Gjest Tilfeldig Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Lønner dette seg, og hva bør man tenke på?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Lønner dette seg, og hva bør man tenke på? Tja... for eksempel at man må bo der selv i et år før man kan leie ut...
Frey Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Tja... for eksempel at man må bo der selv i et år før man kan leie ut... Hæ? Det kommer da helt an på hvilken type avtale det foreligger i sameiet/borettslaget det. Hvis jeg f eks kjøper en bygård så må jo enhver skjønne at jeg ikke kan bo ett år i hver leilighet før jeg leier dem ut. Men om det lønner seg å kjøpe for å leie ut? Har du kjøpesummen allerede og det ikke er lån så er jo stort sett alltid eiendom en grei inntektskilde/måte å plassere pengene på. Må du låne for å kjøpe så mener jeg at det ikke lønner seg pr i dag pga renten.
Gjest lissi32 Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Dette ble vel ikke helt riktig? Du må bo der et år selv, om du skal selge leiligheten, om du ønsker å slippe å skatte, ellers kan du selge å skatte av det du eventuelt tjener på salget. Du kan kjøpe for å leie ut. Du bør ta i betraktning at rentene er høye, og at du må skatte, betale forsikringer, kom. avgifter osv. Om du har mye formue vil det helt klart lønne seg å sitte med litt gjeld istedet for penger på konto. Om du skal låne for å kjøpe, bør du se om det lønner seg. Vi leier ut i samme hus som vi selv bor i, det lønner seg da vi slipper skatten.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Det kommer som det nevnes over her an på mange faktorer, skal du kjøpe en liten leilighet eller en hel bygård, har du cash eller må du låne etc. etc. Leieprisene i området spiller jo også inn, kan du ta mer i leie enn det du må ha for å gå i null. Jeg sjekket mulighetene for å kjøpe en liten leilighet og leie ut ettersom jeg kommer til å ha en del penger etter et salg, men ikke nok til å kunne kjøpe så stort som vi trenger. For min del kan jeg like gjerne ha pengene stående på en god høyrentekonto, tjener omtrent det samme, og slippper stresset. Ville nok tatt en prat med skattemyndighetene og sjekket hva du vil sitte igjen med, og hvis du har mye egenkapital, hvor stor renteinntekt du kan få (som jo også er skattbar inntekt) hvis du velger innskudd.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Om det lønner seg, kommer mye an på hvilken retning boligmarkedet går i. Sett at du kjøper noe til 2 000 000. Da får du rentekostnader på ca. 150 000 i året. For å kompensere for det, må du leie ut for minst 12500 i måneden. Får du 12500 for en leilighet til 2mill? Jeg tviler. Dermed er du avhengig av prisstigning på leiligheten også. Så kan vi komplisere saken ytterligere ved å trekke inn vedlikeholdsutgifter...
bella domina Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Om det lønner seg kommer jo an på utgiftene med boligen, og mulige leieinntekter. Typisk i et fallende marked, er at leieprisene går opp, fordi flere leier i påvente av hva som skjer. Det er positivt akkurat nå. Samt at det er mulig å gjøre gode kjøp nå fordi mange sitter på gjerdet. Dette er en kalkyle du må sette opp for den aktuelle leiligheten, finnes ikke fasitsvar som gjelder for alle leiligheter i hele landet. Ettårsregelen noen viser til her er en standardregel mange borettslag har. I borettlsag må du ha styrets godkjenning før utleie, og ofte kreves det at man bor før slik tillatelse gis. Dette må du sjekke for den enkelte eiendom. Selveierleiligheter har ikke slike begrensninger, der gjør du som du vil. Så må du bo et år før du selger for å unngå gevinstbeskatning, men det er jo en helt annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #8 Skrevet 12. januar 2008 Om det lønner seg, kommer mye an på hvilken retning boligmarkedet går i. Sett at du kjøper noe til 2 000 000. Da får du rentekostnader på ca. 150 000 i året. For å kompensere for det, må du leie ut for minst 12500 i måneden. Får du 12500 for en leilighet til 2mill? Jeg tviler. Dermed er du avhengig av prisstigning på leiligheten også. Så kan vi komplisere saken ytterligere ved å trekke inn vedlikeholdsutgifter... Rentene kommer jo an på om man må lånefinansiere leiligheten eller om man har en stor egenandel. Ellers kommer det an på hva som er sannsynlig å få i leie i forhold til prisen for leiligheten, og hva man planlegger på lengre sikt; skal man selge leiligheten om et år eller to, eller har man tenkt å ha den til utleie eller bo i den selv i mange år? Om man tenker kortsiktig er det sikkert ytterst lite å tjene på å kjøpe, leie ute et år og selge igjen. Men på lang sikt kan det være en grei ekstrainntekt.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #9 Skrevet 12. januar 2008 Om det lønner seg, kommer mye an på hvilken retning boligmarkedet går i. Sett at du kjøper noe til 2 000 000. Da får du rentekostnader på ca. 150 000 i året. For å kompensere for det, må du leie ut for minst 12500 i måneden. Får du 12500 for en leilighet til 2mill? Jeg tviler. Dermed er du avhengig av prisstigning på leiligheten også. Så kan vi komplisere saken ytterligere ved å trekke inn vedlikeholdsutgifter... med dagens rente er det riski....spør du meg. Selv om du har egenkapital selv og må låne resten.......det er ganske mye renter. Får du noen til å betale så mye for å leie? En ting er husleie,men du må også ta med i husleie penger til uforutsette ting. Vedlikehold osv......
Gjest Huldali Skrevet 12. januar 2008 #10 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Her i Oslo betaler folk veldig mye for å leie. Jeg leier selv ut en leilighete og for meg har det lønt seg. Kjøpte for 2.2 mill og leier ut for 12 000 kr. Jeg har også fått meg meg prisstigningen i boligmarkedet og boligen har økt mye i verdi. Jeg hadde formue og for å få studielån og stipend måtte jeg gjemme bort denne for en periode, da var det lurt å putte de inn i en bolig. Pengene jeg får inn på leie går til å nedbetale på lånet og andre utgifter til leiligheten. Hadde jeg vunnet i lotto i kveld hadde jeg invistert i ennå en leilighet, så lurt syns jeg det er Endret 12. januar 2008 av Huldali
Frey Skrevet 12. januar 2008 #11 Skrevet 12. januar 2008 Her i Oslo betaler folk veldig mye for å leie. Jeg leier selv ut en leilighete og for meg har det lønt seg. Kjøpte for 2.2 mill og leier ut for 12 000 kr. Jeg har også fått meg meg prisstigningen i boligmarkedet og boligen har økt mye i verdi. Jeg hadde formue og for å få studielån og stipend måtte jeg gjemme bort denne for en periode, da var det lurt å putte de inn i en bolig. Pengene jeg får inn på leie går til å nedbetale på lånet og andre utgifter til leiligheten. Hadde jeg vunnet i lotto i kveld hadde jeg invistert i ennå en leilighet, så lurt syns jeg det er Stikkordet ditt ser da også ut til å være egenkapital. For heller ikke du synes det er så lurt at du tar opp lån for å kjøpe utleieleilighet med ser det ut til
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 Rentene kommer jo an på om man må lånefinansiere leiligheten eller om man har en stor egenandel. Nei, gitt. Det er der de fleste tar feil. Rentekostnaden er der uansett. Enten som renteutgift, eller som alternativkostnad. For hvis du ikke bruker egenkapitalen til å kjøpe leilighet, kan du jo bruke den til noe annet. Som et minimum kan du sette den på høyrentekonto. Jeg får 5,3% rente på høyrentekontoen min idag. Denne inntekten taper man hvis man istedenfor setter pengene i en leilighet, og den må kompenseres gjennom husleien.
Gjest Huldali Skrevet 14. januar 2008 #13 Skrevet 14. januar 2008 Stikkordet ditt ser da også ut til å være egenkapital. For heller ikke du synes det er så lurt at du tar opp lån for å kjøpe utleieleilighet med ser det ut til Ja, noe egenkapital må man jo nesten ha. Men jeg har tatt opp et boliglån også, og bruker leieinntektene på å nedbetale dette. Men det beste hadde jo vært å hatt alt i egenkapital
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå