kheira Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Hva synes du og hvor gammel er du? Og hva vil du gjøre etterpå? Jeg har veldig lyst og jobbe innen forsvaret etterhvert.. Da som sykepleier hvis jeg kommer inn på realkompetanse. MEN jeg er nå 26 år og er redd for at jeg blir for "gammel" til befalskole eller førstegangstjeneste.. Skulle kommet på dette et par år tidligere! Endret 11. januar 2008 av kheira
Gjest jubalong Skrevet 12. januar 2008 #3 Skrevet 12. januar 2008 Hei. Jeg gikk det for et par år siden. Det er hardt til tider. Spesielt om du er vant til å være student eller en rolig jobb. Jeg anbefaler det. Du får erfaringer som du setter pris på i ettertid. Du kan jo søke sanitet, når du er ferdig der sykepleiehøyskole.
Gjest søk Skrevet 12. januar 2008 #4 Skrevet 12. januar 2008 Jeg jobber på befalsskolen. Er ikke bare unge jyplinger her, men dette varierer selvfølgelig fra kull til kull. Anbefaler deg egentlig å komme, for veier og muligheter står åpne for deg når du først er kommet inn. Og modenhet er slett ingen uting på befalsskolen.
Gjest Gjest_Katharina_* Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Jeg gikk befalsskolen for noen år siden. Det var både "gamle og unge" da jeg gikk.. Og det fungerte utmerket! Husker ei som sa hun aldri følte seg som så mye eldre enn oss jyplingene som kom rett fra videregående. Hun var 24. Forsvaret er en spennende arbeidsplass, og det er absolutt behov for stor variasjon- både i alder og personlighet, og ikke minst kjønnsfordeling! Dessuten er det flott med personer som har noen år på baken og en del flere erfaringer i ryggsekken, som deg på 26:) Du har sikkert masse å tilføre denne grønne/ mørkeblå/lyseblå arbeidsplassen, så har du lyst - SØK!!!!
Gjest megsann Skrevet 21. desember 2008 #6 Skrevet 21. desember 2008 tar opp igjen denne tråden jeg.. ts, ble det noe befalskole på deg eller? jeg tenker på det selv nå.. er i en jobb hvor jeg ikke vet om jeg får fast.. har ikke studiekompetanse å har veldig lyst på en utdannelse med en jobb d står respekt av. lyst å teste mine egne grenser å gjøre noe anderledes. dess er d bra på cv, å kunne absolutt tenkt meg en jobb i forsvaret.. noen andre her som har eller kjenner noen som har gått befalskolen i forsvaret..? hæren blir d nok her da.. mest pga ingen studiekompetanse.. så har jeg jo ikke så mange valg. er forresten 24 år.. samboer.. bor på østlandet.. jeg må vel bo et år på rena om d blir hæren da? tenker litt på d da.. bo et år vekke.. men.. d er jo sånn som må til om man bestemmer seg for å gå den veien.. !
feuerstein Skrevet 21. desember 2008 #7 Skrevet 21. desember 2008 jeg må vel bo et år på rena om d blir hæren da? De fleste av hærens linjer holder til i Troms mesteparten av tiden, sammen med avdelingen de utdanner til. Panserelevene på Setermoen hos Panserbataljonen, ingeniørelevene på Skjold hos Ingeniørbataljonen osv. Rena har en liten del av CSS, tidligere hadde man dessuten en linje for HTTS, men jeg lurer på om den er lagt ned nå. Måten utdanningen fungerer på nå er at man stort sett er hos en operativ avdeling og lærer ved siden av de vanlige menige, men med korte opphold på Rena for å lære de tingene som ikke undervises til vanlige menige. Før i tiden hadde man f.eks. BSK på Rena, hvor panserfolket tilbragte hele året og gikk gjennom alt de skulle kunne helt adskilt fra de operative avdelingene, så møtte man knapt menige før man skulle ut i praksisåret som sersjant og ble sendt nordover. Skal man utdannes i sør er forsvarets tekniske befalsskole en mulighet, men der tror jeg du sliter hvis du ikke har hverken studiekompetanse eller grunnlag for lærlingkontrakt.
Gjest harsålyst Skrevet 23. desember 2008 #8 Skrevet 23. desember 2008 noen som vet hvor mange plasser/hvor mange som kommer inn hvert år på befalskolen totalt?? føler det er snakk om utrolig få plasser??? nesten umulig å komme inn liksom..? deprimerende.. jeg som var så motivert for dette nå.. !!
Gjest cogito ergo sum Skrevet 24. desember 2008 #9 Skrevet 24. desember 2008 Vil ikke velge Befalsskolen, for der er det ikke lov å tenke selv eller å stille spørsmål. Forsvaret vil at alle skal tenke likt etter samme oppskrift. Det er i mot mine prinsipper.
feuerstein Skrevet 24. desember 2008 #10 Skrevet 24. desember 2008 Jeg følte knapt jeg gjorde annet enn å tenke selv og stille spørsmål under utdanningen og ble rikelig belønnet for det. På noen områder var det likevel greit å innse at de som underviste hadde langt mer peiling på feltet enn meg selv. Soldaten med riktig kunnskap overlever og får formidlet sitt videre, soldaten med feil kunnskap dør. I den grad man søker å formidle fasitsvar i dagens utdanning er det rimelig å anta at disse er funnet 100 % korrekt i flere omganger. Hvis det er så at du ikke selv har erfaring fra befalsutdanning spesielt eller militærtjeneste generelt bør du kanskje la være å uttale deg om hva det går ut på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå