Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor dette passet, så dermed endte det opp her.

Jeg lurer på om mayafolket fortsatt finnes(isåfall hvis: lever de fortsatt slik som "i gamle dager" eller lever de slik som samene gjør i Norge?)? Jeg har prøvd å lest litt, men noen plasser står det at de ble utryddet under mayakollapset, mens andre plasser kan jeg finne informasjon som sier at flere tusen(tusen eller millioner, tror det var tusen..) fortsatt prater dette språket(men vil det si at de fortsatt lever..?)?

Skrevet

Regner med at de som er Maya idag lever slik som samene lever i Norge, ettersom han skrev en artikkel til ei avis;-)

Men takk for linkene. Jeg fant iallefall ut at de lever fortsatt:-D

Skrevet

Joda, mayafolket lever fremdeles. De lever i Latin-Amerika (Mexico, Guatemala, Peru, m.fl.)

Det er nok ikke så galt å dra noen sammenligninger med samene her i Norge.

Jeg reiste noen dager rundt i Chiapas i Mexico, og der bor det mange mayaindianere. Kroppslig er de relativt lave. Det hersker stor fattigdom blant dem. Klesdrakten deres er fargerik. Husene de bor i er enkle.

De er også litt påvirket av turisme, og ses gjerne på markeder i byene i Chiapas - hvor de selger fint håndverk.

Jeg husker også at jeg leste i en bok for mange år siden at mayaindianerne var utdødd, men det stemmer ikke.

Ser du skriver mayakollapset - sikker på at du ikke tenker på inkaindianerne da? De levde i omtrent samme område.

Skrevet
Joda, mayafolket lever fremdeles. De lever i Latin-Amerika (Mexico, Guatemala, Peru, m.fl.)

Det er nok ikke så galt å dra noen sammenligninger med samene her i Norge.

Jeg reiste noen dager rundt i Chiapas i Mexico, og der bor det mange mayaindianere. Kroppslig er de relativt lave. Det hersker stor fattigdom blant dem. Klesdrakten deres er fargerik. Husene de bor i er enkle.

De er også litt påvirket av turisme, og ses gjerne på markeder i byene i Chiapas - hvor de selger fint håndverk.

Jeg husker også at jeg leste i en bok for mange år siden at mayaindianerne var utdødd, men det stemmer ikke.

Ser du skriver mayakollapset - sikker på at du ikke tenker på inkaindianerne da? De levde i omtrent samme område.

Jeg tenkte mer på når selve mayariket kollapset? Når de folka fra spania kom o.l (hehe.. har på en følelse at jeg er ute å kjører nå:P)

Så hvis jeg drar dit kan en fortsatt se mayafolket..Kult:-D

Skrevet
Jeg tenkte mer på når selve mayariket kollapset? Når de folka fra spania kom o.l (hehe.. har på en følelse at jeg er ute å kjører nå:P)

Så hvis jeg drar dit kan en fortsatt se mayafolket..Kult:-D

Men hvor har du det fra at mayariket kollapset? Mayaindianerne bodde i flere land, og bor der som sagt ennå.

Jeg gjentar meg selv: Er du sikker på at du ikke mener inkariket? Det anses å ha kollapset.

Skrevet
Men hvor har du det fra at mayariket kollapset? Mayaindianerne bodde i flere land, og bor der som sagt ennå.

Jeg gjentar meg selv: Er du sikker på at du ikke mener inkariket? Det anses å ha kollapset.

Jeg har det fra ei nettside, men jeg gir meg jeg altså. Jeg har ikke peiling på det jeg skrev, derfor jeg spurte, så det kan godt være inkariket jeg egentlig snakker om, men så tror jeg at det er mayariket ><

Det høres ut som du har peiling på hva du snakker om, så jeg skal ikke krangle med deg der når det kommer til dette! :)

Skrevet

Finnes fortsatt mayaer ja! :) MASSE etterkommere av dem på Yucatan-halvøya i mexico, de er lave, brede, litt flate neser og med hodene rett på skuldra, hehehe. Lett gjenkjennelige.

Vi var med til et mayan community i jungelen, med utedo og jordgolv, interessant!

Skrevet
Vi var med til et mayan community i jungelen, med utedo og jordgolv, interessant!

Det vil jeg også:-D

Skrevet (endret)

Det ser ut til å være litt begrepsforvirring her. Mayarikets såkalte kollaps skjedde ikke da spanjolene kom, det skjedde lenge før. Mayafolket finnes fortsatt, men historikerne snakker gjerne om et kollaps i mayariket og mayaenes høykultur på 800-tallet. Da spanjolene kom, var det tidligere store mayariket i løpet av seks hundre års nedgangstider delt mellom mange ulike stammer, og midt på 1500-tallet var territoriet på spanske hender. Mel Gibsons voldsorgie "Apocalypto" er lagt til denne perioden.

Sammenligningen med samene i akkurat denne sammenhengen blir både litt feil og litt riktig. Riktig fordi begge er urfolk, men feil fordi den samiske kulturen aldri har vært et organisert rike.

En kjent person med mayabakgrunn idag er fredsprisvinneren Rigoberta Menchu.

Endret av junia
Skrevet
Det ser ut til å være litt begrepsforvirring her. Mayarikets såkalte kollaps skjedde ikke da spanjolene kom, det skjedde lenge før. Mayafolket finnes fortsatt, men historikerne snakker gjerne om et kollaps i mayariket og mayaenes høykultur på 800-tallet. Da spanjolene kom, var det tidligere store mayariket i løpet av seks hundre års nedgangstider delt mellom mange ulike stammer, og midt på 1500-tallet var territoriet på spanske hender. Mel Gibsons voldsorgie "Apocalypto" er lagt til denne perioden.

Sammenligningen med samene i akkurat denne sammenhengen blir både litt feil og litt riktig. Riktig fordi begge er urfolk, men feil fordi den samiske kulturen aldri har vært et organisert rike.

En kjent person med mayabakgrunn idag er fredsprisvinneren Rigoberta Menchu.

Ah! Takk for oppklaringen;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...