Gjest Finnmarking Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Etter å ha sett MGP i går, må jeg bare stolt konstatere at nok en samisk artist gjør seg gjeldene i musikklivet. Synes Ann-Mari Andersen gjorde en flott innsats, faktisk best av dem alle. Det var en veldig fengende låt, med et godt budskap. Tipper at dette blir en ny artist på den samiske stjernehimmelen. Fra før av har vi jo den ungdomsgruppa Adjagas som har vært på en liten verdensturne i det siste året, både i Asia, USA (her fikk de glimrende kritikk!) og Europa på store scener som Glastonburyfestivalen blant annet. Så har vi Spellemannsprisvinner Niko Valkeapää, dobbeltvinner av Liet Internasjonal GP for minoritetsspråk, og som har gitt ut to nydelige CD'er. Venter spent på neste! Frode Fjellheim og Transjoik har også vunnet Spellemannspris og Liet og gitt ut mange plater med verdifullt materiale fra sørsamisk kultur. Og selvfølgelig, vår dronning Mari Boine som uten tvil er den største internasjonale artisten fra Norge. Vet ikke hvor mange priser hun har vunnet eller hvor mange plater som er gitt ut, men det er ikke få. Samtlige av disse artistene har høstet femmere og seksere på sine plater og er populære i World Music-sjangeren rundt om i verden. Kanskje på tide at Norge anerkjenner samiske artister og løfter de også fram ved hjelp av TV, Radio og annen presse? Det skrives mye mer om små norske artister i dagspressen enn de store samiske. På tide å rette på det? Hva mener du?
:-) anna Skrevet 13. januar 2008 #2 Skrevet 13. januar 2008 Samtlige av disse artistene har høstet femmere og seksere på sine plater og er populære i World Music-sjangeren rundt om i verden. Kanskje på tide at Norge anerkjenner samiske artister og løfter de også fram ved hjelp av TV, Radio og annen presse? Det skrives mye mer om små norske artister i dagspressen enn de store samiske. På tide å rette på det? Dette er jeg helt enig i. Jeg synes det er utrolig at ikke samisk kultur er mer anerkljent av resten av Norge. Vi bor i et land med to språk og en urbefolkning. Jeg synes det er pinlig at vi ikke lærer mer om samisk kultur på skolen f.eks. Hvordor har vi ikke lært noe om samisk språk? Og bare så det er sagt: jeg er ikke same og jeg kommer ikke fra nord-norge.
FrizzleSizzle Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Kanskje på tide at Norge anerkjenner samiske artister og løfter de også fram ved hjelp av TV, Radio og annen presse? Det skrives mye mer om små norske artister i dagspressen enn de store samiske. På tide å rette på det? Hva mener du? Jeg er enig i dette. Nesten så jeg håper at Ann-Mari Andersen går helt til topps i MGP før jeg har hørt de andre sangene, for jeg tror hun ville blitt en glimrende representant for samekulturen, både innen og utenfor Norges grenser. jeg er heller ikke same eller fra Nord-Norge!
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 Samene har kul musikk, de vinner mye på å kommunisere gjennom den: http://www.youtube.com/watch?v=E2fqB1t5voU
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 Jeg liker godt flere av artistene du nevner, særlig Niko Valkeapää. Synes det er synd ikke musikken hans har blitt spilt mer på radio, selv på P2 har det vært svært begrenset. Det er musikk som ikke oppleves "typisk samisk" heller, men bør ha bredere appell (kanskje?) og anerkjennelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå