Gå til innhold

Dispril

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dispril, Globoid og Albyl-E er noe av det beste reseptfrie som finnes mot migrene. Jeg kommer aldri til å glemme ansiktet på vedkommende jeg var på besøk hos som var helt skeiv i trynet av migrene. Vedkommende hadde så vondt at det ikke var til å holde ut. Da jeg spurte om de hadde nevnte preparat i hus så de dumt på meg men de fant da Albyl-E. Under en halvtime senere forsvant migrenen gradvis. Dette skjer pga at den er blodfortynnende. Jeg har alltid et av disse preparatene i hus som nødmedisin. Men nå bruker jeg Fenazon koffein som eneste migrenemedisin og det fungerer enda bedre.

Det fjerner ikke nødvensigvis min migrene, men når jeg husker å ta de daglig har jeg mye sjeldnere anfall.

Skrevet

Er det Fenzon-koffein du bruker daglig? Det er i alle fall kjent for å være en ond sirkel.

Fenazon-preparater er blitt vurdert avregistrert i mange år, men det har ikke kommet så langt enda. Blir brukt av få mennesker, er ikke anbefalt, men de som bruker det bruker til gjengjeld mye. Nettopp pga den onde sirkelen. Kroppen blir vant til tilførsel av koffein, så man får hodepine som avvenningssymptom.

Men igjen, det kan jo være verdt det fremfor å ta anfallsmedisin for ofte som alternativ.

Skrevet
Og Paracet er farligere enn Paralgin Forte... Ihvertfall i følge en lege på riksen...

Tror de fleste vet at mer enn anbefalt dose på boksen ikke er bra, å derfor skulle telle piller etter hva slags preparat det er snakk om bør derfor være unødvendig

Du har snakka med Lars Tanum du også? :)

Gjest Audrey Horne
Skrevet
Og Paracet er farligere enn Paralgin Forte... Ihvertfall i følge en lege på riksen...

:klø: Hvordan begrunner vedkommende det? Siden Paralgin Forte inneholder paracetamol=Paracet? Er bare litt nysgjerrig :).

Skrevet
Du har snakka med Lars Tanum du også? :)

Nope :) Hvilken avd er han på?

:klø: Hvordan begrunner vedkommende det? Siden Paralgin Forte inneholder paracetamol=Paracet? Er bare litt nysgjerrig :).

Han sa det var fordi det er noe virkestoffsforskjell der. At en av de har to og den andre en eller noe i den duren.

Jeg spurte han om det da jeg var yngre, fordi en venninne en periode tok PF "for moro skyld". Da svarte han at det riktignok ikke var bra, men at det faktisk var verre med Paracet.

Skrevet

Leste litt nøyere hva du skrev nå Audrey, da var det nok det at PF har ett virkestoff (paracetamol), men at Paracet har ett til.

Vet ikke om det stemmer, bare refererer til hva min lege sa til meg for ti år siden.

Gjest Audrey Horne
Skrevet
Leste litt nøyere hva du skrev nå Audrey, da var det nok det at PF har ett virkestoff (paracetamol), men at Paracet har ett til.

Vet ikke om det stemmer, bare refererer til hva min lege sa til meg for ti år siden.

Eller Paracet har ett; paracetamol og PF har to; paracetamol + kodein ;). Mmm, må høre litt rundt angående dette.

Skrevet
Eller Paracet har ett; paracetamol og PF har to; paracetamol + kodein ;). Mmm, må høre litt rundt angående dette.

Jeg må på apoteket en av de nærmeste dagene for å hente ut mer Maxalt, kan prøve å huske å spørre da

Skrevet (endret)

Kan heller ikke skjønne at Paracet skal være mer skadelig enn Paralgin Forte. Paracet = 500 mg paracetamol. Paralgin Forte = 400 mg paracetamol og 30 mg kodein.

Det er riktignok mer paracetamol i Paracet, men kodein gjøres om til morfin i kroppen.

Hadde vært interessant å høre begrunnelsen for det der..

Endret av Aricept
Gjest Blondie65
Skrevet
Er det Fenzon-koffein du bruker daglig? Det er i alle fall kjent for å være en ond sirkel.

Fenazon-preparater er blitt vurdert avregistrert i mange år, men det har ikke kommet så langt enda. Blir brukt av få mennesker, er ikke anbefalt, men de som bruker det bruker til gjengjeld mye. Nettopp pga den onde sirkelen. Kroppen blir vant til tilførsel av koffein, så man får hodepine som avvenningssymptom.

Men igjen, det kan jo være verdt det fremfor å ta anfallsmedisin for ofte som alternativ.

Jeg bruker det ikke daglig nei. Hadde jeg hatt migrene 365 dager i året hadde jeg vært hos nevrolog og fått de sterke og sterkt vanedanende midlene istedet. Nå har jeg kanskje to anfall pr måned og da bruker jeg max to tabletter pr anfall for å bli kvitt det.

Skrevet
Nope :) Hvilken avd er han på?

Vet i hvertfall at han jobber som overlege ved enhet for psykiatrisk forskning og undervisning på Diakonhjemmet sykehus, men vi hadde han i psykofarmakologiforelesningene, og de hadde vi på riksen. Trodde egentlig han holdt til der, siden han har rh-mailadresse, men, men , ikke vet jeg. Han som sa det i allefall, viste oss grafer osv, ganske skumle saker! Dispril liksom, pleide å tro at det var helt ufarlig og at man likegjerne kunne ta en tic tac :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...