Gjest virvelvind Skrevet 19. august 2008 #21 Skrevet 19. august 2008 En fin tanke, men jeg tror ikke det ville fungert i praksis. Uansett så klarer vi oss jo fint alene såvidt jeg vet.
spoff Skrevet 17. september 2008 #22 Skrevet 17. september 2008 Jeg er 100% for å slå sammen de nordiske landene i en slags union uten for EU. Og er ganske siker på at det kunne la seg gjøre. Jeg ville ikke dannet én ny stat, men en union hvor de nåværende landene blir forskjellige state. Dette vil fungert utmerket. Norge har olje, gass og havbruk. Sverige har tung industri og meget god teknisk kompetanse innen IT, kommunikasjon, luftfart og forsvarsindustri. Danmark har den største byen i Norden, og er en del av det Europeiske kontinentet, og har nærhet til resten av EU. Finland er gode på IT, og fungerer godt som et bindeledd mot Russland. Island er gode på havbruk, og fungerer godt som et bindeledd mot USA. Felles for alle disse landene er en forholdsvis sunn og god økonomi, et bra velferdsssystem, mye felles historie, språk og interesser. På unionsnivå ser jeg for meg en felles forsvars, finans, samferdsels, miljø og utenrikspolitikk. Jeg ville hatt et felles politiorgan etter en FBI-liknende modell, men også mer regionale politidepartementer. Flere små samferdselsbyråer/departementer i de forskjellige regionene/statene må også til i tillegg til det felles Nordiske, pga store forskjeller i infrastruktur, geografi, osv. En slik union ville hatt omlag 25 millioner innbyggere, og dekket et areal som er nesten like stort som resten av Vest-Europa. Området har enorme naturressurser og et samarbeid ville nok gagnet samtlige innbyggere. Jeg tror en slik union ville samlet og styrket det nordiske kulturlivet og virket som en motvekt mot mye annen påvirkning.
The Kitten Skrevet 18. september 2008 #23 Skrevet 18. september 2008 Hva synes du om at Norge, Sverige og Danmark kunne slått seg sammen til ett land, Skandinavia? Jeg er for et tett samarbeid mellom Norge, Sverige og Danmark, men ikke en sammenslåing.
Gjest Gjest_cia_* Skrevet 27. oktober 2008 #24 Skrevet 27. oktober 2008 Hva synes du om at Norge, Sverige og Danmark kunne slått seg sammen til ett land, Skandinavia? god ide=)
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #25 Skrevet 27. oktober 2008 Hva synes du om at Norge, Sverige og Danmark kunne slått seg sammen til ett land, Skandinavia? Kjempebra. Ta med Finland også.
Gjest StoreSky Skrevet 27. oktober 2008 #26 Skrevet 27. oktober 2008 spoff: sunn økonomi Island?? heheh! Måtte bare! Lett å være etterpå klok! Nei jeg synes det høres ut som en dårlig idè jeg. Mer byråkrati, mer administrasjon, utkantstrøk vil bli neglisjert, mindre kontroll på lover og lovgivning.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #27 Skrevet 27. oktober 2008 spoff: sunn økonomi Island?? heheh! Måtte bare! Lett å være etterpå klok! Nei jeg synes det høres ut som en dårlig idè jeg. Mer byråkrati, mer administrasjon, utkantstrøk vil bli neglisjert, mindre kontroll på lover og lovgivning. Ja, i utkantstrøk er man jo skikkelige gode på lover og regler...Nei, stakkars folks rettssikerhet når alt går på trynefakor. Kan ikke fatte og begripe at folk tør å bo i utkantstrøk. Og innenfor jussen er det ofte samarbeid og mange nokså like regler i de nordiske land. For ikke å nevne den europeiske menneskerettsdomstol som jeg har langt større tiltro til enn det norske rettsvesen. Det er tull å tro at vi kan og vet best.
Kara W Skrevet 28. oktober 2008 #28 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg er ganske enig i Spoffs innlegg, samtidig som jeg tror at nordmenn ikke er helt klar for en slik union enda. Jeg vet ikke hvordan kulturen er for slikt i de andre landene. Jeg skulle gjerne sett ett tettere samarbeid allerede idag, som gradvis kunne blitt utvidet til en union. F.eks kunne man begynne med et felles forsvar. På sikt kunne jeg tenke meg å fjerne tollgrensene og innføre felles valuta, men det ligger langt inn i fremtiden.
spoff Skrevet 11. mars 2009 #29 Skrevet 11. mars 2009 Hva synes du om at Norge, Sverige og Danmark kunne slått seg sammen til ett land, Skandinavia? EU er nemlig et bra prosjekt, i utgangspunktet… I all fall så er artikkelen under en bra artikkel om Nordisk union . Spesielt om man ser det fra Norge. http://problematisk.net/2008/12/04/nordisk-eller-europeisk/ Det finnes mange som synes dette er en god ide..
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #30 Skrevet 11. mars 2009 Synes det symbolske fellesskapet vi er i nå holder.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #31 Skrevet 13. mars 2009 Tanken er fin, men det er vanskelig i praksis. Jeg jobber i Oslo i et skandinavisk konsern, med kontorer i alle tre nevnte land. Vi samarbeider så godt vi kan på tvers av landegrensene, men det er noen forskjeller som gjør at ikke alt kan bli likt. F.eks. er det ulike regler når det gjelder ansettelser og oppsigelser. Det er også store forskjeller i lønnsnivået (Norge er klart høyere på alle nivåer), og skattereglene er helt forskjellige. For øvrig kunne jeg godt ha tenkt meg å ha hatt dansk og svensk på skolen, jeg har hatt mer bruk for det i arbeidslivet enn nynorsk... Og tro meg, mange dansker og svensker skjønner IKKE norsk... :-P
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #32 Skrevet 13. mars 2009 Og tro meg, mange dansker og svensker skjønner IKKE norsk... :-P Vel det forklarer jo at de ikke er særlig smarte. Tross alt forskjellen mellom de 3 språk. Er egentlig bare forskjellige dialekter.
Gjest Gjest_spoff_* Skrevet 20. august 2009 #33 Skrevet 20. august 2009 Nettkampanje for en Islandsk Norsk union.. http://www.opprop.no/opprop.php?id=nordisk 1000 underskrifter på under 1 døgn Et godt eksempel på hvor tette våre Nordiske bånd er… Er politisk Nordisk fordi jeg mener vi bør ha tettere bånd basert på det kulturfelles vi faktisk Har.. Norge og Norden bør strekke hånda til Island og heller støtte de enn å glimre med sitt fravær når det gjelder reaksjoner på den utpressingen som Island utsettes for. Eva Jolys Kronikk her i Aftenposten http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle3195636.ece
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #34 Skrevet 19. juli 2020 Det kommer aldri til å bli noe av nå ihvertfall... Isåffal hadde det vært Norge-Island-Danmark kanskje... Anonymkode: f59ad...20a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå