Gå til innhold

Middagsoppskrifter med bønner?

Anbefalte innlegg

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg har lyst til å begrense hvor mye kjøtt vi spiser, og har hørt at bønner kan være en grei erstatning. Har noen forslag til oppskrifter? Og kom gjerne med andre ting man kan erstatte kjøtt med også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bønner er godt. :)

Jeg la ut en oppskrift på en chili her.

Ellers er kikerter godt i indiskinspirert mat eller i en couscoussalat. Jeg vil også anbefale linser i alle varianter. Røde linser er geniale når det skal gå fort og smaker godt i supper. Puylinser er gode f.eks i salater.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Oi, der var det en lignende tråd ja. Skal henge meg på der.

Takk for svar, den oppskriften skal jeg prøve!

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Men hva slags bønner bruker du i denne retten? Og er det stor forskjell på de forskjellige bønnetypene?

Jeg vil vel helst bruke bønner på boks med det første, siden jeg synes det er enklest.

Skrevet

Glemte jeg å skrive det? Der bruker jeg vanlige, røde bønner. Kikerter får du også kjøpt på boks og du kan gjerne variere litt med forskjellige typer bønner. Jeg har også flere oppskrifter der både røde bønner og kikerter brukes i samme chilien.

Skrevet

Jeg liker også best kidneybønner (røde). Ellers liker jeg limabønner (sånne store hvite), de er også veldig gode i indisk mat, gjerne sammen med cashewnøtter. Røde linser er kjempeenkelt og kjempegodt!

Her er to curryer som er kjempegode :sikle:

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Var på butikken og så i dag, det var stort sett kidneybønner og kikerter jeg fant på boks ja. Hvite bønner fantes kun i tomatsaus(?). Men jeg vet at jeg liker kidneybønner, så det blir bra.

De curry-rettene så jo litt avanserte ut, er det i det hele tatt mulig å få tak i "fresh curry leaves"? Og hva i alle dager er turmeric?

Skrevet
Var på butikken og så i dag, det var stort sett kidneybønner og kikerter jeg fant på boks ja. Hvite bønner fantes kun i tomatsaus(?). Men jeg vet at jeg liker kidneybønner, så det blir bra.

De curry-rettene så jo litt avanserte ut, er det i det hele tatt mulig å få tak i "fresh curry leaves"? Og hva i alle dager er turmeric?

Turmeric er gurkemeie ;) Og jeg bruker tørkede curry leaves, som jeg kjøper på sultan elns. Du kan godt droppe det hvis du vil. Indisk mat virker ofte komplisert fordi de inneholder så mye forskjellige ting, men sannheten er at det tar kjemperask til å lage det! Jeg pleier å kutte opp alt som skal kuttes opp først, og fordele krydder klart, og så begynner jeg å styre med curryen samtidig som jeg setter på risen (bruker stort sett 10 min brun ris), og begge deler blir ferdig samtidig. Bruker kanskje 20 min til sammen. Nå har jeg jo fått litt trening i det og da, men det går fort!

Limabønner er mye større enn vanlige hvite bønner som man finner i tomatsaus. De ser sånn ut. Dette merket føres i de store matbutikkene. Godt å bruke limabønner, litt opphakkede grønnsaker of your choice, et glass med uncle benz indian korma, drysse over med cashewnøtter (ubehandlede) + ris og en god salat. Tar 10 min. Er selvfølgelig bedre å lage indian korma fra scratch, men dette er kjempegodt hvis man ikke orker styret med å lage middag, men vil likevel ha noe bedre enn pizza.

:)

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

De selger gogreen på ica maxi i hvertfall, så da har de nok på ica også. Og så har jeg sett det på coop. Ellers finnes det nok på vanlig hermetikk også, og ikke minst, tørkede, på innvandrerbutikker. De går også under navnet "store, hvite bønner" eller butterbeans.

Jeg har aldri kjøpt tørkede bønner og bløtlagt, bruker alltid gogreen eller hermetikk, dels fordi jeg ikke orker strevet, og dels fordi jeg har en såpass svingende apetitt at det er bortimot meningsløst å planlegge middag dagen før.. :sjenert: I tillegg har vi ingen fryserplass, så vi måtte i såfall alltid ha bløtelagt porsjonspakninger i steden for en stor bøling, og det har ikke passet seg sånn foreløpig i allefall. Men jeg har litt lyst til å prøve, for det finnes så mange spennende tørkede bønner jeg har lyst til å smake :)

(Hvis jeg av en eller annen grunn skulle hatt tørkede, som jeg nå husker at jeg har hatt, pleier jeg bare å koke de møre uten bløtlegging først. Har funket helt fint for meg, og tar ikke så lang tid som alle skal ha det til. Synes egentlig det er ganske forvirrende. Hvorfor skal noe bløtelegges en hel natt, for så å koke i 40 min, når de blir fine og møre av å koke rett fra tørket tilstand på 10-15 min?! :klø: )

Uncle Benz har de jo overalt!

Skrevet

Soyaprodukter kan også erstatte kjøtt, og de finner du i mange helsekostbutikker.

Her er en oppskrift på en gryterett med bønner jeg liker veldig godt:

Vegansk gryterett

Til 3-4 personer

2 bokser bønner (vanlig røde, eller en boks røde og en boks kidneybønner)

1 boks mais

1 boks ananas i biter

1 boks husholdningserter

1 boks hermetiske tomater

1 løk

1 fedd hvitløk

Brun ris

Kok risen som vanlig. Kutt opp løk og hvitløk og la det surre i en gryte til

løken blir gylden. Sil bønnene, ertene, maisen og anansen før du heller dem over i gryten. Hell så over de hermetiske tomatene sammen med tomatkraften. Du kan gjerne ha oppi vann hvis det blir for lite kraft. Krydre med salt og pepper og la det hele koke under omrøring til risen er ferdig.

Vær sikker på at alt vannet har dampet bort fra risen, og hell den over

i gryteretten. Bland det hele og la det koke noen få minutter til -

servèr!

Skrevet
Soyaprodukter kan også erstatte kjøtt, og de finner du i mange helsekostbutikker.

Her er en oppskrift på en gryterett med bønner jeg liker veldig godt:

Vegansk gryterett

Til 3-4 personer

2 bokser bønner (vanlig røde, eller en boks røde og en boks kidneybønner)

1 boks mais

1 boks ananas i biter

1 boks husholdningserter

1 boks hermetiske tomater

1 løk

1 fedd hvitløk

Brun ris

Kok risen som vanlig. Kutt opp løk og hvitløk og la det surre i en gryte til

løken blir gylden. Sil bønnene, ertene, maisen og anansen før du heller dem over i gryten. Hell så over de hermetiske tomatene sammen med tomatkraften. Du kan gjerne ha oppi vann hvis det blir for lite kraft. Krydre med salt og pepper og la det hele koke under omrøring til risen er ferdig.

Vær sikker på at alt vannet har dampet bort fra risen, og hell den over

i gryteretten. Bland det hele og la det koke noen få minutter til -

servèr!

Hva i all verden er forskjellen på røde bønner og kidneybønner?! :klø:

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Rainbow Brite: Med "rare" ting mente jeg curry leaves f.eks, det som er å få tak i på vanlig butikk finner jeg sikkert.

Jeg trodde de bønnene du linket til var tørkede, men nå ser jeg at de ikke er det. Skal prøve å få tak i de også. Masse takk for hjelp!

Tabris: det jeg har smakt av soyaprodukter (soyapølse og soya-pytt i panne bl.a) har jeg egentlig ikke likt noe særlig. Jeg satser heller på å lage retter som bare inneholder grønnsaker, eller evt retter som inneholder mindre kjøtt, enn sånn "liksomkjøtt".

Jeg skal prøve gryteretten din, den så veldig god ut! Men jeg lurer også på hvor man får tak i "vanlige" røde bønner på boks.

Skrevet

Jeg skrev nok litt feil der. Jeg mente vanlige brune bønner på boks, ikke røde. :sjenert:

Skrevet
Rainbow Brite: Med "rare" ting mente jeg curry leaves f.eks, det som er å få tak i på vanlig butikk finner jeg sikkert.

Jeg trodde de bønnene du linket til var tørkede, men nå ser jeg at de ikke er det. Skal prøve å få tak i de også. Masse takk for hjelp!

Tabris: det jeg har smakt av soyaprodukter (soyapølse og soya-pytt i panne bl.a) har jeg egentlig ikke likt noe særlig. Jeg satser heller på å lage retter som bare inneholder grønnsaker, eller evt retter som inneholder mindre kjøtt, enn sånn "liksomkjøtt".

Jeg skal prøve gryteretten din, den så veldig god ut! Men jeg lurer også på hvor man får tak i "vanlige" røde bønner på boks.

:klaske::ler:

Tørkede curry leaves tror jeg du finner på en hvilken som helst innvandrerbutikk. Hvis du ikke finner det, så dropp det :)

Jeg synes også soyapølse smaker helt infernalsk JÆVLIG, faktisk så vondt at jeg blir sint av å tenke på de :regler::ler: Soya-pytt i panne har jeg ikke smakt, men de soyaproduktene som jeg liker er:

* Soyaburgere fra hälsans kök

* Vägefars -"- (den "faste", 2 blokker pr pk)

* Den andre vägefarsen som er "løs" og kommer i pose, også fra h-k, men den faste er best, den er god å bruke til taco og gryteretter, spagettisaus osv.

Nuggetsene er gode, men man blir FORT lei. Har nå noen urteburgere fra det hvite og grønne merket jeg ikke husker hva heter, men tror ikke jeg kommer til å kjøpe de igjen.

Ellers finnes det et merke i sverige, som skal komme til norge, som heter quorn, og de har veldig mye godt, feks svamp(sopp)fileet. Den er kjempegod, og kan brukes som filet i seg selv, eller kuttes i biter og brukes i wok/gryteretter/hva du vil, du kan titte på nettsiden deres her, de har masse på svenskegrensa om du kjenner noen som skal . Svigers har fyller opp sin fryser med ting til oss når de er på tur :)

Ellers foretrekker jeg å spise ting som ikke skal etterligne kjøtt. Er veldig gld i bønnekaker (mose bønner, steke løk å ha oppi massen, tilsette ymse krydder, egg for å binde sammen hvis du spiser det, og gjerne litt (bokhvete)mel, for å få en fin konsistens. Stekes i panna på vanlig vis. Kjempegodt!!! Godt å lage med hakkede nøtter også)

Men om noen vet om noen soyapølser som ikke smaker pappmasje som utvider seg i munnen for hver bit man tar, så vil jeg gjerne vite om de. Savner litt å kunne ta med "pølser" på termos på tur :)

Tabris: :fnise: Ble bra forvirra der ja! :)

Btw, brune bønner.. Er det bare jeg som får vondt i magen av dem? Får magekramper når jeg har spist det :overrasket:

Skrevet

Nei, jeg får ikke vondt i magen av bønner, men kanskje litt luft noen ganger.

Jeg synes generelt sett alle produktene i Gourmet-serien (Hälsäns Kök) er gode, jeg.

Skrevet
Nei, jeg får ikke vondt i magen av bønner, men kanskje litt luft noen ganger.

Jeg synes generelt sett alle produktene i Gourmet-serien (Hälsäns Kök) er gode, jeg.

Da mener jeg bare brune bønner altså. Hmm.. da er det visst bare meg :klø: :ler:

Skrevet

Min erfaring fra Trondheim er at det er få innvandrerbutikker med godt utvalg, særlgi av krydder. Den asiatiske/thailandske i Fjordgata har bra utvalg av bønner, linser, kikerter osv, så vil tro du kan finne alt sånt der. De har også endel olje-typer (ellers har IcaMaxi og Ultra endel sånt, men i grunn har de bedre utvalg av eksklusive nøtteoljer osv framfor peanøttolje til hverdagsbruk). Krydder som hel spisskummen, hel koriander, sorte og brune sennepsfrø, løkfrø etc har jeg ikke funnet _noe_ sted i Trondheim, heller ikke Ultra. Mulig de kan ha på SmartClub, eller at jeg har vært dårlig til å lete - jeg har ikke vært innom alle innvandrerbutikkene heller (det ligger bl.a en på hjørnet omtrent i Munkegata/Fjordgata). Dessuten kan det være verdt å prøve den nye delikatessebutikken i Ravnkloa, kanskje?

Jeg har handlet krydder når jeg har vært i Oslo, innvandrerbutikkene der har mye bedre utvalg. Der har jeg funnet alt mulig :) Trondheim er en utpost og trønderne er dårlige kunder for annet enn sodd og kjøttkaker. i har jo ikke engang slakterbutikk i byen... (*irritert*)

Skrevet

Hmm.. ok, det er såpass dårlig utvalg! Da foreslår jeg seasoned piooners, de leverer raskt og har stort utvalg. Vet det er mange på kg som bruker den siden og er veldig fornøyd. Selv har jeg brukt den en gang og fikk krydderet i postkassa i løpet av et par dager. Trenger jeg noe jeg ikke finner igjen, kommer jeg definitivt til å bruke disse! :)

Skrevet

jeg må bare få rettet litt på Trondheimskritikken min; på bytur i dag var jeg innom en butikk i Prinsens gt (tror jeg) mellom Dronningensgt og Olav Tryggvasonsgt eller Fjordgata, og der fant jeg mye forskjellig krydder, blant annet fenugreek/mathi/bukkehornskløverfrø og -blader som ikke er så lett å finne ellers. Prisene på bønner og linser er også ok i den butikken (tyrker eller noe), men veldig lite grønt. I thai-butikken mellom Prinsensgt og Munkegata hadde de mye morsomme grønnsaker - blant annet fant jeg friske curryblader :) Her har de også mye ferdigblandete krydderpastaer o.l.

Alle disse butikkene er litt smålurvete, blant annet funker aldri kortbetalingssentralen, og evt frysere har jeg ikke tort å kikke ned i. Ellers bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...