Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Hva synes du om at Norge, Sverige og Danmark kunne slått seg sammen til ett land, Skandinavia?
estrella Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Det hadde ikke funket. Nordmenn er for "nordmenn".. altså de hadde nektet. Vi er ikke medlem i EU en gang..
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Det hadde ikke funket. Nordmenn er for "nordmenn".. altså de hadde nektet. Vi er ikke medlem i EU en gang.. Sånn er det jo i USA også, der "states' rights" står svært sterkt. Mange texanere ser jo på Texas som et eget land, og det er bare halvveis en spøk.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Et første skritt på veien er å tilby dansk/svensk sidemål i skolen.
Harlekin Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Hva synes du om at Norge, Sverige og Danmark kunne slått seg sammen til ett land, Skandinavia? Det har jo vært. Under Kalmarunionen ble Norge, Sverige og Danmark forent under en felles kongemakt i mer enn hundre år. Norge har også vært under dansk og svensk styre store deler av historien. Jeg tipper egentlig at Norge er lei av unioner der de kun en liten del. Det er kanskje derfor så mange kjemper mot EU med nebb og klør?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Nei, kva skjer med den styrkja norsken vår, nynorsken, kva skal da skje med bøndene våre og ikkje minst dei mange dialektane rundt i vårt vakre land. Nei, let oss halde oss utanfor EU og andre unionar, dei trugar vårt sjølvbilete.
Gjest Squid Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Det har jo vært. Under Kalmarunionen ble Norge, Sverige og Danmark forent under en felles kongemakt i mer enn hundre år. Norge har også vært under dansk og svensk styre store deler av historien. Jeg tipper egentlig at Norge er lei av unioner der de kun en liten del. Det er kanskje derfor så mange kjemper mot EU med nebb og klør? I en eventuell ny union ville vi vel neppe vært under hverken Sverige eller Danmark. På grunn av rikdommen ville nok Norge blitt en maktfaktor i et slikt samarbeid, i mosetning til hva som har vært tilfellet før i historien. Ikke at det kommer til å skje av den grunn.
FrizzleSizzle Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 Da måtte vi vel ha delt av rikdommen vår med Sverige og Danmark? Synes det er andre land som trenger den mer...
Gjest Motstand Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 Da måtte vi vel ha delt av rikdommen vår med Sverige og Danmark? Synes det er andre land som trenger den mer... Jeg tror andre land trenger flere sånne som deg, jeg. Hva med at du bidrar ved å skifte statsborgerskap? Somalia for eksempel? Jeg skal bidra med et flyttetilskudd dersom det står på flyttekostnader.
Gjest pirjo Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Hva synes du om at Norge, Sverige og Danmark kunne slått seg sammen til ett land, Skandinavia? En bra tanke, men nordmenn er altfor selvsentrerte og navlebeskuende til det. Her er Ola Nordmann som skal klare seg selv, liksom.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 Nei, da ville vi miste 17. mai, så det går ikke.
Harlekin Skrevet 14. januar 2008 #12 Skrevet 14. januar 2008 I en eventuell ny union ville vi vel neppe vært under hverken Sverige eller Danmark. På grunn av rikdommen ville nok Norge blitt en maktfaktor i et slikt samarbeid, i mosetning til hva som har vært tilfellet før i historien. Ikke at det kommer til å skje av den grunn. Det har du selvfølgelig rett i. Forøvrig er EU også en mye større og mektigere union enn en skandinavisk union ville ha vært, der Norge, rikt som det er, ikke ville ha hatt en stor stilling i konkurranse med land som Tyskland, Frankrike og Storbrittannia. Da stiller det seg annerledes enn en union med Danmark og Sverige. Men jeg tror likevel ikke nordmenn vil være med en noen union enda. Det ligger i mentaliteten til mange nordmenn, også de som slett ikke har opplevd noen union, å være skeptisk til enhver form for "underkastelse", fordi landet har en slik unionshistorie som det har. Vi er kanskje også en smule beskyttende om rikdommen og uavhengigheten vår, og vil ikke så lett gi slipp på den.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #13 Skrevet 20. januar 2008 Jeg synes det er et elendig forslag. Selv føler jeg sterkere tilknytning til UK og USA enn Sverige
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #15 Skrevet 20. januar 2008 Da måtte vi vel ha delt av rikdommen vår med Sverige og Danmark? Synes det er andre land som trenger den mer... Enig, la oss heller slå oss sammen med Nigeria.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #16 Skrevet 20. januar 2008 Hvem skulle blitt konge, da? Carl Ivar Hagen? Og det er grunn god nok til å være mot en sånn sammenslåing.
spoff Skrevet 18. august 2008 #17 Skrevet 18. august 2008 Et flertall i Norge, Sverige og Danmark foretrekker et nordisk samarbeid framfor EU. Den sterke støtten til et slikt samarbeid er oppsiktsvekkende, å sette nordisk samarbeid på dagsordenen kan lett oppfattes som urealistisk politisk kannestøperi. Men det er i tilfelle bare fordi de politiske og økonomiske makthaverne ikke ønsker å mobilisere det folkelige engasjementet som ligger i et slikt samarbeid. Jeg er Nordist og Pro Norden og medlem av Nordisk Visjon. http://www.nordiskvision.org/ Vi ønsker videre å klargjøre/synliggjøre "det nordisk alternativet" som et levende og reelt samarbeidsprosjekt.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #18 Skrevet 19. august 2008 Hva skal vi med en slik union? Hvorfor kan ikke Norge være Norge? Vi klarer oss aldeles utmerket på egen hånd. Vi er kåret til det beste landet å bo i i flere år nå. I år ble vi bare slått av Island. Så om vi skulle gått i union med noen ville det vært bedre å velge dem framfor Sverige og Danmark.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #19 Skrevet 19. august 2008 Ikke faen om jeg ville delt med en gjeng innvandrere.... Norge for nordmenn.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #20 Skrevet 19. august 2008 Hvem skulle blitt konge, da? Det går fint an å overlate det til enkeltland i en konføderasjon. Hvis ett eller flere av landene vil forsette å leke konge, dronning og slott må de bare gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå