Missycat Skrevet 24. april 2003 #1 Skrevet 24. april 2003 hey! har noen oppskrift på et godt speltbrød? evt andre brød uten hvetemel? jeg har prøvd ingers rugbrød som er uten hvitt hvetemel, og det er jo veldig godt, men vil helst prøve et uten noe som helst hvetemel.. kan legge til at jeg ikke gjør dette pga intoleranse eller noe altså, bare for å prøve å kutte ut hvetemel så mye som mulig. har også hørt at det går an å kjøpe pasta laget av spelt, er det noen som vet hvor?
@lfakrøll Skrevet 24. april 2003 #2 Skrevet 24. april 2003 Speltmel ??? Hva er det...?? Og hvor kjøpes det .... - kunne nemlig også tenke meg å erstatte hvetemel med noe annet....da jeg i perioder helst ikke skal ha for mye hvetemel.... (pga. allergi - ikke for mel da, men..... )
Lula Skrevet 24. april 2003 #3 Skrevet 24. april 2003 Spelt er en gammel og næringsrik kornsort. I hvete er størsteparten av vitaminene og mineralene i skallet og kimen. I spelt fins også mikronæringsstoffer i kornets kjerne. Du får kjøpt det på helsekostbutikker, men det er ganske dyrt. Jeg kjøper ofte speltpasta på helsekosten (sammalt), og bruker det istedet for vanlig pasta. Hvis jeg lager pasta selv bruker jeg ofte både durumhvete og spelt i deigen. Spelt kalles også Dinkel.
Gjest Paprika, ikke innlogget Skrevet 24. april 2003 #4 Skrevet 24. april 2003 Nå er jeg litt spent. Jeg holder meg og unna hvetemel (er litt på Lindbergdiett....), og spiser ikke pasta av den grunn. Finnes det ikke hvetemel i denne pastaen du snakker om, så den er i grunnen "lovlig"???? Veldig lenge siden sist jeg hadde pasta, så det hadde vært godt :-)
Lula Skrevet 24. april 2003 #5 Skrevet 24. april 2003 Pasta av sammalt Spelt har en mye lavere GI enn vanlig pasta. Derfor kan du godt spise dette av og til i forbindelse med en lav-karbo diett. Pasta av sammalt spelt er mørk på fargen, og smaker litt annerledes enn vanlig pasta. Jeg synes det er veldig godt, og tilbereder den på samme måte som annen pasta.
Fakse Skrevet 24. april 2003 #6 Skrevet 24. april 2003 Pappa er allergis mot hvete, så jeg har bakt en del med spelt. Det fås i både grov og siktet utgave. Gjør ikke noen forskjelli forhold til å bake med vanlig hvetemel, så det er bare å bake i vei. Det eneste er at den hever utrolig godt, så ta det med i beregninga.
Missycat Skrevet 29. april 2003 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2003 Så vil det si at en kan bruke vanlige brødoppskrifter, men bare erstatte hvetemelet med spelt?? wow, det er jo supert i såfall har du noen gode oppskrifter Ragnhild??
Fakse Skrevet 29. april 2003 #8 Skrevet 29. april 2003 Det stemmer, du bruker speltmel som om det skulle være vanlig mel. Du får kjøpt både siktet og sammalt. Jeg har ingen oppskrifter, for jeg bruker aldri oppskrift når jeg baker brød. Tar utgangspunkt i en liter vann med litt salt og olje i. Har eventuelt helkorn (vet ikke om man får kjøpt spelt som helkorn), linfrø og solsikkefrø i vannet. Koker opp, skrur av plata, og lar det hele stå og trekke til det har kommet ned på passelig "baketemperatur". Kjører sammen en blanding av siktet mel, sammalt mel og gjær i mikseren. For mye grovt mel vi gjøre brødet smuldrende. Har væska oppi melblandinga og kjører sammen. Tilsetter litt og litt siktet mel til deigen blir passelig. Da er overflata glatt, og deigen slipper kanten på bakebollen når maskinen går (litt avhengig av størrelsen på maskinen selvfølgelig). Kjører deigen i maskinen i alle fall fem minutter, dette for at ikke brødene skal smuldre. Baker ut 3 brød og steker i ovnen på 200 grader.
Væren Skrevet 29. april 2003 #9 Skrevet 29. april 2003 http://www.helios.no/oppskrifter/spelt.htm På denne linken til Helios finner du oppskrift på Thors speltbrød! Jeg bakte speltbrød for et par måneder siden, ettersom jeg ikke tålte hvetemel. Veldig saftig og godt brød. På helsekostforretningen ble jeg anbefalt å skjære brødet opp og fryse det i skiver, for deretter å ta opp brød etter behov. Det var bare jeg i familien som brukte dette brødet i den perioden. Brødet blir ganske dyrt, ettersom en kg. spelt koster nærmere 40 kroner, så det er synd å kaste halve brød fordi de har blitt tørre, f.eks. Bedre å ta opp litt og litt, og gjerne tine i brødrister. Egentlig burde alle ha spist spelt og ikke hvetemel, ettersom det er så utrolig mye sunnere, og veldig smakfullt. Bare synd at det er så dyrt! Lykke til med baksten!
Missycat Skrevet 2. mai 2003 Forfatter #10 Skrevet 2. mai 2003 jeg ville bare si at thors speltbrød er SUUPERGODE! jippi! å helt uten hvetemel! anbefales virkelig! tusen takk væren! *hilsen lykkelige og mette lille meg*
Gjest Starya Skrevet 2. mai 2003 #11 Skrevet 2. mai 2003 Tror jeg må prøve dette! de siste brødene jeg har bakt var variasjoner over "ingers grovbrød"- opskriften, der jeg blant annet hadde i spelt -helkorn. Så det finnes å få tak i, ja.
Trude29 Skrevet 4. mai 2003 #12 Skrevet 4. mai 2003 Bare et lite tips ang. spelthvete. Har oppdaget at på Smartclub i Oslo får man spelthvete til 30 kr. Det er jo en tier billigere enn i helsekostbutikker. Litt å spare ihvertfall !
Væren Skrevet 4. mai 2003 #13 Skrevet 4. mai 2003 jeg ville bare si at thors speltbrød er SUUPERGODE! jippi! å helt uten hvetemel! anbefales virkelig! tusen takk væren! *hilsen lykkelige og mette lille meg* Velbekomme, Missycat! Det var kjekt at du har prøvd ut oppskriften og likte brødet! Spelt lager en veldig god smak, så dette brødet står på ingen måte tilbake for "vanlig" brød - tvert i mot! Lykke til videre med baksten! Pasta med spelt er knallgodt, jeg kjøpte det i helsekostforretningen da jeg hadde melintoleranse. Men husk at du ikke kjøper glutenfritt, det er ikke det samme - null smak. Så om du bare vil unngå hvetemel og ikke har cøliaki, så trenger du ikke kjøpe glutenfritt! Klem fra
Iset Skrevet 4. mai 2003 #14 Skrevet 4. mai 2003 jobber i helsekost der vi selger de fleste speltbrødene som lages, thosr brød er absolutt min favoritt, men det er jo hvete i det.... iallefall i det vi selger, som er fra Helios. har dere smakt profeten Ezekiels brød? det er utrolig godt og næringsrikt, (medisinsk i blodtypedietten, alle blodtypene) og er faktisk hentet fra bibelen:) klem Iset
Gjest Gjest_May_* Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 Vet jeg skriver på en 5 år gamel diskusjone men uansett... Ingers spelt brød er veldig god, helt uten; hvete, rug, havre, bygg, egg og melk Smaker faktisk godt selv uten alt dette:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå