Gjest Sura :) Skrevet 23. april 2003 #1 Skrevet 23. april 2003 Mannen min har en del treningsplagg som det lukter svært surt av, når han blir varm i de. Dvs. underveis i treningen, fordi han blir mer og mer varm. Har prøvd å si til ham at de lukter surt, men han mener at dette ikke stemmer. Synes dette ikke er særlig behagelig for hverken meg eller de andre på treningsstudioet. Er det noen som har noen tips? Kan man vaske klærne med et spesielt middel eller gjøre noe annnet for å få bukt på problemet? hadde blitt veldig glad for tips!
Tusenfryd Skrevet 23. april 2003 #2 Skrevet 23. april 2003 Jeg fikk et tips her inne om å bruke zalo under ermene på plagg som ikke lukter rent etter vask. Det var et glitrende råd, og surlukten forsvant. Hvis det ikke er dette som er problemet, men generelt sur lukt, så kanskje de ikke vaskes på høy nok temperatur. Mye treningstøy står det 40 grader på, men er det velbrukt kan det hende at det ikke er nok. Og om det da ikke tåler 60, så kunne det jo likevel ikke brukes, ikke sant?
Gjest Sura :) Skrevet 23. april 2003 #3 Skrevet 23. april 2003 Takk for svar! Det er nok dessverre slik at alle plaggene lukter gjennomgående surt, altså ikke bare lukt under armene. Men det med zalo var et godt tips. Da vet jeg det, ved en annen anledning. Får håpe det er noen andre her inne som har noen vidunderkur mot dette problemet. Tviler på at det finnes, men jeg kan jo håpe på et godt kjerring råd f. eks.
Gjest Vega Skrevet 23. april 2003 #4 Skrevet 23. april 2003 Prøv å vaske på 60 grader, kjør gjerne maskinen to ganger, og ikke fyll den for full. Tåler ikke plagget 60 grader (som nevnt av en annen) så er jo plagget ubrukelig likevel. . . Zalo høres bra ut, hva med grønnsåpe - som hemmer bakterier?
Gjest Sura :) Skrevet 24. april 2003 #5 Skrevet 24. april 2003 Takk for svar Vega! Jeg kan jo prøve å vaske klærne med grønnsåpe. Får prøve det en dag han ikke er hjemme.
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2003 #6 Skrevet 24. april 2003 Hei! Jeg fikk dette spørsmålet til en muntlig eksamen for et par år siden jeg, da jeg tok noen vekttall "heimkunnskap" - jeg visste ikke svaret på det den gangen, og fikk vite av sensor at man da kunne bruke litt eddikk i vaskevannet. Så da videreformidler jeg det, selvom jeg aldri har prøvd det selv.
Fakse Skrevet 24. april 2003 #7 Skrevet 24. april 2003 Et annet tips er å legge plagget i fryseren. Vaskt det først på 60 grader, la det tørke, legg det i dypfryseren i en uke eller så, og vask det igjen på 60 grader når det er tint. Treningsklær eller andre klær en svetter mye i må IKKE vaskes på 40 grader i det hele tatt. Da risikerer en at en lar lukta "sette seg".
kristine 80 Skrevet 24. april 2003 #8 Skrevet 24. april 2003 Hm. Min mor har en spesiell genser som minner meg litt om dette. Det er et merkeig stoff i den, og den lukter det vondt av... skikkelig vodt. jeg tror hun har prøvd alt. Noen er uhellbredelig.
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2003 #9 Skrevet 24. april 2003 Hadde samme problem, og prøvde skyllemiddel (eple) og det ble faktisk helt bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå