Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, her er saken:

Kjæresten min har akkurat hatt bursdag. Han visste ikke helt hva han ønsket seg, men bestemte seg for å ønske seg penger, for kanskje å kjøpe data. Så han fikk penger av de aller fleste. Rett etterpå virket det ikke som han hadde lyst til å kjøpe data allikevel, at det holder med den ene vi har. Til han endret seg igjen, og plutselig skal kjøpe allikevel. I tillegg har vi akkurat bestemt oss for å kjøpe leilighet, og det er tusen andre ting vi kunne brukt de pengene på, som er mer nødvendig.

Han sier at det er hans bursdagspenger og at han kan bruke de på hva han vil, og at det var data han i utgangspunktet skulle bruke dem på. Og det er jeg enig i. Det jeg derimot er irritert for er at han ikke heller vil bruke de på møbler isteden. Det hadde jeg gjort!

Så...hvordan ville dere reagert? Jeg er så delt, for det er jo hans penger, og jeg vil selvfølgelig at han skal bruke dem på noe han har lyst på, men vi trenger virkelig andre ting nå. Er jeg helt urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hans bursdagsgaver må han få bruke til det han vil - ikke spytte de inn i fellesskapet.

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Forferdelig å bli presset til å bruke fødselsdagspenger til fellesskapet.

Hvorfor skal han bruke det på møbler?

La han få ha sine fødselsdagspenger i fred.

Gjest Gjest_Andrine_*
Skrevet

Denne signerer jeg.

Skrevet

Bursdagspenger synes jeg man skal kunne ha i fred og ikke maatte bruke felles. En gave er personlig og da skal man kunne bruke dem paa seg selv.

At du ville ofret noe du oensket deg for fellesskapet faar vaere din sak.

Gjest puselabb
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ville blitt litt irritert hvis dere allerede har en data, da blir jo møbler viktigere spør du meg. Men jeg synes allikevel ikke du kan si noe på det, det er hans penger. Selv om du ville brukt dine penger på fellesting, kan du ikke ta det for gitt at han vil gjøre det samme.

Gjest su querida
Skrevet
Så...hvordan ville dere reagert?

Jeg ville ikke reagert i det hele tatt. Det er hans bursdagspenger og han kan bruke de på det han vil.

Skrevet

Det er utrolig egoistisk av deg å i det hele tatt reagere på at han vil bruke sine bursdagspenger penger på data.

hadde det vært en bonus fra jobben eller noe lignende, så ok, da kunne det vært duskusjonbart. men kom igjenn da, bursdagspenger!

en annen ting du må huske på er at når han gutt, så bryr han seg ikke like mye om hvordan sofaen deres ser ut, eller om du skal ha gardiner med grønne prikker på eller rosa prikker.

dette er noe du bryr deg om.

(nå snakkr jeg utifra gutter generelt da. mulig din kjæreste bryr seg om det? -men jeg tviler)

og ta det ifra en jente -en data er myemye viktigere enn hvordan sofaen ser ut.

la han få brukse sine penger slik han vil.

tror du han ville krevd av deg, det du krever av han nå?

jeg ble nesten litt irritert på deg. at det går an å være så egoistisk..!

Skrevet

Det er hans penger som han har fått som gave. Da må han også få bruke dem som han vil.

Skrevet

Hadde jeg hatt penger til en ny pc, men ikke hadde sofa, hadde jeg kjøpt sofa. Jeg synes det virker umodent å si at "Nei, dette er mine penger så de bestemmer jeg over!" hvis man ikke har møbler. Jeg hadde nok ikke sagt noe eller krevd at han skulle bruke pengene på fellesskapet, men jeg hadde sett på det som en egoistisk handling. Og ikke likt det.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke så god råd som student, men får jeg penger i bursdagsgave med beskjed "kjøp en ting du ønsker deg", bruker jeg pengene på noe fint. Giveren av pengene vil ikke at bursdagsgaven skal brukes til det jeg ikke interesserer meg for men bare "må" ha! Ønsket jeg meg en sofa ville jeg kjøpt det, men så lenge jeg har en som greier seg og det ikke er det som er det viktigste for meg, kjøper jeg en annen fin ting.

Endret av FrøkenStrøken
Skrevet

Her underskriver jeg.

Helt enig, hans penger. Hans valg.

Skrevet

Jeg syns han skal disponere de pengene som han vil.

Det var hans bursdagsgave!

Skrevet

Noen flere som får en mistanke om at dette ikke blir siste konflikten i dette forholdet..? Han må selvsagt få bruke gavepenger på hva han vil.

Gjest Blondie65
Skrevet
Han sier at det er hans bursdagspenger og at han kan bruke de på hva han vil, og at det var data han i utgangspunktet skulle bruke dem på. Og det er jeg enig i.

Dette er saken, det er hans penger. Du har ingenting med å diktere hva han skal bruke de på.

Se for deg om noen år, du har fått en stor bursdagsgave som du skal kjøpe en nye klær for. Dessverre trenger bilen også nye dekk så han mener du skal bruke pengene på det. Det kunne ikke ramlet deg inn om det så snødde gullmynter i kjøleskapet.

Det jeg derimot er irritert for er at han ikke heller vil bruke de på møbler isteden. Det hadde jeg gjort!

Ja det er der vi jenter er helt idiot. Vi har så lyst på nye møbler at vi gladelig bruker våre egne penger på det når det vitterlig skulle gått av fellesen.

Jeg hadde blitt irritert på deg og jeg synes du er urimelig. Det kan jo egentlig ikke kalles egoistisk siden du mener pengene skal gå i fellesskapet ...

Skrevet (endret)
Hadde jeg hatt penger til en ny pc, men ikke hadde sofa, hadde jeg kjøpt sofa. Jeg synes det virker umodent å si at "Nei, dette er mine penger så de bestemmer jeg over!" hvis man ikke har møbler. Jeg hadde nok ikke sagt noe eller krevd at han skulle bruke pengene på fellesskapet, men jeg hadde sett på det som en egoistisk handling. Og ikke likt det.

Men nå fikk jo han penger av folk til å kjøpe datamaskin, og skal ønsket plutselig forandre seg etter man har fått pengene mellom hendene?

Tror du like mange hadde gitt penger, om de visste at pengene skulle brukes til en sofa i deres felles hjem?

Når man får penger til å bruke til noe man ønsket seg, bør man ikke da plutselig snu om og si at nå vil jeg ha noe annet i stedet. Jeg hadde aldri gitt en slik person penger igjen, men heller valgt å kjøpe en gave i stedet.

Og er det virkelig en egoistisk handling, å bruke penger han har fått i gave til et spesifisert formål, på dette spesifiserte formålet? Jeg mener da at han har lurt giverene, og jeg ville ikke gitt en slik person penger til en annen gang.

Og det du egentlig sier er at en bursdagsgave ikke er en personlig gave, men en gave som er til husholdning. Og da lurer jeg på om du er like gavmild selv, der du bruker alt på fellesen, og der ikke noe er personlig i det hele tatt? Selv kremer du får i gave, for du er jo egoist om du ikke lar de andre i familien bruke dette.

Endret av *Mina*
Skrevet

Jeg kjenner igjen slike konflikter fra mitt eget forhold, skal jeg innrømme :ler: Noen ganger kan jeg bli irritert på samboern min fordi han heller bruker penger på dataspill etc enn å ha lyst til å bruke dem på sånt som finere møbler ...vi leier og har mye loppismøbler, og jeg innser vel egentlig at det er dumt å kjøpe masse nytt som kanskje ikke passer når vi kjøper eget hus, så det er egentlig ingenting å krangle om. Begge sparer egenkapital til bolig.

Men ærlig talt; for det første er det bursdagspengene hans, og slike penger synes jeg man både skal og bør bruke som man vil. Selv når man har relativt dårlig råd er det utrolig kjedelig å bruke gavepenger på mat og busskort, f eks, så la mannen få bruke pengene på seg selv. For det andre; skal dette bli en problemstilling hver gang han har klart å sette av/spare noen ekstra kroner utenom fellesbudsjett? Skal du bestemme at han skal kjøpe spisestue framfor nye klær/nye klær framfor tv/tv framfor stereoanlegg etc? Det tror jeg kommer til å fungere dårlig.

Dersom det er et problem at dere ikke sparer nok, likt eller tilsvarende mye til felles hjem mens dere har et stort forbruk hver for dere, bør dere heller ta en diskusjon på hvor mye dere kan og vil sette av i måneden til slikt, og kanskje øke beløpet litt :)

Skrevet

Jeg haddee gitt pengegave om en ønsket å kjøpe ny data, men vet ike om jeg hadde gitt den samme pengegaven om han ønsket seg ny sofa. Da hadde jeg nok heller kjøpt noe annet som jeg ønsket å gi., og som jeg visste han ikke tok seg råd til å kjøpe selv fordi man i flyttesituasjoner ofte ikke gjør akkurat det Penger fra foreldre er kanskje litt annet, de pleier å ønske at gavene skal gå til mer praktiske ting enn en data kanskje.

Han fikk tilskudd til en spesifikk ting, og det å kreve at han skal bruke disse pengene på noe annet blir galt. Dette er jo det samme som å kreve at han skulle selge pcen om de andre heller hadde spleiset på å kjølpe en til ham, fordi dere trengte penger til sofa...

Skrevet

Jeg syns det er riktig at han kan bruke pengene på data om han vil det. Her har han kjøpte seg kule ting for bursdagspenger mange år, mens jeg har vært "dum" nok til å kjøpe fellesting. Men det er da virkelig bare min egen skyld. Og giverne har gitt penger til data, ikke til sofa.

Vi satte oss tidlig ned og avklarte hvilke penger som skulle gå til felles, og hvilke som skulle gå til den enkelte. Bursdagspenger ble selvfølgelig satt som individuelle penger, mens julegaver kommer an på hvem pengene er fra. Kjekt å avklare sånne ting før du står midt oppi det.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Det er utrolig egoistisk av deg å i det hele tatt reagere på at han vil bruke sine bursdagspenger penger på data.

hadde det vært en bonus fra jobben eller noe lignende, så ok, da kunne det vært duskusjonbart. men kom igjenn da, bursdagspenger!

en annen ting du må huske på er at når han gutt, så bryr han seg ikke like mye om hvordan sofaen deres ser ut, eller om du skal ha gardiner med grønne prikker på eller rosa prikker.

dette er noe du bryr deg om.

(nå snakkr jeg utifra gutter generelt da. mulig din kjæreste bryr seg om det? -men jeg tviler)

og ta det ifra en jente -en data er myemye viktigere enn hvordan sofaen ser ut.

la han få brukse sine penger slik han vil.

tror du han ville krevd av deg, det du krever av han nå?

jeg ble nesten litt irritert på deg. at det går an å være så egoistisk..!

Signerer denne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...