Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #1 Skrevet 11. januar 2008 Jeg sitter og fyller ut skjema for avvikling av et foretak, og forsøker å skjønne hva som menes i felt 9 av "Del 2 - Tillegg for Merverdiavgiftsmanntallet". Det dreier seg om driftsmidler/varer/utestående fordringer ved opphør. Varer og fordringer er ikke relevant i denne sammenheng, men så var det disse driftsmidlene da. Det er snakk om datamaskin og annet elektronisk utstyr. Utstyret blir beholdt i privat eie, men hvilken betydning får det? Og hva fyller jeg inn i feltene. *forvirret* Det står følgende: Uttatt til eget bruk. Omsetningsverdi kr.: Ikke solgt/overdratt. Bokført verdi kr.: og Antatt verdi kr.: Er det verdien som står igjen etter nedskrivninger jeg skal sette? Eller ny verdi? Eller skal jeg ikke sette noe som helst, men tegne blomster og fugler og... Kanskje jeg burde gjort dette mandag morden ikke fredag ettermiddag. kanskje gir det mening da. Og kanskje ikke. *sukk*
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #2 Skrevet 11. januar 2008 Når du tar utstyret ut av foretaket og til privat eie, skal du betale uttaksmoms. Den beregnes på grunnlag av varens reelle verdi. Har du ikke regnskapsfører som hjelper deg med dette? Det er veldig dumt å gjøre moms-feil.
Gjest annen gjest Skrevet 11. januar 2008 #3 Skrevet 11. januar 2008 Når du tar utstyret ut av foretaket og til privat eie, skal du betale uttaksmoms. Den beregnes på grunnlag av varens reelle verdi. Har du ikke regnskapsfører som hjelper deg med dette? Det er veldig dumt å gjøre moms-feil. Reell verdi vil si verdi etter nedskriving over tid, eller? Hva er f eks en pc til nypris 15 000 i 2005 verdt i år? Nysgjerrig fordi jeg har enkeltpersonforetak selv, dog uten avviklingsplaner
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Reell verdi vil si verdi etter nedskriving over tid, eller? Hva er f eks en pc til nypris 15 000 i 2005 verdt i år? Nysgjerrig fordi jeg har enkeltpersonforetak selv, dog uten avviklingsplaner Nei, ikke nedskrevet verdi. Reell salgsverdi. Ikke alltid like lett å beregne...
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Ring fylkesskattekontoret (dvs nå er det en felles servistlf) og spør. de er veldig behjlepelige!
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #6 Skrevet 12. januar 2008 Nei, ikke nedskrevet verdi. Reell salgsverdi. Ikke alltid like lett å beregne... Du mener da salgsverdi av utstyret nå som det er brukt? Sorry, må ha det inn med teskje... Ring fylkesskattekontoret (dvs nå er det en felles servistlf) og spør. de er veldig behjlepelige! Takk for tipset, det er nok ikke så dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå