Gå til innhold

Lommemannens bror er politimann!

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
Kan det ikke likevel være straffbart (grov uforstand i tjenesten) ikke å ha forstått sammenhengen tidligere, gitt denne politimannens spesielle posisjon?

Hvordan er det du tenker når du hører om en slik sak. Hm ... tro om det kan være min bror? INGEN tenker sånn med mindre man VET at denne har slike tendenser.

Jeg reagerer sterkt på medias rolle i denne saken. Nå er det om å gjøre å henge ut den mistenkte mest mulig. Det vises et sladdet bilde av mannen i en bil - det samme bildet de i går formiddag viste usladdet (og som var medvirkende årsak til at mange nå vet navnet hans). De har oppgitt mannens arbeidsadresse (ikke husnummer, men veien) og de har fortalt hvilken sportsklubb han var leder av. Dermed henger de også ut alle rundt han. Og så stikker de mikrofonen opp i trynet på broren og ber han vennligst forklare hvordan han ikke visste. Ja for han er jo sikkert ikke rystet han heller ...

Og vi sluker det. I vårt sjokk over denne saken er vi selvsagt nysgjerrige og leser alt vi kommer over. Men har de ikke noe ansvar i avisredaksjonene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Labellamia
Skrevet

Nå ble det jo skrevet i nettavisen den dagen han ble arrestert at det var et tips fra en tidligere politimann som løste saken. Dette kan jo godt ha vært hans bror. Hva han velger å si i media og hvordan han uttaler seg har vel noe med famillieforhold å gjøre vil jeg tro.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Nå ble det jo skrevet i nettavisen den dagen han ble arrestert at det var et tips fra en tidligere politimann som løste saken. Dette kan jo godt ha vært hans bror. Hva han velger å si i media og hvordan han uttaler seg har vel noe med famillieforhold å gjøre vil jeg tro.

Såvidt jeg har fått med meg var det en tidligere lensmann som tipset politiet i november.

Link til Dagbladet-

Gjest Labellamia
Skrevet

Jeg går ut fra lensmann og politimann er det samme? Lensmann er en leder på lokalle politistasjoner som kalles lensmannskontor. Men politi er de okke som.

Gjest Blondie65
Skrevet
Såvidt jeg har fått med meg var det en tidligere lensmann som tipset politiet i november.

Link til Dagbladet-

Dette tipset kom fra en som hadde med etterforskningen å gjøre. Det var en purring på materiale - inkl. navn på tiltalte - som var oversendt Kripos et år tidligere uten at Kripos hadde gjort noe med saken. Det har således ingenting med tiltaltes bror å gjøre.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Jeg går ut fra lensmann og politimann er det samme? Lensmann er en leder på lokalle politistasjoner som kalles lensmannskontor. Men politi er de okke som.

Ja, lensmann og politi er det samme. Poenget mitt var at jeg trodde du mente at det var tiltaltes bror som hadde tipset. Det var det imidlertid ikke - det gjorde lensmannen som jeg siktet til.

Eller misforstod jeg deg nå?

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke samme person.

Jeg får en emmen smak i munnen av denne saken. Det er ikke "Lommemannens" gjerninger som er i fokus. Ofrene er nærmest glemt. Det eneste det handler om nå, er å tråkke denne fyren ned i gjørmen. Ja, og å rakke ned på Staff.

Endret av venus*
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg får en emmen smak i munnen av denne saken. Det er ikke "Lommemannens" gjerninger som er i fokus. Ofrene er nærmest glemt. Det eneste det handler om nå, er å tråkke denne fyren ned i gjørmen. Ja, og å rakke ned på Staff.

Ja ikke sant? Det er rene sporten nå i BT - hvor langt kan de gå uten å nevne navn men likevel identifisere han.

Det er selvsagt slik at dette er en omfattende sak og vi er vel alle ganske rystet. Men det må kunne gå an å snakke om saken uten å vifte mikrofonen opp i alle mulige tenkelige ansikter. Ta Staff for hans uttalelser er jeg helt for. Og så vil jeg gjerne ha informasjon om selve saken.

Ellers har BT og VG mye interessant bakgrunnstoff der de stiller en del spørsmål ved politiets "sendrektighet" i denne saken.

Skrevet
Ja ikke sant? Det er rene sporten nå i BT - hvor langt kan de gå uten å nevne navn men likevel identifisere han.

Slik er det i andre aviser også, og jeg synes det er ganske så feigt. De gir folk alt de trenger for å finne ut hvem det er, uten at de tør å si navnet rett ut av frykt for reaksjoner mot dem selv.

Gjest Gjest_Labellamia_*
Skrevet

Nei ikke samme person men lensmanne er bare et annet navn på en Avd. leder innenfor politiets organ.

Ellers så er det som du sier, fokus i saken er borte.

Gjest Blondie65
Skrevet

I dag er visst dagen der vi får alle svarene:

Broren til Lommemannen visste ikke om saken fordi den var skjermet for innsyn. Det var visst vanlig å gjøre det med sedelighetssaker og for å unngå "dokumentturisme" - jakt på pirrende opplysninger om kolleger og naboer (og så ble jeg latterliggjort her for å si noe om politiet i en liten bygd ... jaja ...)

Skjermingen i denne saken kan ha kostet mange år med etterforskning og ingen vet hvor mange ekstra overgrep.

Bergens Tidende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...