen?

Man kan faktisk få kjøpt allergitest på apoteket også.

Ellers så er det jo mye forskjellig som "går" nå da, så det kan jo være det også..

Endret av mia83
Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Det er snakk om veldig tyntflytende, gjennomsiktig snørr, ja (unnskyld detaljene. :roll:). Og nesen er irritert, som om jeg har pustet inn hårspray eller noe annet sterkt. Huff, jeg er så lei av dette nå.

Jeg tror nesten jeg skal forsøke med allergitabletter.

Skrevet

Si til fastlegen at du vil prøve ut nesesprayen (pulverform, merker ingenting) som heter Rhinocort.

Tar du den hver morgen vil du merke at du slipper alle plagene. Test det ut.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Det du beskriver, og som også beskrives som symtomer på allergi er slik jeg har det når jeg har en helt vanlig forkjølelse. Men, husk at i disse juletider er det mange som er svært allergiske mot juletrær og julestjerner. Kanskje verd å sjekke opp i og med at dette har meldt seg i julen?

Skrevet

Kan høres ut som allergi. Og det er vel ikke til å stikke under en stol at en blir litt overeksponert for ting en ikke har vanlig omgang med akkurat nå i julen. Juletrær og røkelser. Esker med julepynt som er rulle av støv...

Har selv allegri, og merker "anfall" spesielt godt ved at jeg nyser. Utrolig irriterende.

Skrevet

Det er jo ikke så lett for oss å vite hva du har, men det kan godt vaere forkjölelse også. Det finnes over 200 forkjölelsesvirus, så det er ikke noe i veien for å få to av disse rett etter hverandre. Jeg har forresten hatt det omtrent som deg. Har akkurat blitt ferdig med 2. forkjölelsen på kort tid. Har hatt rennende nese og öyne. Det går sikkert over av seg selv snart. Og hvis ikke tar du en tur til legen. God bedring! :)

Skrevet

Forresten, ting som hjalp meg var:

-Helle varmt vann og noen dråper eukalyptus i vasken, legge et håndkle over hodet og inhalere

- Skjaere opp en lök i biter og legge på en tallerken på nattbordet (lukter dritt på soverommet for eventuell stakkars partner, men men)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...