Gjest *Mim* Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Får man kjøpt Dispril lenger? Hva med Globoid?
Kristaa Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Finner bare Globoid i felleskatalogen, men mener jeg kjøpte Dispril for noen år siden... Aspirin er forøvrig det beste jeg har tatt mot hodepine noen gang
Gjest Audrey Horne Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Dispril er på markedet, men jeg vet ikke om man får kjøpt det på apoteket. Aspirin, Globoid og Dispril er samme preparat, de inneholder alle acetylsalisylsyre. Mulig det er forskjellig styrke på disse, men effekten er den samme og Aspirin får du kjøpt på apotek .
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Bare å kjøpe legemidler med acetylsalisylsyre. gir sammen virkning
Rainbow Brite Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Ja, det finnes på apoteket. Men ikke ta i store doser. Dispril er et mildt og fint smertestillende, frem til en viss dose. Da er det faktisk dødelig. Så om du skal drite i retningslinjene og ta mer enn det som er foreskrevet, gjør deg selv og dine nærmeste en tjeneste og velg et annet merke. Dispril er skadelig for de indre organene v/ rundt 10 stk daglig, og dødelig når man nærmer seg 15 stk daglig. Har du tenkt å holde deg til max grensen på pakningen er dispril bare fint Edit: srkevifiel Endret 12. januar 2008 av Rainbow Brite
Kristaa Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Ja, det finnes på apoteket. Men ikke ta i store doser. Dispril er et mildt og fint smertestillende, frem til en viss dose. Da er det faktisk dødelig. Så om du skal drite i retningslinjene og ta mer enn det som er foreskrevet, gjør deg selv og dine nærmeste en tjeneste og velg et annet merke. Dispril er skadelig for de indre organene v/ rundt 10 stk daglig, og dødelig når man nærmer seg 15 stk daglig. Har du tenkt å holde deg til max grensen på pakningen er dispril bare fint Edit: srkevifiel Eh, dersom man hiver innpå 10-15 Dispril daglig vil jeg si man har et avnhegighetsproblem, ikke bare "litt vondt i hodet"...
Mann 42 Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 Hvis du skal bruke acetylsalisylsyre for noe, så er det lurt å bruke brusetabletter. Acetylsalisylsyre er ganske hardt for slimhinnene i magen, og dersom en tablett havner inn mot slimhinna, kan du faktisk få deg et magesår akkurat der. Det skyldes at preparatet hemmer produksjonen av et syrenøytraliserende stoff som finnes i mageslimhinna, og uten det stoffet, blir slimhinna ganske enkelt fordøyd.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 Hvis du skal bruke acetylsalisylsyre for noe, så er det lurt å bruke brusetabletter. Acetylsalisylsyre er ganske hardt for slimhinnene i magen, og dersom en tablett havner inn mot slimhinna, kan du faktisk få deg et magesår akkurat der. Det skyldes at preparatet hemmer produksjonen av et syrenøytraliserende stoff som finnes i mageslimhinna, og uten det stoffet, blir slimhinna ganske enkelt fordøyd. Signerer. Det bør heller ikke brukes for mye av personer med astma. Det gir også økt blødningstendens.
Rainbow Brite Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Eh, dersom man hiver innpå 10-15 Dispril daglig vil jeg si man har et avnhegighetsproblem, ikke bare "litt vondt i hodet"... Hva i all verden har det med saken å gjøre?! Jeg bare forteller når dispril begynner å skade de indre organene/er dødelig..
Kristaa Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 (endret) eh... tror kanskje ikke jeg ville kastet meg på Albyl-E dersom jeg hadde vondt i hodet... Njææææi, men for hjertepasienter er det veldig greit å være flink til å ta både albylen og betablokkerne sine Jeg har mye mindre hodepine når jeg husker på at det ligger en dosett med piller jeg må ta. Men nei, å poppe albyl sånn generelt for hodepine er vel ikke noe man skal gjør, ihvertfall ikke uten samråd med lege Endret 13. januar 2008 av lillebøll
Kristaa Skrevet 13. januar 2008 #13 Skrevet 13. januar 2008 Hva i all verden har det med saken å gjøre?! Jeg bare forteller når dispril begynner å skade de indre organene/er dødelig.. Joda, men det skjønner nok de fleste oppegående mennesker. Tror ikke trådstarter er en typisk misbruker av smertestillende heller
Rainbow Brite Skrevet 13. januar 2008 #14 Skrevet 13. januar 2008 (endret) Joda, men det skjønner nok de fleste oppegående mennesker. Tror ikke trådstarter er en typisk misbruker av smertestillende heller Ok, jeg visste ikke at det var allmenn viten at man kunne dø av dispril, jeg ble ganske sjokkert da jeg fant det ut. Har aldri mistenkt ts for å være misbruker heller, ville bare dele noe jeg ikke visste var allmenn viten Edit: I og med at andre smertestillende ikke er dødelig Endret 13. januar 2008 av Rainbow Brite
Gjest *Mim* Skrevet 13. januar 2008 #15 Skrevet 13. januar 2008 Jeg vurderer ikke å kjøpe det en gang, langt mindre å misbruke det. Støtte på det i en ny, oversatt ungdomsbok, og det forekom meg litt rart å referere til Dispril. Tror ikke barn/ ungdom i dag har noe forhold til det.
Edie Skrevet 13. januar 2008 #16 Skrevet 13. januar 2008 eh... tror kanskje ikke jeg ville kastet meg på Albyl-E dersom jeg hadde vondt i hodet... Albyl-E 500 mg var like vanlig å bruke for hodepine som Dispril/ Aspirin etc. Albyl-E 75 mg og 160 mg derimot blir brukt som blodfortynnede. Uansett er ikke ASA førstevalg mot hodepine, paracetamol er 1. valg. Og jo paracetamol kan også være dødelig, men det trengs større mengder til. Ødelegger leveren og forårsaker en langsom og smertefull død...
Kristaa Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 Ok, jeg visste ikke at det var allmenn viten at man kunne dø av dispril, jeg ble ganske sjokkert da jeg fant det ut. Har aldri mistenkt ts for å være misbruker heller, ville bare dele noe jeg ikke visste var allmenn viten Edit: I og med at andre smertestillende ikke er dødelig Smertestillende i store doser er dødelig uansett det, håper virkelig du tuller nå???
Rainbow Brite Skrevet 13. januar 2008 #18 Skrevet 13. januar 2008 Smertestillende i store doser er dødelig uansett det, håper virkelig du tuller nå??? Sukk.. ja, selvfølgelig, men 10-15 stk er ikke så store doser. Man kan ta langt flere feks ibux/paracet før samme skade skjer som med dispril.. Jeg trodde faktisk ikke at alle mennesker på denne kloden visste at man kunne dø av å ta 15 dispril, i og med at det ikke gjelder for noen andre smertestillende..
Kristaa Skrevet 13. januar 2008 #19 Skrevet 13. januar 2008 Sukk.. ja, selvfølgelig, men 10-15 stk er ikke så store doser. Man kan ta langt flere feks ibux/paracet før samme skade skjer som med dispril.. Jeg trodde faktisk ikke at alle mennesker på denne kloden visste at man kunne dø av å ta 15 dispril, i og med at det ikke gjelder for noen andre smertestillende.. Og Paracet er farligere enn Paralgin Forte... Ihvertfall i følge en lege på riksen... Tror de fleste vet at mer enn anbefalt dose på boksen ikke er bra, å derfor skulle telle piller etter hva slags preparat det er snakk om bør derfor være unødvendig
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2008 #20 Skrevet 13. januar 2008 Dispril, Globoid og Albyl-E er noe av det beste reseptfrie som finnes mot migrene. Jeg kommer aldri til å glemme ansiktet på vedkommende jeg var på besøk hos som var helt skeiv i trynet av migrene. Vedkommende hadde så vondt at det ikke var til å holde ut. Da jeg spurte om de hadde nevnte preparat i hus så de dumt på meg men de fant da Albyl-E. Under en halvtime senere forsvant migrenen gradvis. Dette skjer pga at den er blodfortynnende. Jeg har alltid et av disse preparatene i hus som nødmedisin. Men nå bruker jeg Fenazon koffein som eneste migrenemedisin og det fungerer enda bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå