MAcy Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Jeg er gift og mannen min har et barn fra før. Barnet bor ca 50% hos oss. Har jeg rett til å være hjemme om barnet et syk??
Gjest Gjest_Mai_* Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Jeg tror ikke steforeldre har noen rett her... Når barnet bor delt hos mor og far så deler mor og far det antall dager man kan være hjemme med sykt barn.
MAcy Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2008 Takk for svar!! Det er dumt at det er slik, jeg har best anledning til å være hjemme i min jobb, men men.. Blir bedre når vi får eget barn da kan jeg jo være hjemme uansett hvem av dem. Føler som om det er mitt barn, men vet jo at vi deler h*n men mrn
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Er jobben din enig i at det er best at de betaler sykt barn-dager i stedet for din manns jobb?
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Takk for svar!! Det er dumt at det er slik, jeg har best anledning til å være hjemme i min jobb, men men.. Blir bedre når vi får eget barn da kan jeg jo være hjemme uansett hvem av dem. Føler som om det er mitt barn, men vet jo at vi deler h*n men mrn Nei, selv om du får eget barn så kan du fortsatt ikke være hjemme og få sykepenger for din manns barn. Dine rettigheter der gjelder kun dine egne barn.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Ring NAV. Det finnes ved visse betingelser mulighet for overføring av omsorgspengedager fra forelder til steforelder, men jeg vet ikke hva disse betingelsene er per i dag. Herlig at omsorgspengedagene fordeles mellom mor og stemor, så slipper en mann å være borte fra Jobb for noe så uviktig som å gi omsorg til sitt syke barn.
Gjest snazaroo Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Kanskje dette er forskjellige fra arbeidssted til arbeidssted? Jeg har et vennepar, hvor han har 2 barn fra før, de har ingen sammen (enda). Barnet bor fast hos dem, med annenhver helg hos biologisk mor. Stemoren har i dette tilfellet rett til biologisk mors sine sykedager for barna, på lik linje med faren. Dette vil si, at biologisk mor ikke tar ut sykedager når barna er syke da, selvfølgelig. De har iallefall fått det godkjent hos hennes arbeidsgiver. ************************************************* Synes forøvrig det er unødvendig med kommentarer som noen "må" legge inn (under gjest naturligvis) om ting som egentlig ikke er noe TS lurer på.....
Gjest snazaroo Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Herlig at omsorgspengedagene fordeles mellom mor og stemor, så slipper en mann å være borte fra Jobb for noe så uviktig som å gi omsorg til sitt syke barn. Må bare kommentere dette; dersom omsorgsdagene ved barns sykdom deles ut til barnets steforelder, vil det si at barnets biologiske forelder må si fra seg sin "rett" til omsorgsdager ved sykdom hos barna. Så i ditt tilfelle her "Gjest", Er det ikke stemor og mor som får dagene, men derimot far og stemor. Dersom mor sier fra seg sin rett på disse dagene.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Må bare kommentere dette; dersom omsorgsdagene ved barns sykdom deles ut til barnets steforelder, vil det si at barnets biologiske forelder må si fra seg sin "rett" til omsorgsdager ved sykdom hos barna. Så i ditt tilfelle her "Gjest", Er det ikke stemor og mor som får dagene, men derimot far og stemor. Dersom mor sier fra seg sin rett på disse dagene. Jeg forstår det ikke som at stemor vil ha mors dager, mor trenger dem trolig selv siden hun har barnet 50%. Stemor vil ha fars dager, fordi det ikke passer far å ta fri fra jobben.
Gjest snazaroo Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Jeg forstår det ikke som at stemor vil ha mors dager, mor trenger dem trolig selv siden hun har barnet 50%. Stemor vil ha fars dager, fordi det ikke passer far å ta fri fra jobben. Saken stiller seg vel annerledes dersom det er ved 50% omsorg ja. Beklager dersom jeg var krass mot deg. Du mente at mor har sine dager og stemor har fars dager ja? Kan ikke tenkte meg at det er mulig egentlig, men. Dersom begge foreldre har barna 50% vil de vel ha sine dager selv da. Kan ikke tenkte meg at steforelder har noen "rett" da. Men som sagt, i den saken jeg nevnte, er det altså ikke 50%, og da stiller dette seg nok annerledes. Jeg ser ironien i et du skriver at det ikke passer for far å være hjemme fra jobben.... Jeg ser den, og er både enig og uenig i det. Ikke alltid det er så lett for meg å gå fra jobben heller.... Så dermed deler vi på dette. Det betyr ikke at jeg ikke elsker ungene mine for det, men av og til er det bare umulig å være hjemme. Ikke så ofte heldigvis, men det har hendt. Heldigvis er vi to om dette da. Ingen barn skal være i bhg når de er syke, stakkars.
MAcy Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. januar 2008 Takk for mange mange svar. ER ikke slik at jeg MÅ ha fars dager. Men det er min jobb som begynne sist, så det er jeg som står opp med barnet alle dagene det er hos oss og kjører til barnehagen. Det er derfor oftest jeg som da ser om barnet er sykt om morgenen og tar avgjørelsen. Det hadde dermed mange ganger vært lettere om jeg bare ringte min jobb og sa at jeg ble hjemme. ellers kommer jeg jo uansett for seint på jobb mens jeg venter på at far kommer hjem fra jobb. Han er dessuten yrkes sjåfør og er ofte et stykke borte fra hjemme. Fordi han reiser litt rundt i fylket. Igjen mer praktisk om jeg er hjemme. Men dersom barnet er sykt på kvelden og vi vet det før far reiser på jobb blir han selvsagt hjemme med barnet. og det er ingen problem. Vi har barnet litt i overkant av 50% men jeg er jo likevel den som står opp med barnet i arbeidsdagene når vi har barnet. Så mitt spørsmål er vel egentlig om jeg og far kan dele hans dager??? Hvor mange dager er det egentlig snakk om at hver foreldre har i et 50/50 forhold??
Rosalie Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Nei, dere kan ikke automatisk dele fars dagerm mellom dere, mulig dere kan søke NAV om det på grunn av fars arbeidssituasjon. Hver av foreldrene har 10 sykedager hver.
Gjest allium Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Hvis far hadde hatt omsorgen alene, kunne dere delt: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-032.html#9-6 Jeg tolker dette som at mulighet for deling ikke gjelder når dagene allerede er delt mellom mor og far.
MAcy Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 30. januar 2008 ok. Takk for svar. Da har jeg fått svar på det jeg lurte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå