Gå til innhold

Hva mener du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det normalt at en person i løpet av årets første 12 dager har hatt 4 alkoholfrie dager?

Hva mener du om det?

Jeg mener at personen har alkoholproblemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på flere ting. Hva slags situasjon er vedkommende i? Som student i begynnelsen av et semester er det sikkert mange som drikker så ofte (ikke like mye hver dag kanskje). Om man er på feriereise er det også mange som drikker noe hver dag, til maten o.l. Noen synes også det er normalt å drikke til maten nesten daglig hjemme også, men lar det bli med et glass. Mengde alkohol?

Og ikke minst - er dette typisk for drikkemønsteret til vedkommende, eller er det et unntak?

Skrevet

Jeg lurer også på hvor mye alkohol som ble inntatt hver dag, og om dette er vanlig.

Skrevet

Her er det snakk om 6 halvlitere øl pr dag. Personen begynner å drikke på formiddagen, og er gjerne beruset i 3 tia på ettermiddagen. Dette er dagligdags, og har ikke noe med ferie å gjøre. Personen er ca 45 år, for tiden sykemeldt skiftarbeider -som hadde samme drikkemønster før sykemelding.

Skrevet

Alkoholproblemer.

Skrevet
Her er det snakk om 6 halvlitere øl pr dag. Personen begynner å drikke på formiddagen, og er gjerne beruset i 3 tia på ettermiddagen. Dette er dagligdags, og har ikke noe med ferie å gjøre. Personen er ca 45 år, for tiden sykemeldt skiftarbeider -som hadde samme drikkemønster før sykemelding.

En alkoholliker blir ikke beruset i 3 tiden av 6 halvlitere om han beg på formiddagen.

Men på en annen side, etter Norske forhold så er det ikke vanlig man gjør slikt. Da knyter det seg gjerne opp til problemer.

men at dette er bra...tror ikke det.

Se på personen....har han hatt dette mønsteret over flere år, så er det vel en avhengihet. Erman alkoholiker, så er han tynn av øldrikkingen. Er han tykk?

Skrevet

Det er ingen tvil om at han har et alkoholproblem.

Men siden du spør her, så er ikke personen det gjelder enig i dette? Det er dessverre vanskelig å få folk til å søke om hjelp uten at de vil det selv

Skrevet

Da vil jeg definitivt si det er et alkoholproblem. Mange alkoholikere drikker forøvrig ikke så voldsomt mye hver dag, de trenger ikke gå rundt dritings eller bli dritings i løpet av dagen, men "har behov for" å være påvirket mer eller mindre hele tiden. Det er i hvert fall en av mine observasjoner av en alkoholiker i svigerfamilien min; h*n drikker ikke så mye at det er påfallende om du støter på h*n, men det kan lukte alkohol og vi vet at h*n drikker. Denne personen er i full jobb og fungerer greit sosialt, men har jo likevel et alkoholproblem - men det er rimelig umulig for noen utenfor å skulle påpeke eller løse dette.

Skrevet
Er det normalt at en person i løpet av årets første 12 dager har hatt 4 alkoholfrie dager?

Hva mener du om det?

Jeg mener at personen har alkoholproblemer.

Ja, enig med deg. Det høres ut som denne personen har et unormalt høyt alkoholforbruk og at han, og dermed hans nærmeste, (regner med at det er en han) har et alkoholproblem.

Gjest rikkerikke
Skrevet
En alkoholliker blir ikke beruset i 3 tiden av 6 halvlitere om han beg på formiddagen.

Men på en annen side, etter Norske forhold så er det ikke vanlig man gjør slikt. Da knyter det seg gjerne opp til problemer.

men at dette er bra...tror ikke det.

Se på personen....har han hatt dette mønsteret over flere år, så er det vel en avhengihet. Erman alkoholiker, så er han tynn av øldrikkingen. Er han tykk?

Det er ingen automatikk i at lav kroppsvekt definerer om man er alkoholiker eller ikke, og en person med et alkoholproblem kan gjerne bli beruset av 6 halvlitere. Toleranse for alkohol utvikles over tid, og således også hvor fort man kan oppfattes som påvirket.

Jeg mener at personen som omtales har et alkoholproblem som vedkommende bør få tilbud om hjelp i forhold til.

Skrevet
Men siden du spør her, så er ikke personen det gjelder enig i dette? Det er dessverre vanskelig å få folk til å søke om hjelp uten at de vil det selv

Veldig mange som drikker for ofte og for mye nekter å innrømme at de gjør det. De sier ofte at de ikke har noe problem, og hvis andre har problem med det, får de bare gå!

Hva gjør en hvis en far eller ektemann sier noe slikt? Hvis barna og samboeren/ektefellen har sagt det gjentatte ganger gjennom mange år at de ikke liker at faren/mannen drikker så ofte og så mye, og han svarer at han ikke er enig og feier det bort. Og blir sint! Hva gjør ektefellen og barna - etterhvert de voksne barna - med det?

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det er opp til deg om du og barna skal ha det sånn eller ikke. Det er opp til deg og stole på deg selv, sette foten ned og si nok er nok. Det er opp til deg å definere dine egne grenser.

Jeg håper det hjelper deg at du spør her. Selv har jeg erfart at når jeg spør så har jeg ikke myndighet nok i meg selv til å bestemme meg, eller til å tro på meg selv. Det er synd. Håper det hjelper med svarene her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...