Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Hei! Jeg har litt lite penger for tiden, og må prøve å stramme inn på matbudsjettet. Jeg er opptatt av å spise nogenlunde sunt, så vil derfor ikke leve på pommes frites. Tar også med at jeg er en ganske aktiv person, men har glutenallergi (kan derfor verken kan spise vanlig brød eller knekkebrød). Er det noen som har forslagg på billig (og sunn) mat? Mange takk
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Hvis du har glutenallergi har du kanskje krav på et beløp fra trygdevesenet til "matstøtte"? Det har i hvert fall de jeg kjenner med cøliaki, som vel er det samme som glutenallergi. Mat uten mel: Hjemmelagd grønnsakssuppe med rotgrønnsaker, løk og purre, ulike varianter. Også godt med hvitløk og hermetiske tomater. Tar du oppi kjøtt og reduserer mengden vann får du lapskaus.Tomatsuppe (hjemmelagd). Kyllingsalat, ovnsstekte kyllinglår (fåes billig i større pakker om du har fryser) med grønnsaker. Wok. Seifilet i form eller fiskesuppe (uten jevning).
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Hei! Jeg har litt lite penger for tiden, og må prøve å stramme inn på matbudsjettet. Jeg er opptatt av å spise nogenlunde sunt, så vil derfor ikke leve på pommes frites. Tar også med at jeg er en ganske aktiv person, men har glutenallergi (kan derfor verken kan spise vanlig brød eller knekkebrød). Er det noen som har forslagg på billig (og sunn) mat? Mange takk Det er veldig mye du kan lage med ris. Da er basisen veldig billig, men husk å bruke den brune naturrisen som har litt mer næring i seg enn den hvite hurtigrisen. Fruktsalat med bær og nøtter, og egg og stekt kylling, ris med reker, grønnsakssuppe.. Poteter er billig, det samme er , purre, kålrot og gulrot... lapskaus, kjøttsuppe med pølse i stedet for kjøtt, fiskekaker, "fiskepinner" med potetmos... det er veldig mye du kan lage. Bønner og linser er heller ikke så dyrt å bruke som basis. Bruker du mye tilbehør/basisvarer og grønnsaker, trenger du ikke så mye kjøtt/fisk. Fiskepinnene bruker jeg å lage av sei, eller torskefilét... vender dem i egg med krydder, og patinerer med patineringsmel og litt revet ost. Det samme framgangsmåten bruker jeg til å lage "kyllingnuggets".
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Hvis du har glutenallergi har du kanskje krav på et beløp fra trygdevesenet til "matstøtte"? Det har i hvert fall de jeg kjenner med cøliaki, som vel er det samme som glutenallergi. Takk for svar! Har egentlig aldri tenkt på at jeg kanskje har krav på penger pga cøliaki. Men nå som du nevner deet, vet jeg jo egentlig om ordninga. Kanskje jeg skal søke Er det noen med andre forslag?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Hvis du har glutenallergi har du kanskje krav på et beløp fra trygdevesenet til "matstøtte"? Det har i hvert fall de jeg kjenner med cøliaki, som vel er det samme som glutenallergi. Mat uten mel: Hjemmelagd grønnsakssuppe med rotgrønnsaker, løk og purre, ulike varianter. Også godt med hvitløk og hermetiske tomater. Tar du oppi kjøtt og reduserer mengden vann får du lapskaus.Tomatsuppe (hjemmelagd). Kyllingsalat, ovnsstekte kyllinglår (fåes billig i større pakker om du har fryser) med grønnsaker. Wok. Seifilet i form eller fiskesuppe (uten jevning). Glutenallergi er ikke det samme som cøliaki, og det er veldig mange som lever på glutenfri diett uten å få støtte fra trygdevesenet.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Takk for svar! Har egentlig aldri tenkt på at jeg kanskje har krav på penger pga cøliaki. Men nå som du nevner deet, vet jeg jo egentlig om ordninga. Kanskje jeg skal søke Er det noen med andre forslag? Har du diagnosen cøliaki skal du ha fått informasjon om stønad da du fikk diagnosen. Det går stort sett automatisk.
Gjest Gjest_student_* Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Hei! du bør se etter first price / euro shopper og de andre "billigversjonene" butikkene har, de er ofte like gode som de vanlige merkene. hvis du har fryser bør du være på utkikk etter store pakker. jeg pleier å fryse ned det jeg kjøper i porsonspakninger. dette står ofte på min handleliste: 4 pk. laksefilet, frosne kyllingfilet i store pakker first price hvitost kjøttdeig av svin yoghurt egg seiblokk ris mais om du bor i oslo er ofte innvandrersjappene billigst på frukt og grønt (men det varierer litt hvor du handler, sjekk kilosprisene) Lykke til med matbudsjettet!
Gjest Bond Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Jeg anbefaler å bruke kontant. Hvis du bare har 500lappen eller hva det da skulle være for uken, da kan du regne rundt dette. Alt for enkelt å gå over budsjettet med kort. Ellers er det å se etter tilbudene da det gjelder husholdningsartikler (dopapir osv), også med mat. Findus har ofte de -40% dagene, da fyller jeg fryseren med fiskefile osv.. Som noen allerede sa, supper er ofte billige å lage.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Glutenallergi er ikke det samme som cøliaki, og det er veldig mange som lever på glutenfri diett uten å få støtte fra trygdevesenet. Er du sikker, her står det noe litt annet: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=335507 (på den annen side anbefaler denne legen rug- og speltbrød, begge deler inneholder gluten og kan ikke spises av cøliakere). Her omtales glutenallergi og cøliaki i samme åndedrag. Hveteintoleranse er forøvrig noe annet. Men jeg antar at det kreves sikker diagnostisering i form av ødelagte tarmtotter for å få diagnosen og ikke minst økonomisk støtte.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 .. og her står det en bedre forklaring Glutenallergi kan også ha andre "ansikt" enn cøliaki. Men nå skal jeg slutte å spamme tråden, ble bare nysgjerrig på dette. Antar at du som glutenallergiker må holde deg unna endel blandingsprodukter som fiskekaker, kjøttkaker o.l som kan inneholde glutenmel. Ofte er det uansett billigere og sunnere å lage sånt selv av råvarene.
Gjest antigartner Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 Vi har funnet ut at vi sparer ganske masse penger på å handle mat av billigmerker. Det er for eksempel mye å spare på å kjøpe First Price kyllingfileter sammenliknet med Prior. Hvis du har romslig fryser bør du handle tilbudsvarer og fryse ned. Lag store porsjoner av middagsretter, og frys ned i passe porsjoner (funker finfint med gryteretter, supper og mye annet). Ost kan kjøpes på tilbud, rives på rivjern og fryses, så har du rimelig pizzaost når du trenger det. Unngå å kjøpe ferdig skivet ost og andre typer småpakninger/enkeltpakninger. Dette er nesten alltid dyrest. Ikke minst er det viktig å faktisk bruke opp det en har kjøpt. Ta en kikk i skap, skuffer, kjøleskap og fryser og skriv handleliste før du handler, så blir det mindre matavfall også. På denne måten sparer vi en krone her og en krone der uten å merke det. Tilsammen blir det penger av det!
RedFox81 Skrevet 12. januar 2008 #14 Skrevet 12. januar 2008 Fant noen billig oppskrifter her, oppe til høyre.
Gjest pirjo Skrevet 12. januar 2008 #15 Skrevet 12. januar 2008 Hei! du bør se etter first price / euro shopper og de andre "billigversjonene" butikkene har, de er ofte like gode som de vanlige merkene. Vi har funnet ut at vi sparer ganske masse penger på å handle mat av billigmerker. Det er for eksempel mye å spare på å kjøpe First Price kyllingfileter sammenliknet med Prior. Hvis du har romslig fryser bør du handle tilbudsvarer og fryse ned. Lag store porsjoner av middagsretter, og frys ned i passe porsjoner (funker finfint med gryteretter, supper og mye annet). Ost kan kjøpes på tilbud, rives på rivjern og fryses, så har du rimelig pizzaost når du trenger det. Unngå å kjøpe ferdig skivet ost og andre typer småpakninger/enkeltpakninger. Dette er nesten alltid dyrest. Ikke minst er det viktig å faktisk bruke opp det en har kjøpt. Ta en kikk i skap, skuffer, kjøleskap og fryser og skriv handleliste før du handler, så blir det mindre matavfall også. På denne måten sparer vi en krone her og en krone der uten å merke det. Tilsammen blir det penger av det! Signerer disse jeg!
Gjest Pax Skrevet 12. januar 2008 #16 Skrevet 12. januar 2008 Er det noen med andre forslag? Du kan få igjen penger på skatten pga dyrt kosthold.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #17 Skrevet 12. januar 2008 Glutenallergi er ikke det samme som cøliaki, og det er veldig mange som lever på glutenfri diett uten å få støtte fra trygdevesenet. Eks glutenfritt mel er veldig dyrt. Snakk med nav, husk å få attest fra legen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå