Tiit Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Skal legge nytt golv på kjøkkenet, og lurer på om det er best å velge laminat (klikk) eller belegg. Lurer også på om veggene skal få tapet eller maling. Hva er du fornøyd med, og hvorfor?
Arkana Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Der vi bodde før pusset vi opp og la laminat på kjøkkenet. Ikke noe problem med det, vannsøl tørket man jo opp med en gang (og det er jo ikke som om man skvetter rundt seg til enhver tid) og i motsetning til f.eks. fliser så knuses ikke ting så lett om man mister det på gulvet. Lett å rengjøre og ikke minst var det gjennomgående i hele leiligheten så det så veldig pent ut. Veggene var malt fra før av, og vi foretrekker det framfor tapet så vi bare malte en annen farge. Her vi bor nå har vi ikke pusset opp noe. Det er parkett på kjøkkengulvet (gjennomgående i hele etasjen, veldig fint) og ellers er vi like fornøyd med det som det vi hadde før. Det er tapet på veggene her, den er ikke særlig pen så jeg ser fram til vi skal pusse opp i sommer og fjerne den og jeg tenker vi bare maler slik vi gjorde før.
Gjest rikkerikke Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Vi erstattet lakket furugulv med grå fliser med varmekabler under, og har ikke angret en dag! Hittil har ingen ting som har gått i gulvet knust heller.
Gjest Asti Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 (endret) ..... Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Jeg vil nok anbefale deg vinylbelegg på ett kjøkken!!! I allefall hvis alternativet var laminat. Laminat er hardt, kaldt og tåler lite vannsøl. Vinylbelegg har mange fine design, noen kvaliteter er varme- og lydisolerende. Og de er gode og myke å gå på, ikke minst i forhold til laminat.
Arkana Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Laminat er hardt, kaldt og tåler lite vannsøl. Hvis man ikke liker laminat kan man velge parkett. Det er hverken hardt eller kaldt. Jeg er i allefall veldig fornøyd med vårt og jeg synes det er fint når gulvet er gjennomgående i hver etasje, ser litt mer gjennomført ut.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Hvis man ikke liker laminat kan man velge parkett. Det er hverken hardt eller kaldt. Jeg er i allefall veldig fornøyd med vårt og jeg synes det er fint når gulvet er gjennomgående i hver etasje, ser litt mer gjennomført ut. Det har du helt rett i, men parkett var ikke nevnt som noe alternativ i hovedinnlegget. Har selv parkett, og er fornøyd med det, jeg også
skrue Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Jeg har sett resultatet av en vannlekkasje på et gulv dekket med laminat. Ikke noe pent syn etter en stund. Synes derfor ikke at laminat passer best i et miljø der det finnes fare for vannlekkasje (kjøleskap kan lekke en gang i blant uten at man legger merke til det), Minst problemer og bekymringer blir det nok med vinyl. Selv liker jeg parkett best (har det selv) og aller mest vil jeg fraråde mot fliser. Det siste er galskap der man ofte håndterer gjenstander som lett kan knuses.
Kvist Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 Ekte linoleum er vel også et alternativ? Kommer i masse flotte farger, alt fra knalle og spreke til mer duse og nøytrale. Linoleum er godt å gå på, føles lunt uten at det er varme i gulvet, men man kan bruke litt varme under også. Og så er det rene naturprodukter, antistatisk (mindre hybelkaninflagring!) og avgir ikke noen skumle stoffer ved brann el. Vi har Marmoleum Click i gangen vår og det er både praktisk og veldig pent.
Kayli Skrevet 12. januar 2008 #10 Skrevet 12. januar 2008 Da vi bygde var laminat i vinden. Vi har det i nesten hele huset, også på kjøkkenet. Det er ok å se på, men det er kaldt og hardt å gå på. Dessuten tåler det ikke alt, slik reklamen lovet den gangen (10 år siden). Jeg har greid å lage flere stygge hakk på kjøkkengulvet, der diverse boller og fat har gått i gulvet av og til. Jeg vet ikke hva jeg ville valgt i dag, fliser med varmekabler under, kanskje. Men, laminat vet jeg i alle fall at jeg hadde styrt unna etter de erfaringene vi har med det nå.
Tiit Skrevet 12. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2008 Ekte linoleum er vel også et alternativ? Kommer i masse flotte farger, alt fra knalle og spreke til mer duse og nøytrale. Linoleum er godt å gå på, føles lunt uten at det er varme i gulvet, men man kan bruke litt varme under også. Og så er det rene naturprodukter, antistatisk (mindre hybelkaninflagring!) og avgir ikke noen skumle stoffer ved brann el. Vi har Marmoleum Click i gangen vår og det er både praktisk og veldig pent. Har sjekket litt på sånn marmoleum klick, og det virker veldig greit å legge, samt mange fine muligheter. Men jeg lurer på om det blir samme prinsippet som laminat-klikk. Mulighet for vann-gjennomtregning v. vannsøl??
Kvist Skrevet 12. januar 2008 #12 Skrevet 12. januar 2008 Har sjekket litt på sånn marmoleum klick, og det virker veldig greit å legge, samt mange fine muligheter. Men jeg lurer på om det blir samme prinsippet som laminat-klikk. Mulighet for vann-gjennomtregning v. vannsøl?? Blir vel forsåvidt noe av dem samme som laminat der vil jeg tro. Vi har sånne klikkbare fliser på 30x30 cm, med kork nederst, noe tregreier i midten og linoleum på toppen. Vil vel anta at med max uflaks kan vann trenge ned i skjøten og inn i trelaget, som dermed sveller opp. Vi så ikke på det som så farlig, så vi valgte å legge det i gangen vi da. Med ganske stor dørmatte med plastbakside på (fra Clas Olhson) og litt varme under er det drømmegulvet Linoleum finnes jo også som hel bane, og med sveisede skjøter vil man vel få et nærmest vanntett gulv. Det er vel det de gjerne bruker i sykehus og skolekorridorer blandt annet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå