Gå til innhold

Noen med to barn som har foeldreansvar for ett barn hver (på papiret)?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bestemor Skogmus_*
Skrevet

Har begge krav på stønader etc (hvis man ikke setter 50/50) Lite bidrag (hvis ikke en tjener vesentlig mer enn den andre)? Har en kompis som er i ferd med å skilles, han prøver å finne en løsning som vil fungere både for barna, foreldrene og økonomisk. Har selv vært alene hele veien og har lite råd å komme med vedr. samlivsbrudd dessverre... Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har begge krav på stønader etc (hvis man ikke setter 50/50) Lite bidrag (hvis ikke en tjener vesentlig mer enn den andre)? Har en kompis som er i ferd med å skilles, han prøver å finne en løsning som vil fungere både for barna, foreldrene og økonomisk. Har selv vært alene hele veien og har lite råd å komme med vedr. samlivsbrudd dessverre... Anyone?

Jada, min eksmann og jeg har praktisert dette i tre år. Han har det eldste barnet bosatt hos seg på papiret, og mottar vanlig barnetrygd pluss en ekstra. Jeg har det yngste barnet og mottar en ekstra barnetrygd og tilskudd til barnetilsyn.

Jeg betaler bidrag til ham for den eldste, med fradrag for samvær 14-15 dager. Han betaler bidrag til meg tilsvarende, så mellomregner vi beløpene. Pga stor inntektsforskjell får jeg kr. 5000,- av ham i bidrag.

Barna bor hos oss 50/50, torsdag til torsdag annenhver uke. Vi deler på alle utgifter til klær, sko og utstyr, fritidsaktiviteter osv. Vi samarbeider kanskje spesielt godt, men dette har fungert utmerket for oss i tre år.

Trygdekontoret sa dette kanskje var litt i grenseland, men har godtatt avtalen vår og gir oss fulle rettigheter som aleneforeldre.

Skrevet
Trygdekontoret sa dette kanskje var litt i grenseland, men har godtatt avtalen vår og gir oss fulle rettigheter som aleneforeldre.

Det er ikke bare "kanskje" litt i grenseland, det er over grensen. Loven sier at man må ha omsorgen "klart mer" for å regnes som enslig forsørger i forhold til trygderettigheter.

Men siden dere har vært ærlige, får dere neppe problemer. Det er trygdekontoret som har gjort feil her.

Skrevet

dette blir vel ikke reiktig for barna? at barna skal ha hver sin boplass?

Skrevet

Når vi vurderrte skilsmisse så anbefalte trygdekontoret denne løsningen for vår del, så de kan vel ikke i ettertid komme å si at det ikke er lovlig. Det er jo fullt lovlig.

Skrevet

Som sagt, vi har vært helt ærlige ovenfor trygdekontoret, det var de som fastsatte barnebidragene for oss og de fikk da fullt innsyn i saken.

Saksbehandleren sa at noen trygdekontor ikke godtok denne formen for "deling", mens de da hadde bestemt seg for å godkjenne det.

Til deg som mener at det ikke blir riktig for barna...? Hva mener du egentlig? Barna bor jo sammen hos oss foreldrene hele tiden, enten hos meg eller hos pappan. Det er vel ikke noe problem for barna at de er registrert hos folkeregisteret på hver sin adresse.

Skrevet

Hei

Vi har også delt 50/50, og ble anbefalt av NAV å på papiret ha ansvar for et barn hver. Barna merker ikke dette på noen annen måten enn at den ene får posten sin hos meg, og den andre hos faren.

Fordelen vi får av dette er at begge får dobbel barnetrygd og skatteklasse 2 hvert år. Hadde vi hatt 50/50 også på papiret hadde vi fått samme godene, men da hvert vårt år.

Jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet for at jeg får disse godene. Jeg har akkurat de samme utgiftene på barna mine som om de hadde bodd hos meg hele tiden, med unntak av mat annenhver uke. Dette fordi jeg ikke ønsker at barna mine skal bo i en bag, og vi har derfor to av de aller aller meste. Dette koster oss foreldre dyrt...

Skrevet

Vi inngikk en avtale som kan likne på den TS nevner for kort tid siden.

Begge barna bor idag hos meg og har vanlig samvær med moren. Men på PAPIRET bor det ene barnet hos moren ("vanlig samvær" med meg), mens det andre barnet bor hos meg og har vanlig samvær med moren. I teorien taper jeg 1 barnetrygd og noen kroner i barnebidrag (vi betaler ikke barnebidrag til hverandre), men i praksis vil løsningen skape mindre konflikt og sansynligvis gi barna en tryggere oppvekst med mindre skittkasting mellom foreldrene.

Jeg håper barna etterhvert ser fordelen av å bo like mye hos moren (omtrent som skissert av ts), men inntil videre bor de altså hos meg. Jeg gir full støtte til den ordningen ts skisserer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...