Gjest Bekymret mamma Skrevet 23. april 2003 #1 Del Skrevet 23. april 2003 Til somemren skal jeg ha med meg min 15 år gamle datter og hennes venninne til en liten, trygg øy i cykladene, Hellas. Datteren min har vært der 5 ganger før, og kjenner de fleste der, innkludert grekerne. Det vi diskuterer, er innetider. HUn mener jeg bare blir stregngere og strengere for hvert år, det stemmer for så vidt, men er bare så bekymret for voldtekt, rusmidler, etc. De har lovet på tro og ære å ikke drikke, men allikevel. Jeg synes vel kanskje 1 er en fin tid, men dattren m in mener tidligst 2. Hva mener dere andre? HIlsen bekymret mor.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 23. april 2003 #2 Del Skrevet 23. april 2003 ut i fra mitt syns punkt så er du veldig liberal med tidene dine.... Hun er 15 år blåöyd og naiv i hendene på en hel hau med grekere... Nei helt ärlig så hadde jeg ikke sluppet min datter ut av synet og ikke alene etter det var mörkt. Det er min mening..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. april 2003 #3 Del Skrevet 23. april 2003 Lar du din 15 årige datter "fly rundt" med grekere???? :o Si meg, vil du at hun skal bli voldtatt/mishandlet/gravid eller er du bare ufattelig naiv? Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modesty Blaise Skrevet 24. april 2003 #4 Del Skrevet 24. april 2003 Hei! Tull og tøys. Er det noe forskjell på kl.1 og kl.2 ?Hvis jeg skulle reist til syden med en 15 år gammel datter ville jeg aldri ha latt henne få være ute så sent. Hvis din datter ikke godtar det du sier så la være å reise til syden. Hvis dere skal reise til syden må dere holde sammen om kveldene, er det ikke koselig å gå ut å spise sammen eller finne på noe sammen om kveldene? Nei, du må ikke slippe henne ut alene, gjør heller noe koselig sammen om kveldene og forklar henne på beste måte, hvorfor hun ikke kan være alene ute om kveldene. Jeg synes ikke du er streng, tvert i mot. Håper dere finner en løsning før dere reiser til Hellas. God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2003 #5 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg må henge meg på de andres innlegg her...Jeg mener også at 01.00 for en 15-åring utpå, alene på en gresk øy, er altfor sent. Du sier hun er kjent, har lovet å ikke drikke osv - men dessverre er det kanskje ikke like lett for dattera di å tenke like fornuftig når hun får med seg en venninne, og de kanskje møter på noen kjekke fyrer sen en kveld...Det er ikke alltid at løfter teller mest blant ungdommen - jeg mener ikke at du ikke skal stole på dattera di, men vær klar over at det er flere ting som spiller en større rolle for en 15-åring enn løfter til mamma... Håper dere kommer til enighet, og at jenta forstår alvoret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. april 2003 #6 Del Skrevet 24. april 2003 Det som kan være ok er at hun er ute med noen DERE er trygge på, og da også gå hjem sammen med dem. Alene ute på nattelivet som 15åring? Tja. Nå vil jeg jo få påpeke at de øyene jeg var innom i Hellas, så var "grekere" (når dere uttaler det som om det var styggen sjøl) skrekkelig lite klengete, innpåslitne og ekle. Hadde det vært ett land med stor forskjell i kulturen, og ett helt annet kvinnesyn så hadde jeg vært med, men det er jo ikke akkurat det da vel? (kanskje jeg bare har vært heldig med stedene jeg har vært på klart, men..) Når jeg var 15 fikk jeg være ute så lenge at min mor visste at jeg kunne ta følge med kjentfolk (også som hun stolte på) hjem fra utelivet, dersom jeg hadde måttet gå tidligere hjem hadde jeg jo måttet gå hjem helt alene og DET var mer skummelt en at jeg ble en time eller flere ekstra på ett folksomt utested. Den drikkedelen...vel.. man sier da så mangt når man er 15! Skal hun ut uten noen DU kjenner, og uten noen som skal samme vei til og fra som henne, så ville jeg vært litt skeptisk med at det ble for sent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 24. april 2003 #7 Del Skrevet 24. april 2003 Er veldig enig med alle svarene du har fått. Naivt å tro at når to 15-åringer farter rundt på div. utesteder i Hellas alene, så er dette helt trygt. Hva sier foreldrene til venninden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 24. april 2003 #8 Del Skrevet 24. april 2003 Aldri ville jeg latt en 15-åring vært alene ute på kvelds/nattestid i et annet land. Uansett om hun har vært der før og "kjenner" en del av de som bor der, er hun ikke moden nok til å tolke signaler som faktisk er ulike fra kultur til kultur, og heller ikke voksen nok til å ta vare på seg selv om noe skulle skje. Så seint som det her er snakk om ville jeg faktisk ikke latt en 15-åring være ute her hjemme heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanna Skrevet 27. april 2003 #9 Del Skrevet 27. april 2003 Jeg må bare slenge meg på og si at jeg er enige med de andre her. Å være 15 år og ute til 1 er feil i mine ører. Tror jammen jeg måtte være inne lenge før den tid da jeg var i den alderen. Og det var her hjemme i Norge, ikke i utlandet det kryr av all slags mannfolk som ikke respekterer unge damer eller kvinnfolk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 27. april 2003 #10 Del Skrevet 27. april 2003 Da vi var i spania i fjor sommer, fikk vi reaksjoner fra våre spanske venner at datteren vår (som da var straks 13 år) fikk gå alene på hotellet - både dag og kveldstid. Når man så seg irundt så man aldri spanske jenter i den alderen gå alene ute - verken på dagtid eller om kvelden. Hvilken innetid har dattera di når dere er hjemme da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 27. april 2003 #11 Del Skrevet 27. april 2003 Dette minner meg om den gangen jeg var rundt 15 og reiste på ferie med mine foreldre til Kypros. Jeg var ikke så "snill" som din datter som lovet å ikke drikke. Jeg drakk og festet, ikke akkurat med mine foreldres velsignelse ... Jeg husker ikke helt når jeg måtte være inne men tror det var rundt 1, eller kanskje 2... Det som var litt betryggende for mine foreldre var at jeg ble kjent med ei norsk jente som jeg var med. Og mine foreldre ble kjent med hennes foreldre. Så vi ble hele tiden "tatt opp til vurdering"...he,he.. Jeg begynte nok tidlig å leve det "søte" liv, og har nok gitt mine foreldre noen våken netter. Men jeg har hele tiden vært ærlig med mine foreldre, joda en liten hvit løgn her og der. Men om jeg skulle på fest, så sa jeg at jeg skulle det og hvor og hvem jeg var der med. Ei anna venninne av meg var mer av den typen som sa til sine foreldre "hade nå går jeg ut", og de ante ingen ting om hvor og når. Så jeg tror mine foreldres frykt ble litt redusert, og jeg fikk også tillitt som jeg gjorde meg "fortjent til", selv om jeg altså drakk alkohol. Hvor lenge hun og venninnen skal være ute i syden, tja, det avhenger litt hvordan de er. Noen i den alderen er svært naiv, mens noen er mer voksne. Jeg synest ikke en kan beskjytte barna ungdom mot alt av farer. En må prøve ut noe selv. Voldtekt kan skje i trygge gamle Norge også. Dessuten er det ikke mer enn 3 år til hun er 18 og myndig, og kan si hade til deg, og reise til Ibiza på ferie.....Oh skrekk og gru. Hadde jeg vært mor da, så hadde jeg vel reist ned selv for å passe på. Riktignok som forkledd turist.... Er jo ikke sikkert det blir aktuelt da, men poenget mitt er at har en levd et svært beskyttet liv med foreldre som ikke lar en feile og prøve så kan det ta litt vel av den dagen ingen kan holde den håpefulle igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymret mor Skrevet 27. april 2003 #12 Del Skrevet 27. april 2003 I fjor var datteren min ute til to hver kveld. Hun kom bort til meg med gjevne mellomrom slik at jeg kunne sjekke at alt sto bra til. Og hun skal få lov til å være ute om kveldene i år også. Selv om utelivet til tider kan være farlig, stoler jeg fullt oh helt på min datter når det gjelder drikke. HUn har drukketfør - og blitt tatt. HUn sire selv at hvis hun drikker i Hellas ber hun om å bli voldtatt, og sier hun selv betaler flybillett hjem hvis hun blir tatt. Dessuten kjenner jeg veldig mange der, slik at nesten hvor hen hun går vil hun støte på kjente. Denne øya er veldig liten, så det skjer ikke ofte ting der. det er et sted hvor alle kjenner alle. Antiparos heter den. Og hvor mange 15 åringer ville sittet sammen med moren sin hele kvelden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cirkelineberg Skrevet 8. mai 2003 #13 Del Skrevet 8. mai 2003 Ja, så du har fått mange svar om inne tid til din datter.Jeg syns det er veldig vanskelig å gi konkret svar for det er jo du som kjenner henne best,men vil prøve . Hvis dere har et godt forhold og er åpen med hverandre da tenker jeg på om alt som kan skje en 15 års gammel jente så syns jeg du skal vise tillitt.Det vekser både du og henne på.Hun som har svart aller sist på ditt innlegg har et veldig godt poeng med at datteren kommer med jevne mellomrom og sier at alt er bra.Til slutt vil jeg si vurder selv for alt dette kan gjøre deg enda mer usikker på problemet.Stol og vis tillitt så får du det tilbake,men gi tid og prat slik at du vet hvordan hun tenker om ulike ting som kan skje.Lykke til og koz dere i syden Nicket er endret, da det ikke er tillatt å legge ut mailadresse på denne måten. Vil du være tilgjengelig må du registrere deg. Da kan du legge adressen ut via din profil. Hege (daglig leder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 8. mai 2003 #14 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg har ingen tenåringsbarn men jeg synes 01.00 høres lenge ut i et annet land. 15 åringer og grekere liksom....... Jeg ville sagt klokka 23.00 selv tror jeg nok.01.00 er jo en tid mange er fulle osv. Nei..........jeg synes det var for sent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. mai 2003 #15 Del Skrevet 8. mai 2003 Synes kl. 0100 er veldig sent for en 15-årige jenter å være ute i syden. Hadde jeg hatt en datter som skulle reist med dere på ferie ville jeg blitt meget skeptisk. Har du diskutert dette med vennines foreldre? .. og er du ikke bekymret for grekerne/fastboende... hva med andre turister? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nanella Skrevet 8. mai 2003 #16 Del Skrevet 8. mai 2003 Jeg husker jeg var på ferie med foreldrene mine på Lanzarote da jeg var 16 år. Jeg møtte helt tilfeldig ei jeg kjente litt fra før der og vi hang jo natuligvis sammen hver dag. Om kvelden spiste jeg sammen med mine foreldre også møtte jeg hun etterpå, da gikk vi gjerne på en pub og skravlet og tok oss et par øl. Jeg kan ikke huske at jeg fikk spesielle innetider jeg og foreldrene mine sov da jeg kom hjem - hver kveld. Men saken er den at selv om vi var da 15 - 16 år gamle var vi såpass fornuftige at vi drakk oss ikke fulle og var livredde hvis det kom noen bort til oss og ville danse eller spandere en øl eller drink på oss.. Da gikk vi fort fra den pub'en. Det jeg vil frem til her da er at aller 15-16 åringer trenger ikke være så naive og ansvarsløse. De kan ha ganske god kontroll over hva de driver med. Jeg er enda veldig forsiktig med å drikke meg for full når jeg er i syden, for jeg vet at det er en risk å ta- sånn har jeg alltid vært. Men jeg hadde ei annen venninne som var i syden samme året husker jeg. Hun hadde vært full hele uken og hadde ikke sett foreldrene sine. Hun hadde rotet seg borti noe svenske gutter og havnet i seng med en av dem. Alle pengene hun hadde fått fra sine foreldre hadde gått med til drikke... Det kan gå begge veier. Det er jo vanskelig å tro at sin egen datter finner på noe tull da, hvertfall når de lover så pent... Men det er jo mange som missbruker den tilliten de får.. Tror dette bare er noe du må føle deg frem til selv jeg.. Du kjenner din egen datter, eller gjør du ikke? For min del ville jeg nok ikke slappet så godt av som mine foreldre gjorde den gangen, men på en annen side så gikk det jo bra da. Dere får ha en god tur i allefall!! Så håper jeg problemet løser seg. XSiljeX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 8. mai 2003 #17 Del Skrevet 8. mai 2003 Da jeg var 15 (det begynner å bli 8 :o år siden...) så var jeg med venninna mi og familien hennes til Kanariøyene. Vi hadde egen leilighet, men pleide å spise middag sammen familien hennes som regel. Mange av dagene satt vi barnevakt på kvelden, fra kl 19 til 22. Tok med ungene ut å spiste middag og spiste minigolf og sånn etterpå. Etter 22 var vi fri fra ungene og gjorde hva vi ville. Dvs, foreldrene lurte på hvor vi var og sånn da. Vi var på samme diskoteket hver kveld. De to første kveldene ble vi henta kl 1 (avtalt på forhånd, foreldrene hennes ville ikke at vi skulle gå alene hjem) Vi ble kjent med en gjeng med nordmenn på vår egen alder som fikk møte foreldrene til venninna mi. Vi bodde alle på samme hotell og tok følge hjem kl 1.30 hver kveld resten av ferien. Jeg syns dette fungerte bra. Foreldrene hennes stakk av og til innom diskoteket for å se at alt sto bra til. Nå må det sies at vi hadde aldri rørt alkohol, og hadde iallfall ingen planer om å prøve det der nede. vi passet på hverandre, og var bare sammen andre nordmenn. Alle hadde foreldre som stakk innom i løpet av kvelden, så vi følte oss veldig trygge. Så: innetiden bør bestemmes ut i fra hvor trygt det er mener jeg. Er du 110% sikker på at de ikke finner på noe tull så ser jeg ikke problemet med at de er ute litt sent, men pass på og vær tilgjengelig om noe skjer. Vær i området, ikke legg deg før de er hjemme, kanskje møt de i løpet av kvelden noen ganger for å se at alt er bra, snakk med foreldrene til de som de farter sammen med osv osv. God tur:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå