Gå til innhold

Poitisk korrekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffekokern
Skrevet

Er det mer politisk korrekt å skrive artikler i avisen som hevder "kvinner er bedre til ditt og kvinner er bedre til datt"? Eller er det for å prøve å lappe på kvinnens dårlige selvtillit? Samme hvilket magasin eller avis jeg leser, så har det stadig kvinner er bedre-artikler. Det virker som at det er veldig politisk ukorrekt å påpeke saker som menn er best på... Som om man ikke skal sparke noen som "ligger nede" i kvinnens egne øyne på et vis...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg lagt merke til.

Vi kvinner er da ikke undertrykket her i Norge. Skjønner ikke helt mentaliteten bak dagens skribenter. Med å utheve slike overskrifter får de gjerne kvinner til å tro at det er nødvendig for oss å konstant måtte heve oss over menn.

Det er utrolig mange dårlige artikler i de mange ulike kvinneblad. Jeg har helt sluttet å kjøpe dette!

Gjest rikkerikke
Skrevet

Må si at jeg nok leser en del av dette anderledes enn dere. Jeg er forsåvidt enig i at det har liten hensikt å skrive "bedre enn" artikler, men jeg har ingen ting imot de artiklene som fremhever kvinner som kan og får til. Finansverden er fortsatt sterkt preget av artikler om menn som kan og får til, og da synes jeg det er helt i orden at kvinner gis litt ekstra plass i kvinnebladene.

Skrevet
Må si at jeg nok leser en del av dette anderledes enn dere. Jeg er forsåvidt enig i at det har liten hensikt å skrive "bedre enn" artikler, men jeg har ingen ting imot de artiklene som fremhever kvinner som kan og får til. Finansverden er fortsatt sterkt preget av artikler om menn som kan og får til, og da synes jeg det er helt i orden at kvinner gis litt ekstra plass i kvinnebladene.

Men det står vel ikke i disse artiklene: "Jon Fredriksen tjente så og så mye, fordi menn er flinkere til å tjene penger".

Skrevet

Finansnyhetene du viser til er personfokusert, og uavhengig av kjønn. Det er ikke slik at finansnyhetenes hovedpersoner er det fordi de er menn.

"kvinner er bedre-artiklene drar fram forskjeller mellom kjønnene generelt, og bare om kvinnen er bedre i den omtalte forskjellen. Om det forskes på noe og resultatet man finner er at menn er bedre til noe, så er det en ikke-sak for media i redsel for å skade kvinnens dårlige selvbilde.

Skrevet

Ja, menn blir ofte framhevet. Men det står da ikke at menn er bedre enn kvinner? Det er da mange kvinner som blir fremhevet for sin godt utførte jobb/karriere også?

Skrevet
Er det mer politisk korrekt å skrive artikler i avisen som hevder "kvinner er bedre til ditt og kvinner er bedre til datt"? Eller er det for å prøve å lappe på kvinnens dårlige selvtillit? Samme hvilket magasin eller avis jeg leser, så har det stadig kvinner er bedre-artikler. Det virker som at det er veldig politisk ukorrekt å påpeke saker som menn er best på...

Journalistene blir sikkert pålagt å gjøre det...

Sier man at menn er best på noe blir det ramaskrik og pressekonferanse hos kvinnegruppen Ottar med sine sympatisører.

Skrevet

Helt enig i at det er mange dårlige artikler om dette emnet. Man må slutte å fokusere så mye på kjønn og heller bedømme folk ut fra evner og prestasjoner.

Skrevet

Jeg synes det er mer stigmatiserende for kvinner med slike "bedre enn"-artikler, faktisk.

Skrevet

Jeg tror at avisene skriver slike artikler fordi temaer vedr likestilling er temaer som interesserer folk .

Her på forumet ser en akkurat samme tendensen , de trådene med mest engasjement og flest innlegg er de trådene som handler om likestilling temaer , innvandrere eller sex .

Skrevet
Jeg tror at avisene skriver slike artikler fordi temaer vedr likestilling er temaer som interesserer folk .

Jeg synes det er flott at likestilling engasjerer, men det er forstemmende å se at til og med enkelte kvinner mener at kjønnene er likestilt i Norge i dag. Selv om likestillingskampen er kommet et godt steg videre siden 70-tallet, er det svært langt igjen før kvinner får samme lønn og karrieremuligheter som menn. Så lenge kjønnene er forskjellig representert i en rekke yrker og så lenge kvinnene gjør mer arbeid i hjemmet enn menn, er det ikke likestilling.

Det at kvinner ikke kan ferdes trygt utendørs, og at de ikke blir trodd i overgrepssaker er også et eksempel som viser hvor mye som mangler på at kvinnene har oppnådd likestilling i Norge.

Videre er det sentralt for kvinnekampen å mane til internasjonalt engasjement for å hjelpe kvinner i land der kvinnene er enda mer undertrykt enn de er i Norge.

Kvinnekampen er derfor like viktig i dag som tidligere, og beretninger om kvinner som gjør det godt, kan være til inspirasjon for medsøstre.

Skrevet
Jeg synes det er flott at likestilling engasjerer, men det er forstemmende å se at til og med enkelte kvinner mener at kjønnene er likestilt i Norge i dag. Selv om likestillingskampen er kommet et godt steg videre siden 70-tallet, er det svært langt igjen før kvinner får samme lønn og karrieremuligheter som menn. Så lenge kjønnene er forskjellig representert i en rekke yrker og så lenge kvinnene gjør mer arbeid i hjemmet enn menn, er det ikke likestilling.

Det at kvinner ikke kan ferdes trygt utendørs, og at de ikke blir trodd i overgrepssaker er også et eksempel som viser hvor mye som mangler på at kvinnene har oppnådd likestilling i Norge.

Videre er det sentralt for kvinnekampen å mane til internasjonalt engasjement for å hjelpe kvinner i land der kvinnene er enda mer undertrykt enn de er i Norge.

Kvinnekampen er derfor like viktig i dag som tidligere, og beretninger om kvinner som gjør det godt, kan være til inspirasjon for medsøstre.

Så dette "problemet" kan altså gjøres med "kvinner er bedre enn menn"-artikler med andre ord?

Skrevet
Så dette "problemet" kan altså gjøres med "kvinner er bedre enn menn"-artikler med andre ord?

Jeg mente løses.

Så dette "problemet" kan altså løses med "kvinner er bedre enn menn"-artikler med andre ord?

Skrevet
Jeg mente løses.

Så dette "problemet" kan altså løses med "kvinner er bedre enn menn"-artikler med andre ord?

For det første - "kvinner gjør det godt" er ikke det samme som "kvinner gjør det bedre enn menn". Jeg mener kun at artikler som viser at kvinner lykkes på områder som har vært dominert av menn, kan inspirere andre kvinner til liknende satsing. Slik kan det være positivt for likestilling. Likevel er det åpenbart at dette alene ikke kan løse problemet med kvinneundertrykking.

Skrevet
For det første - "kvinner gjør det godt" er ikke det samme som "kvinner gjør det bedre enn menn". Jeg mener kun at artikler som viser at kvinner lykkes på områder som har vært dominert av menn, kan inspirere andre kvinner til liknende satsing. Slik kan det være positivt for likestilling. Likevel er det åpenbart at dette alene ikke kan løse problemet med kvinneundertrykking.

Men du sporer av debatten.. Denne debatten gjelder "kvinner er bedre enn menn"-artikler i media. Ikke om "denne kvinnen gjør det bra"-artikler.

Skrevet
Er det mer politisk korrekt å skrive artikler i avisen som hevder "kvinner er bedre til ditt og kvinner er bedre til datt"? Eller er det for å prøve å lappe på kvinnens dårlige selvtillit? Samme hvilket magasin eller avis jeg leser, så har det stadig kvinner er bedre-artikler. Det virker som at det er veldig politisk ukorrekt å påpeke saker som menn er best på... Som om man ikke skal sparke noen som "ligger nede" i kvinnens egne øyne på et vis...

Men hvilke magasiner dreier det seg om? At kvinnemagasiner favoriserer kvinner er vel neppe sensasjonelt.

Skrevet
Men hvilke magasiner dreier det seg om? At kvinnemagasiner favoriserer kvinner er vel neppe sensasjonelt.

Alle de største avisene for eksempel.

Gjest Anti-feminist
Skrevet
Finansverden er fortsatt sterkt preget av artikler om menn som kan og får til, og da synes jeg det er helt i orden at kvinner gis litt ekstra plass i kvinnebladene.

Dette er renspikket tøv! Finansbladene skriver ikke om kjønn i det hele tatt. De skriver om individer med suksess. At majoriteten av de suksessfulle individene er hannkjønn er ikke en bevisst journalistisk profil fra finansbladenes side. Dette i motsetning til PK-journalistikk som har som spesifikt formål å skrive om kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...