Gå til innhold

Ettåring i begravelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å la ettåringen vår delta i begravelsen til min bestefar/henne oldefar. Men hva i all verden skal man kle på en ettåring i begravelse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ballerina
Skrevet

Finklær? Da min ekstrapappa døde hadde hans minste datter på seg julekjolen sin :) Hun var så fin!! :-D (hun var to år da) Vi pleier å gå i begravelse med innstillingen at man skal pynte seg for den som er død. Iallfall når det var ekstrapappa så tok jeg på meg det jeg likte - folk får tenke hva de vil. Da min venninnes søster døde hadde min venninne på seg en lys blå kjole fordi det var den hun følte seg fin i! Så så lenge hun er pent kledd så hadde jeg ikke brydd meg noe mere...

Gjest Rannva i.i.
Skrevet

Kle henne pent ja. Uansett farge.

Jeg har ikke kledd mine mørkt eller sett andre så små barn i mørke klær i begravelser. Barn har jo ofte fargerike klær.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg hadde kanskje styrt unna klær med mønster. Ensfargede klær fremstår som litt mer diskret, synes jeg.

Skrevet

Noe mørkt og ensfarget. Unngår hvitt og rødt i alle fall.

Skrevet

Mitt barn var i begravelse ved 3 mndrs alder og å ha på en hvit body med krave og svarte babybukser var helt greit det.

Skrevet (endret)

Helena hadde en lilla kjole, den eneste fine kjolen vi hadde til henne som var ensfarget. Hun var 6 mnd ca. Jeg og syntes det var vanskeli og spurte mamma om råd, hun mente det var viktigere å være pyntet enn å tenke på at den var så mørk..

Endret av Kipa
Gjest Blondie65
Skrevet

Et så ungt barn pynter man i det man har.

Gjest Madre Mia
Skrevet

Vanlige klær, etter været. For ettåringen er vel kun med fordi h*n er barnet deres (og ikke kan være alene hjemme)? Ser ingen andre grunner til at en ettåring skal være med i en begravelse. Babyen skjønner ikke noe av det likevel. Synes det hadde sett rart ut med begravelsesantrekk på ettåringen. Tror neppe det er noen som forventer det. Man kler da på ungen det som er hensiktsmesig for temperatur og hva som er praktisk. Men jeg er litt enig i at visse typer mønster på klærne bør man unngå, slik som hodeskallemønster (som helt ubegripelig er på finne på babyklær) eller glitretrykk.

Skrevet

Jeg tror den tiden da man MÅ kle seg i sort er forbi. Min mor og min tante hadde begge røde kåper i sine foreldres begravelser.

Men jeg ville nok også holdt meg unna mye mønster, men kledd barnet i noe ensfarget. En ettåring i helsort ville bare blitt ekstra sørgelig.

Når det er et gammelt menneske som er borte, så er det lettere å feire livet som har vært, tror jeg. Ikke sørge over fremtiden som den avdøde ikke får tatt del i.

Kle barnet pent. Den som skrev om en toåring i julekjolen - det er akkurat sånn jeg ville gjort det selv!

Skrevet (endret)
Vanlige klær, etter været. For ettåringen er vel kun med fordi h*n er barnet deres (og ikke kan være alene hjemme)? Ser ingen andre grunner til at en ettåring skal være med i en begravelse. Babyen skjønner ikke noe av det likevel. Synes det hadde sett rart ut med begravelsesantrekk på ettåringen. Tror neppe det er noen som forventer det. Man kler da på ungen det som er hensiktsmesig for temperatur og hva som er praktisk. Men jeg er litt enig i at visse typer mønster på klærne bør man unngå, slik som hodeskallemønster (som helt ubegripelig er på finne på babyklær) eller glitretrykk.

Nei, hun er med fordi vi selv ønsker det. Fordi jeg vet at min bestefar hadde satt pris på det, og fordi jeg føler det er det rette. Han var jo tross alt henne oldefar, og jeg tror det på en måte er godt for de andre å se den neste generasjon...

Jeg har en julekjole, men den er rød. Kanskje jeg skal se etter noe lilla eller brunt, f.eks?

Endret av Tuttamedtulla
Skrevet

Som de andre sier: Pene klær, prøv å unngå skrikende farger og mønstre.

Gjest Ballerina
Skrevet
Jeg har en julekjole, men den er rød. Kanskje jeg skal se etter noe lilla eller brunt, f.eks?

Jeg hadde bare hatt på den røde julekjolen :)

Skrevet
Synes det hadde sett rart ut med begravelsesantrekk på ettåringen. Tror neppe det er noen som forventer det. .

Men de fleste har vel en hvit topp og noe mørkt? Skal man ta på ungen noe rødt bare fordi "barn skal ikke ha begravelsesklær"? Vi hadde sorte babybukser og hvit body, da ville det være teit å ta noe annet.

Skrevet

Snuppa vår var 3 år i sin første begravelse, etter morfaren sin. Hun hadde bunad (vanlig å bruke det der vi kommer fra i begravelser) og en knallrød vinterkåpe og var nydelig. Ser ikke poenget i å kle små barn i svart.. Fikk så mange hyggelige bemerkninger om hvor hyggelig det var at vi hadde henne med, de pene klærne og at hun lagde litt liv og røre på samlingen etterpå (sammen med en skokk tremenninger). Tror folk flest setter pris på det barnslige i en slik situasjon..

Skrevet

Min jente på 1 år nå har vært i 2 begravelser dette året da det var umulig og få barnevakt. Vi hadde på henne en lys lilla kjole med jakke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...