Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2008 #121 Skrevet 12. januar 2008 Jeg lurer på en ting... er det ikke mulig at vår kulturs voldsomme fordømmelse av pedofile gjør skammen større for noen av de som har blitt utsatt for det? Ikke misforstå, jeg støtter på ingen måte Staffs utsagn, og mener absolutt at pedofile handlinger skal straffes hardt. Men samtidig tror jeg at vi faktisk kan gjøre det verre, jeg har faktisk lest om kvinner som ble utsatt for seksuelle overgrep som barn og som ikke hadde noen negative reaksjoner ovenfor det før omverdenen viste dem hvor skamfullt det var. Igjen - selvsagt er det ille og feil med pedofile handlinger, og selvsagt vil nok de fleste som har erfart det slite med ettervirkninger av det. Jeg forsøker ikke å bagatellisere det. Jeg bare lurer på om vår ekstrem fordømming og skamholdning til det faktisk kan være med og gjøre det verre for noen av de som har vært utsatt for det. Dette er jeg enig i. En annen ting som skremmer meg i denne tråden er at enkelte helt åpenbart mener at ytringer som vi synes er ekle, motbydelige og mennesker som uttaler dem ikke skal få komme til orde. Jeg synes personlig Staff er ganske så freidig og hans holdning til pedofili og incest er MILDEST TALT forkastelig, men skal han ikke ha lov å si det? Skal vi kaste stein på bilen hans, sende møkkapost til han, eller kanskje vi skal gå løs på alle i advokatstanden for at han sier sånt? Hm ... å nei ... det er forbeholdt de som ikke liker tegninger av profeten det ...
lille_lam Skrevet 12. januar 2008 #122 Skrevet 12. januar 2008 Akkurat, og derfor meneer du man skal tie ihjel pedofili.... Skal jeg fortelle deg hvem du hjelper mest da? ikke offeret iallfall.... Enig! Tal det igjel sier jeg bare!! Er det noen som skal føle skylden og skamfølelsene så er det overgriperne og ikke barna!!
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #123 Skrevet 12. januar 2008 Enig! Tal det igjel sier jeg bare!! Er det noen som skal føle skylden og skamfølelsene så er det overgriperne og ikke barna!! Så blodtørstig du er da. Mannen som er siktet har også rett til å bli hørt.Staff er bra der. Alle kan gjøre feil.Denne mannen handlet feil.Han har rett på at oen forsvarer han.
Gjest Gjest Julie Skrevet 12. januar 2008 #124 Skrevet 12. januar 2008 Jeg er mer interessert i hvordan vi tar opp i oss og bruker medie-begreper som 'Lommemannen'. Er dette den korrekte betegnelsen å bruke på en pedofil? Det er ikke et bra ord for en pedofil. Begrepet gir jo assosiasjoner til Lommedalen som sted, den trivelige mannen med hendene i lommen som slår av en prat med folk eller mannen som deler ut godterier - eller rett og slett bare vekker oppsikt fordi hans lommer er helt spesielle.
lille_lam Skrevet 12. januar 2008 #125 Skrevet 12. januar 2008 Dette er jeg enig i. En annen ting som skremmer meg i denne tråden er at enkelte helt åpenbart mener at ytringer som vi synes er ekle, motbydelige og mennesker som uttaler dem ikke skal få komme til orde. Jeg synes personlig Staff er ganske så freidig og hans holdning til pedofili og incest er MILDEST TALT forkastelig, men skal han ikke ha lov å si det? Skal vi kaste stein på bilen hans, sende møkkapost til han, eller kanskje vi skal gå løs på alle i advokatstanden for at han sier sånt? Hm ... å nei ... det er forbeholdt de som ikke liker tegninger av profeten det ... Vi skal ikke gjøre noe av de tingene mot Staff da havner vi på samme nivå som han, noe han sikkert ønsker!! Men jeg ser GJERNE at han ikke har en slik profilert jobb, og ihvertfall ikke som advokat. Jeg tenker på de barna som sikkert vil få en støkk i magen hvis saken dems kommer opp og de for vite at STaff er forsvaradvokat..er litt redd at det vil gjøre det enda mer vanskelig for mennesker å komme fram med slike saker. Jeg tenker på de barna som sitter å enda ikke har kommet ut med dem, og som nå ihverfall ikke tør det! Og på de pedofile ute i samfunnet som enda ikke er blitt tatt, de har nå fått "litt lov" til å fortsette med sine avskyelig handlinger. Jeg synes at det er rart at han velger å si det nå, som jeg har nevnt tidligere han lager bare "show" ut av en veldig alvorlig sak.. Jeg stoler på at dette (Staff Showet) en dag vil slutte, på en loveligmåte, Jeg oppmunter IKKE til kriminelle handlinger, det overlater jeg til Staff.
lille_lam Skrevet 12. januar 2008 #126 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Så blodtørstig du er da. Mannen som er siktet har også rett til å bli hørt.Staff er bra der. Alle kan gjøre feil.Denne mannen handlet feil.Han har rett på at oen forsvarer han. Kaller du meg blodtørstig fordi jeg mener at man bør tale/snakke om overgrep? Eller fordi jeg mener at de som overgriper bør føle skammen/skyldfølesen for hva de gjør mot barn? Ja, absolutt mannen må bli hørt! Det har jeg ikke sagt noe på. Han skal ha en som kan forsvare han. Jeg liker ikke Staff Showet bare. Håper virkelig det er rett mann de har tatt! Som jeg allerede har nevnt tidligere. Endret 12. januar 2008 av lille_lam
Darksun Skrevet 12. januar 2008 #127 Skrevet 12. januar 2008 Leste bare siste side. Staff sitt utsagn om at det er bagateller synes jeg er forkastelig og rett og slett het feil. Men Staff har 100% rett i at hele Norge har forhåndsdømt denne mannen. Blir rett og slett kvalm av å leste ting som "endelig har de tatt han" osv i andre innlegg her. Blir han dømt for det er det vel og greit, men inntil da er han faktisk bare siktet. Litt rettsikkerhet skal man da ha selv om det er en sak dere har litt sterke følelser for?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2008 #128 Skrevet 12. januar 2008 Det er jo nettopp av denne grunn jeg mener det er greit at Staff (og andres) uttalelser kan komme frem i media. Vi har respekterte folk som saklig og informativt argumenterer mot Staff. Jeg tror det er viktig at slike diskusjoner blir tatt på en arena (i media) der argumentene mot også kommer frem. Tenk deg denne diskusjonen i en familie der det skjer/har skjedd slike overgrep, hvem argumenterer mot slike holdninger der? Her sier du noe svært vesentlig. Selv om jeg også synes at Staff godt kan moderere seg er jeg ikke overrasket at nettopp han kommer med slike uttalelser. Det er bra at forskjellige fagpersoner går ut og irrettesetter Staff - jeg bare håper at akkurat dette også blir førsteside stoff og etermedia stoff i samme grad. Uansett vil jeg tro at så lenge denne Lommemann saken pågår så vil det bli en tøff påkjenning for alle hans ofre og for alle andre som har vært utsatt for lignende overgrep. Mine tanker går til dem i disse dager - også med en liten bønn om at Staff kan finne i seg selv vett til å holde kjeft (fåfengt ...).
lille_lam Skrevet 12. januar 2008 #129 Skrevet 12. januar 2008 Leste bare siste side. Staff sitt utsagn om at det er bagateller synes jeg er forkastelig og rett og slett het feil. Men Staff har 100% rett i at hele Norge har forhåndsdømt denne mannen. Blir rett og slett kvalm av å leste ting som "endelig har de tatt han" osv i andre innlegg her. Blir han dømt for det er det vel og greit, men inntil da er han faktisk bare siktet. Litt rettsikkerhet skal man da ha selv om det er en sak dere har litt sterke følelser for? Ang. han de tok i Bergen, så må jeg vente til rettsaken å se om det virkelig er han, det vil jo komme fram etterhvert. Så om det er han eller enn annen vet jeg ikke, men en ting jeg vet at min følelser mot et slikt menneske vil være det samme uansett...MEn som sagt håper virkelig de har tatt rett mann.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2008 #130 Skrevet 12. januar 2008 Jeg vet at det finnes en paragraf i Vær Varsom plakaten som pressen må forholde seg til, som sier at man skal beskytte folk mot seg selv, men det vil jeg ikke synes inkluderer ham i denne sammenhengen. Han er ytterst oppegående, og i stand til å forsvare en klient i en stor rettssak, så jeg tror nok han vet 100% selv hva han gjør. Det er ikke pressens jobb å sensurere ubehagelige meninger slik at vi andre ikke skal bli støtt av dem. Dette er jeg faktisk helt enig i. Hvis Staff i en alder av 74 år og etter et langt liv som advokat og siden høyesterettsadvokat ikke er i stand til å forstå hvordan han virker, eller hva han sier så må han ikke bare knebles i media, han må fratas advokatgjerningen. Det jeg reagerer på, er at han uttaler seg i denne saken ikke som privatperson, men som en advokat. Siden han har en såpass fremtredende rolle i media, vil han på en måte være et ansikt utad for svært mange advokater. Og jeg tror hans kolleger vil synes det er en belastning når han står der og bagatelliserer alvorlige lovbrudd. Dette er det jeg reagerer på, på samme måte som jeg ville reagert på at en politimann hadde stått i uniform på TV og sagt at han ikke så problemet i narkotikabruk, eller en landslagslege som mener vi har et for pysete forhold til bruk av doping. Det er en del ting man rett og slett ikke går til media med, på grunn av sin stilling, selv om man kan mene dette som privatperson. Jeg er også enig i dette. Men det er jo ikke noe nytt. Da Greven ble tatt var det Staff som var forsvarer. Greven ble tatt etter å ha drept en annen satandyrker. På spørsmål om hvordan han skulle forsvare Greven når han faktisk tilgriset med blod og drapsvåpenet i hånden kom Staff med en tilsvarende bagatellisering som skulle få det til å virke som det var en slåsskamp med uheldig utfall. Slik ble det ikke da Greven ble dømt. Han ble dømt for overlagt drap (det var planlagt, og det var ren nedslaktning). Staff har det med å uttale seg altfor detaljert og skråsikkert til pressen og det er hans stil. Det er etter min mening uheldig for klientene hans - men i dette tilfellet er det også svært uheldig at han bagatelliserer denne typen overgrep. Men jeg kan ikke helt se hva slags annet våpen vi har mot det enn å sørge for at han blir motsagt kraftig og brutalt.
ashera Skrevet 12. januar 2008 #131 Skrevet 12. januar 2008 Nå fikk jeg hørt på Staff på Ukeslutt, og det som slår meg er han han ser fullstendig bort ifra perspektiver som makt og grensesetting i denne debatten (og andre liknende debatter). Han fokuserer bare på sin egen bejaing av sex mellom barn og voksne, bagatelliserer barnets opplevelse, og ser bort ifra at slik sex foregår mellom mennesker i et svært asymmetrisk maktforhold, der det ikke skal være den med minst makt - barnet – som har ansvar for å sette grenser. Det er faktisk den voksnes ansvar. Overskrider den voksne disse grensene, er det overgrep. Det samme gjelder i forhold som psykolog – klient, sjelesørger – konfident osv.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2008 #132 Skrevet 12. januar 2008 Akkurat, og derfor meneer du man skal tie ihjel pedofili.... Skal jeg fortelle deg hvem du hjelper mest da? ikke offeret iallfall.... Hvordan kan du dra den konklusjonen ut av det? Det er et faktum at vonde ting forsterkes av stadig oppmerksomhet. Det er dessverre en side ved det som man må ta all mulig hensyn til ved fokusering på slike saker. Det blir en vektskål der man veier opp fordeler og ulemper med fokus. Jeg tror at fokus på f.eks. seksuelle overgrep i lengden hjelper de som har blitt utsatt for det, og spesielt hvis fagfolk nå går ut og slår ihjel Staffs utsagn. Men det er ikke til å komme forbi - som flere i denne tråden med nært kjennskap til overgrep allerede har sagt - at oppmerksomheten rundt dette gjør vondt for ofrene. Tror du ikke ofrene til Lommemannen f.eks. har det vondt nå når de går inn i denne saken? Selvsagt er de lettet også og på sikt vil de jo etterhvert få plassert skyld for overgrepene når mannen blir dømt. Men i tiden frem til rettsaken og under rettsaken blir de jo nødt til å forholde seg til dette. Vi kan ikke la være å rettsforfølge mennesker fordi det gjør vondt for ofrene å få saken brettet ut. Men vi kan vel i det minste forstå det og kanskje ta hensyn til dette i vår hverdagslige omgang med dem? Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det Tabris skriver om at sorg blir forsterket ved oppmerksomhet. Det går ikke bort ved at man ikke snakker om det, men det blir lettere hvis man kan ha frisoner fra det eller kan bestemme selv når og hvor man vil snakke om det.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2008 #133 Skrevet 12. januar 2008 Nå fikk jeg hørt på Staff på Ukeslutt, og det som slår meg er han han ser fullstendig bort ifra perspektiver som makt og grensesetting i denne debatten (og andre liknende debatter). Han fokuserer bare på sin egen bejaing av sex mellom barn og voksne, bagatelliserer barnets opplevelse, og ser bort ifra at slik sex foregår mellom mennesker i et svært asymmetrisk maktforhold, der det ikke skal være den med minst makt - barnet – som har ansvar for å sette grenser. Det er faktisk den voksnes ansvar. Overskrider den voksne disse grensene, er det overgrep. Det samme gjelder i forhold som psykolog – klient, sjelesørger – konfident osv. Dessverre er dette meninger han har hatt i mange år. Tidligere har han uttalt at incest nærmest er å regne som den alminnelige lørdagskosen innen en familie og at utenforstående ikke skal blande seg i det. Så det er tydelig at det ikke bare er advokaten og forsvareren som snakker men at det er hans personlige mening.
Gjest Bolledeig Skrevet 12. januar 2008 #135 Skrevet 12. januar 2008 Takk, denne tråden ropte høyt på en opprenskning. Men jeg er litt interessert i hva folk mener er "riktig" oppførsel til en forsvarsadvokat. Er det forventet at forsvarsadvokater prøve å bagatellisere ugjerningen som en del av jobben sin? Hvor går grensen mellom å forsvare gjerning og person?
Kristaa Skrevet 12. januar 2008 #136 Skrevet 12. januar 2008 Takk, denne tråden ropte høyt på en opprenskning. Men jeg er litt interessert i hva folk mener er "riktig" oppførsel til en forsvarsadvokat. Er det forventet at forsvarsadvokater prøve å bagatellisere ugjerningen som en del av jobben sin? Hvor går grensen mellom å forsvare gjerning og person? Han kan si hva han vil og må få forsvare sin klient slik han mener er best.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #137 Skrevet 12. januar 2008 Han skal forsvare den siktede, ikke gjerningen han er siktet for å ha begått, Det er her Staff tråkker så veldig feil, han går ut og formilder selve gjerningen. Egentlig gjør han sin klient en bjørnetjeneste. Men er han skyldig kan man si at han har fått St®aff som fortjent,
Gjest Gjest Julie Skrevet 12. januar 2008 #138 Skrevet 12. januar 2008 Staffs syn forøvrig på slikt som dette har en utsøkt fullbrakthet i total mangel på innsikt, etikk og moral. Jeg tar full avstand fra Staffs utsagn. Jeg synes heller ikke noe om hans meninger og ytringer, jeg deler ikke hans verdisyn. Samtidig vil jeg ikke hevde at Staff mangler innsikt, etikk eller moral. Han har et avvikende syn på temaet, og han tilhører en liten minoritet (skulel jeg tro). Likevel kan man ikke slå ned åp ham og si at han mangler innsikt. Han mener noe annet enn de fleste andre. Det må han få lov til.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2008 #139 Skrevet 12. januar 2008 Takk, denne tråden ropte høyt på en opprenskning. Men jeg er litt interessert i hva folk mener er "riktig" oppførsel til en forsvarsadvokat. Er det forventet at forsvarsadvokater prøve å bagatellisere ugjerningen som en del av jobben sin? Hvor går grensen mellom å forsvare gjerning og person? Det er vanlig at en forsvarer sier ting som "enhver er uskyldig til det motsatte er bevist" eller "klienten er preget av saken" eller lignende. Det er ikke vanlig - bortsett fra i Staffs saker - at forsvareren går ut og bagatelliserer alvorlige kriminelle handlinger. Man bagatelliserer klientens rolle i saken, ikke forholdene klienten er tiltalt for. Rollen er her om han faktisk har gjort det, ikke at "litt tukling er vel ikke skadelig". Staffs personlige mening er at sex er noe ingen skal blande seg i uansett, og det skinner igjennom i denne saken. Som advokat skal han forholde seg til sin klients rolle i forholdet til lovbruddet han er tiltalt for. At Staff mener at Norges Lover er feil på dette området er en sak han får føre i andre fora.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #140 Skrevet 12. januar 2008 Han mener noe annet enn de fleste andre. Det må han få lov til. OK, så hvis jeg mener at det er greit at prostituerte blir voldtatt siden de likevel selger kroppens in, så synes du jeg skal få si det gang på gang?
Anbefalte innlegg