Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #1 Skrevet 12. januar 2008 Pga helseprolemr .må jeg ha hjelp i huset. Hjelpen vil i hovedsak stå i rengjøring. ( ingen nær fam som barn til å ta det) Nå er det ført på søknad i grunnstønad at jeg trenger hjelp,men grunnstønad skal også dekke medisiner,transport, beh osv....Grunnstønad vil ikke dekke på langt nær den hjelpen jeg trenger. Ved søknad om hjemmehjelp, så vil jeg muligens få en time pr.14 dag,men de tar ikke det jeg trenger hjelp til. Slik som å få ut tepper innimellom, vinduer,vaske høyere enn de rekker osv.... Ved gjennomgåelse av inntekt utgifter, så vil timeprisen bli ganske høy. Høy i forhold til hva du får igjen. Nå har jeg et tilbud av en som tar det jeg trenger hjelp til,men bet er svart. Ikke vet jeg om hvor mye personen vil jobbe utenom meg,men jeg vil heller ikke vite det. La oss si at jeg leier personen 2 t i uken og bet er svart 100 kr,må jeg oppgi det noen plass? Nå er ikke personen intr i noen hvitt,men er det lov av MEG?
Gjest rikkerikke Skrevet 12. januar 2008 #2 Skrevet 12. januar 2008 Jeg er ingen ekspert, men har forstått det slik: Du vil ha arbeidsgriveransvar med de forpliktelser det innebærer i forhold til arbeidsgiveravgift f.eks. Men husk at det er åpner for at man kan lønne en enkelt person inntill kr. 1.000,- uten at det behøver å oppgis noe sted. Kanskje et alternativ å leie inn ulike personer med ujevne mellomrom? Eller hvorfor ikke sjekke opp hva slike tjenester koster hos registrerte vaskebyråer?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Jeg er ingen ekspert, men har forstått det slik: Du vil ha arbeidsgriveransvar med de forpliktelser det innebærer i forhold til arbeidsgiveravgift f.eks. Men husk at det er åpner for at man kan lønne en enkelt person inntill kr. 1.000,- uten at det behøver å oppgis noe sted. Kanskje et alternativ å leie inn ulike personer med ujevne mellomrom? Eller hvorfor ikke sjekke opp hva slike tjenester koster hos registrerte vaskebyråer? Har sjekkt ut hos de her jeg bor. Timeprisen blir vanvittig øy med moms. Er det 1000 pr.år?
honey21 Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Sjekk ut hva Uloba kan hjelpe deg med. Gjennom de kan du ansette en personlig assistent og denne assistenten kan hjelpe deg med de tingene du ikke klarer selv.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Sjekk ut hva Uloba kan hjelpe deg med. Gjennom de kan du ansette en personlig assistent og denne assistenten kan hjelpe deg med de tingene du ikke klarer selv. Pr. des 07 er dette ikke i min kommune ser jeg. Personlig assistent, høres drastisk ut. Så ille er det heldigvis ikke enda da.... jeg trenger hjelp til rengøring noen timer i mnd,men vet ikke hva jeg har lov til ang skattevesenet
Rosalie Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 Det er ikke lov å lønne noen svart, uansett. Hva du velger å gjøre, er opp til egen samvittighet.
Gjest rikkerikke Skrevet 13. januar 2008 #7 Skrevet 13. januar 2008 Har sjekkt ut hos de her jeg bor. Timeprisen blir vanvittig øy med moms. Er det 1000 pr.år? Jeg har oppfattet at det er kr. 1000,- pr. år pr. person, ikke så mye kanskje, men det kan da hjelpe for en storrengjøring en gang i blant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå