MAcy Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Da jeg var 20 år fikk jeg vite at jeg hadde PCOS. og nå 4 år senere er jeg gift og vil gjerne ha barn. Har gått på p-pillen i ca 3 år. Sluttet på pillen i juni men har enda ikke fått mensen. så var hos legen i oktober og fikk beskjed om å gi kroppen mer tid og skal til legen igjen nå i januar. Er det noen som har noen erfaringer å dele med meg?? Hadde vært greit å hørt om andre som hadde erfaringer på området. har hørt at man kan få noen piller..??? Hva slags hjelp kan jeg få??
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 forloveden min har det samme, eller egentlig "kun" PCO... vi fikk beskjed om at det bare var å prøve i vei, samt at viikke hadde så mange årene på oss før det antagelig ikke gikk lengre å bli foreldre på normal måte, altså at vi da ettervert blir evt nødt til å vurdere adopsjon om vi skal ha noe barn... så får vel anbefale deg det samme, nemlig å bare prøve i vei.. Riktignok:::: sier legen din at du ikke er klar til dette enda, kan det være lurt å følge rådet fra legen... de pleier sånn innimellom å ha en del fornufti å si
MAcy Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2008 Hva er grunnen til at dere har hastverk, ikke har så lang tid på dere?? Mener legen at dere kan få det til naturlig uten noen hormom tabletter eller noen slags hjelp??
Chiquita Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har PCOS, og fikk førstemann vha IVF etter 4 års prøving. Prøvde først 3 doble kurer med eggløsningsstimulerende piller (som jeg for øyeblikket ikke husker navnet på - jo, pergotime), uten virkning (fikk EL bare etter en av disse kurene) Etter dette IVF-svangerskapet, fikk jeg to "hjemmelagde" barn.
Chiquita Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 forloveden min har det samme, eller egentlig "kun" PCO... vi fikk beskjed om at det bare var å prøve i vei, samt at viikke hadde så mange årene på oss før det antagelig ikke gikk lengre å bli foreldre på normal måte, altså at vi da ettervert blir evt nødt til å vurdere adopsjon om vi skal ha noe barn... så får vel anbefale deg det samme, nemlig å bare prøve i vei.. Hvorfor må dere bare prøve ivei? Hvorfor er dere ikke henvist videre til gynekolog, eller til assistert befruktning (dersom dere har vært hos gyn)? Her må dere kreve å få behandling, for den finnes
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Hei! Har du prøvd å google PCOS? Står masse info, her er f.eks link til en veldig grei og oversiktelig brosjyre: http://www.organon.no/authfiles/images/267_188063.pdf Her er en annen grei link: http://www.helsenytt.no/artikler/polycysti...ariesyndrom.htm Mange allmennleger vet lite om PCOS. Hun jeg var hos sist hadde ikke hørt om det i det hele tatt, virket det som. Du bør ta deg en tur til gynekolog hvis du ikke allerede har vært der, de har oftest mye mer peiling! Du kan få tabletter som heter pergotime som stimulerer eggløsning (enkel, dobbel, eller trippel kur). En diabetesmedisin som heter Metformin gis også til enkelte med PCOS. Funker ikke tabletter kan man få sprøyter som også skal føre til eggløsning. Funker ikke det kan det bli snakk om prøverørsbehandling. Vanligvis sies det at man skal prøve i et år før man tar kontakt med legen, men når man allerede har en diagnose som innebærer at det kan bli vanskelig å få barn på egen hånd får man oftest utskrevet pergotime mye raskere, såvidt jeg har forstått. Så bestill time hos gynekolog, for Ting Tar Tid! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå