Gå til innhold

allergisk reaksjon..

Anbefalte innlegg

Gjest Bertine
Skrevet

Jeg har en jente på 4 uker og ammer.--

Natt til torsdag fikk jeg kløende utslett på hele kroppen, å det klødde bare mer å mer utover dagen. Jeg hadde ikke spist noe jeg ikke pleier, kun skiver med fårepølse og kinamat på kvelden. Tenkte at det kanskje var løken eller ananasen i kinamaten, selv om jeg aldri pleier å reagere på noe.

På kvelden klødde det så fælt at jeg tok en Zyrtec, med god effekt.

Så leste jeg etterpå at det ikke burde tas av ammende.. ringte føden, å de mente at det ikke ville være så farlig at jeg tok 1. Men jeg burde ikke ta flere da..

Lørdagsmorgen var utslettet tilbake, spesielt i ansiktet.

Jeg ringte legevakten for å høre om jeg kunne ta zyrtec eller noe annet, jeg fikk jo ikke sove fordi det klødde sånn.

Da jeg hadde stått opp gikk utslettet ganske kjapt vekk, men litt prikker var det. Så jeg ble enig med hun på legevakten at jeg kunne ringe opp igjen om det skulle bli verre, jeg kunne ikke ta zyrtec, men det var andre ting jeg kunne ta, men da måtte jeg komme ned der til legen.

Da jeg la meg noen timer med jenta mi på føremiddagen, så blusset det opp igjen, å da jeg stod opp gikk det tilbake.

Så jeg begynnte å mistenke om det kunne være sengklærne/vaskemiddelet?

På kvelden da jeg la meg våknet jeg 2 timer senere med masse kløende utslett på kroppen, spesielt hender, føtter, ansiktet og lårene.

Det klødde sinnsykt.

Ringte legevakten, men fikk da beskjed om at det var ingenting jeg kunne ta siden jeg ammet.

Vi la oss til å sove på sofaen, å utslettet gikk raskt tilbake.

Nå har vi vært på legevakten, han sa utslettet var "elveblest", rødt å litt hovent.

Han søkte å søkte i felleskatalogen, men det var ingenting å ta når en ammer..

Så jeg kunne prøve å kjøpe en hydrokortisonsalve å smøre på, evt ta en zyrtec på kvelden, å pumpe ut melken på morgenen å kaste den. Må gi henne tillegg da evt..

Uansett, ikke mye hjelp der.

Så hva gjør jeg? Jeg sitter her å klør å klør, sover lite allerede pga mye amming om nettene, å lite sjans til å sove på dagen..

Ikke vet jeg hva jeg reagerer på, jeg tørr jo nesten ikke spise eller drikke noe..

Kan det være vaskemiddelet i sengklærne jeg reagerer på?

Legen mente ikke det, siden vi har brukt det lenge..

Men jeg har ikke spist noe jeg ikke pleier de siste dagene.. å allergiske reaksjoner kan vel komme plutselig på ting en har tålt før?

Noen som har gode råd? Vi har vasket sengklærne med vaskemiddel uten parfyme nå.. så får se, men jeg klør så jeg blir gal!

Skal ringe fastlegen imorgen å prøve å få tatt blodprøver, men slikt tar tid å få svar på.. ser for meg en uke uten søvn...

Skrevet

Jeg også slet med dette, men nå er jeg ikke mor eller ammende på noe som helst vis. Så om det kan ha noe med saken, så er ikke mine råd noe lure..

Men for en stund siden så klødde jeg meg gal, og spesielt når jeg skulle sove, men etterhvert så begynte jeg å klø om dagen også. Og jeg og min mor begynte å lure på om jeg kan ha utviklet en allergi mot vaskemiddelet. Dette fikk jeg også bekreftet at kan skje, av legen min. At man kan utvikle allergi mot et vaskemiddel man har brukt lenge, og han nevnte også at han hadde hørt at OMO er en versting på det området. Folk kan ha brukt det lenge, men plutselig bli allergiske.

Jeg tok blodprøver, og jeg har blitt allergisk mot midd. Så det kan jo være det, med mindre du har tenkt på det allerede da.

Jeg tenkte ikke på det den gang, så tenkte kanskje at dette kunne hjelpe deg litt?

Men ville bare si at man kan faktisk bli allergisk mot en ting over tid. Folk blir jo laktoseintolerante og melkeintolerante også i voksen alder, så hvorfor ikke allergisk mot vaskemiddel? :)

Håper dette kanskje kan være til hjelp :)

:klem: fra en som har vært i samme situasjon

• Liker 1
Gjest Bertine
Skrevet

Tusen takk for svar.

Igår kveld blusset det opp igjen.. det var før jeg la meg..

Så jeg forstår ingenting..

Men det kan være at ett av klesplaggene jeg hadde på meg var vasket med det vaskepulveret. Ikke vet jeg..

Det eneste jeg hadde spist den dagen var brødskiver...

Har ringt legen nå, men spørs om jeg får komme til idag..

I går kveld tok jeg en zyrtec, selv om jeg egentlig ikke bør. Den hjalp med en gang å idag er alt utslettet vekket.. men men.

Legesekretæren sa at det var en annen tbl jeg kunne ta, så håper det kan hjelpe..jeg må uansett finne ut hva det er jeg reagerer på.

Det har blusset opp hver kveld siden lørdag.. slitsomt..

Skrevet

Natt til torsdag fikk jeg kløende utslett på hele kroppen, å det klødde bare mer å mer utover dagen. Jeg hadde ikke spist noe jeg ikke pleier, kun skiver med fårepølse og kinamat på kvelden. Tenkte at det kanskje var løken eller ananasen i kinamaten, selv om jeg aldri pleier å reagere på noe.

Så leste jeg etterpå at det ikke burde tas av ammende.. ringte føden, å de mente at det ikke ville være så farlig at jeg tok 1. Men jeg burde ikke ta flere da..

Jeg ringte legevakten for å høre om jeg kunne ta zyrtec eller noe annet, jeg fikk jo ikke sove fordi det klødde sånn.

Da jeg hadde stått opp gikk utslettet ganske kjapt vekk, men litt prikker var det. Så jeg ble enig med hun på legevakten at jeg kunne ringe opp igjen om det skulle bli verre, jeg kunne ikke ta zyrtec, men det var andre ting jeg kunne ta, men da måtte jeg komme ned der til legen.

Da jeg la meg noen timer med jenta mi på føremiddagen, så blusset det opp igjen, å da jeg stod opp gikk det tilbake.

På kvelden da jeg la meg våknet jeg 2 timer senere med masse kløende utslett på kroppen, spesielt hender, føtter, ansiktet og lårene.

Det klødde sinnsykt.

Ringte legevakten, men fikk da beskjed om at det var ingenting jeg kunne ta siden jeg ammet.

Nå har vi vært på legevakten, han sa utslettet var "elveblest", rødt å litt hovent.

Så jeg kunne prøve å kjøpe en hydrokortisonsalve å smøre på, evt ta en zyrtec på kvelden, å pumpe ut melken på morgenen å kaste den. Må gi henne tillegg da evt..

Så hva gjør jeg? Jeg sitter her å klør å klør, sover lite allerede pga mye amming om nettene, å lite sjans til å sove på dagen..

Ikke vet jeg hva jeg reagerer på, jeg tørr jo nesten ikke spise eller drikke noe..

Men jeg har ikke spist noe jeg ikke pleier de siste dagene.. å allergiske reaksjoner kan vel komme plutselig på ting en har tålt før?

Noen som har gode råd? Vi har vasket sengklærne med vaskemiddel uten parfyme nå.. så får se, men jeg klør så jeg blir gal!

Skal ringe fastlegen imorgen å prøve å få tatt blodprøver, men slikt tar tid å få svar på.. ser for meg en uke uten søvn...

Min elveblest kom også plutselig. beg med noen flekker her og der,men så kom det store utbruddet. lepper,øyne.....de hovner sinnsykt mye opp.

Likeså på ben om de er under press. trange sko osv....

Elveblest kan brenne ut av kroppen. Kommer gjerne til folk som har hatt stress, brukt bet.dempende,dispril osv..Spiser noe du da kan reagere på som du ikke har gjort før.

Fortsetter det så kontakt lege så du kommer til hudspes. Spes om du får store utbrudd i ansiktet.

Jeg bruker predisinol

Gjest Gjesta7
Skrevet

Hei! Jeg slet mye med elveblest for rundt ett år siden. Det var helt grusomt! Byttet vaskemiddel, prøvde å finne ut om det var sammenheng mellom mat og kløen, men fant ikke ut noe! Gikk til slutt til legen (er student og ville nødig bruke penger på lege...) som tok blodprøver av meg. Viste seg at jeg hadde ekstremt lave jern-verdier, og så snart jeg begynte å ta jerntabletter ble det helt bra! Med andre ord kan det hende du får elveblest fordi du mangler noe, gå til legen og få de til å ta blodprøve.

• 3 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men jeg tenkte jeg ville adde mine erfaringer. Jeg fikk en sterk allergisk reaksjon plutselig en dag for et års tid siden, med kløe og hovne utslett. Da hadde jeg plutselig begynt å reagere på mykningsmiddelet jeg brukte. Ikke vaskemiddelet altså, men mykningsmiddelet. Jeg har etter hvert funnet ut at jeg kan bruke Snuggle med jojobaolje i. Jeg kan IKKE bruke den såkalte barnevennlige merket 'allergivennlig' - da kommer utslettene, og de er lett igjenkjennelige siden de kommer raskest der hvor sømmen på klærna går. Bukselinningen,under knærne, ermene, halsen, bh-stroppene.

Zyrtec hjelper godt, og så fikk jeg kortisontabletter av legen min første gangen dette skjedde, som jeg tar hvis jeg får det igjen. (20 mg, 1 tabletter i 3 dager, deretter 1/2 tablett i 3 dager.) Jeg tar Zyrtec på kvelden, siden de virker søvndyssende på meg. Kortison skal man være forsiktig med, uten at jeg helt husker hvorfor, men som forfengelig kvinne vil man uansett ikke ha bollekinnene som følger med kortison, så man tar de automatisk ikke mer enn man MÅ.

• 1 måned senere...
Gjest Thomas-Theodor
Skrevet

Det klødde sinnsykt.

• 6 måneder senere...
Gjest Lillian
Skrevet

Gammel tråd, men tenker mange lurer på dette fortsatt?!hadde dette sist gang jeg ammet og har fått det nå igjen etter den lille jenta vår har ankommet puppene.

Det kan mest sannsynlig være en av disse tre tingene har jeg fått vite: 1.allergi (mange reagerer på ting de vanligvis tåler når de ammer.) 2.jern/vitamin mangel 3.stressutslett

Jeg holder på å klø meg i hjel og det eneste som virker (synes jeg i hvertfall) er å ta en klut med isbiter eller iskaldt vann og trykke mot stedet som klør,eller smøre med hydrokortison.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...