Gjest Eurydike Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Vi har nettopp spist en lett marokkansk-inspirert middag, og mens vi spiste begynte jeg å fundere litt på hva slags vin jeg kunne valgt til denne maten: Sterke (men ikke kjempesterke) aromatiske krydder, en del syre i form av sitronsaft og rødvinseddik, samt søt tørket frukt og nøtter (dvs ristede pinjekjerner). I dette tilfellet spiste vi kylling, andre ganger er det ofte lam. Så nå lurer jeg på om noen har gode vinforslag til denne type retter? Gjerne både røde og (til kyllingen) hvite.
Elze Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Det blir faktisk produsert noen viner i Marokko, og et par av dem selges på Polet, så det hadde vel vært noe å prøve. Ellers tror jeg egentlig øl passer best. De færreste marokkanere drikker jo alkohol, så sånn sett er vel vann eller te mest typisk for en marokkansk totalopplevelse. Da jeg var i Marokko var det kun de dyreste restaurantene som overhodet solgte alkohol.
Gjest Badiane Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Kanskje en Ripasso kunne passe? De har jo som regel aromaer av tørket frukt og nøtter, og er antakelig fyldige nok til å matche slik mat.
Gjest Eurydike Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Takk for svar! Ripasso hørtes ikke dumt ut, det skal jeg prøve, tror jeg.
Toro Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Til kyllingen kunne kansje en hvitvin passe. Jeg tenker egentlig likt med Badiane, en vin med sødme. Ikke en søt vin, men med preg av tropisk frukt. Kansje en australsk hvitvin ?? Grunnen til valget er å møte det "hotte" i maten med sødme i vinen, jo sterkere maten er desto mer sødme trengs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå