Rainbow Brite Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Jeg har masse poteter, en brokkoli og noe champignon som jeg gjerne vil bruke opp. Desverre er oppfinnsomheten fraværende i dag, og jeg klarer ikke å finne på noe. Noen som har en god potet-brokkoli-champignon oppskrift? Edit: Jeg er vegetarianer/pescetarianer (spiser fisk) Endret 10. januar 2008 av Rainbow Brite
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Jeg hadde nok laget råstekte poteter med timian, vanlig kokt brokkoli og en god soppsaus, tror jeg. Hvis du har andre ingredienser å lage av, da.
Malama Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Råstekte poteter er kjempegodt, og kan kombineres med stekt sopp også det. Brokkoli vet jeg ikke hetl hva jeg ville brukt til, for det liker jeg ikke da, men kokt (eller woket) fungerer den nok fint som tilbehør til det meste. Men jeg ville gjerne hatt noe annet til da, ett elelr annet kjøtt av noe slag...... jeg er litt glad i kjøtt....
Rainbow Brite Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2008 Jeg hadde nok laget råstekte poteter med timian, vanlig kokt brokkoli og en god soppsaus, tror jeg. Hvis du har andre ingredienser å lage av, da. Det var ikke så dumt! Bruker du frisk timian da eller? Hvordan lager du de potetene egentlig i det hele tatt? Bruker du posesoppsaus og tilsetter sopp, eller lager du fra skrætsj? I såfall hvordan? Er ikke noe problem å gå på butikken og handle ekstra ingredienser, har bare lyst til å få brukt opp disse tingene, før jeg fyller opp med masse nytt.
Rainbow Brite Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2008 Bortsett fra at jeg ikke spiser kjøtt, som jeg nå har rettet i første innlegget, er jeg enig med deg malama, og vil nok ha noe mer til, har noen urteburgere liggende feks, så kan jo bruke opp de. Eller lage bønnekaker til. Men hva er egentlig råstekte poteter? Sånne man skjærer i båter og steker i ovnen?
Rainbow Brite Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. januar 2008 Hva med en grateng? Jeg var inne på den tanken, men er ikke så sterk på gratenger... Har du en god oppskrift?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 Det var ikke så dumt! Bruker du frisk timian da eller? Hvordan lager du de potetene egentlig i det hele tatt? Bruker du posesoppsaus og tilsetter sopp, eller lager du fra skrætsj? I såfall hvordan? Er ikke noe problem å gå på butikken og handle ekstra ingredienser, har bare lyst til å få brukt opp disse tingene, før jeg fyller opp med masse nytt. Jeg skjærer rå poteter i relativt tynne båter med eller uten skall, alt etter kvaliteten på potetene. Jeg legger de i langpanna, risler over litt olivenolje, strør på tørket timian og litt salt og pepper og rører litt rundt. Så inn i ovnen på sterk varme og steker de til de er gyldne. Snur litt på dem et par ganger. Det er kjempegodt! Du kan helt sikkert bare steke opp ekstra sopp og ha i posesaus, men jeg tror nok jeg ville laget en saus fra bunnen av dersom jeg hadde sopp jeg skulle brukt opp. Men har aldri gjort det før, da, så jeg måtte nok bare tatt det på sparket! Stekt sopp i smør, tilsatt fløte og litt hvitvin og kokt det litt inn, salta og pepra...? Innbiller meg at soppen ville gitt såpass mye smak at mere krydring ville vært overflødig?
Frk. Stella Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 Om du spiser melkeprodukter, ville jeg også foreslått en grateng ja. Om du koker potetene litt på forhånd (havferdig) tror jeg kanskje det er best, log så ville jeg frest sjampinjongen raskt i panne også. Legg godt avrente poteter i skiver lagvis sammen med sjampinjong og broccoli i buketter i en ildfast form - husk å salte/pepre mellom lagene, bruk gjerne andre krydder om du ønsker. Litt finhakket løk/hvitløk er også godt. Så pleier jeg å røre lett sammen fløte og finrevet parmesan og slå over formen - væsken skal akkurat komme opp til det øverste laget (ikke for godt om du bruker for mye, du kan eller helle over mer væske i løpet av steketiden om du ser det blir for tørt). Jeg pleier å steke gratengen på rundt 220 grader til grønnsakene er møre og fløten kokt inn.. - et kvarter-20 min kanskje? (er en stund siden sist, så jeg husker ikke nøyaktig tid men det ser du selv..)
Arkana Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Jeg var inne på den tanken, men er ikke så sterk på gratenger... Har du en god oppskrift? Jeg går ut fra at du har løk og hvitløk i huset? Stek det sammen med champignon og ha i potetskiver. Hell over buljong og krydder og la koke til potetskivene er nesten møre før du har i brokkoli og koker et par minutter til. Hell over i en ildfast form, dryss med revet ost og stek videre i ovnen til alt er mørt og osten smeltet.
Frk. Stella Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Sjampinjongstuing er jo også knallgodt! Fres sopp (i skiver eller terninger eller hva du måtte finne på) i smør, helst med litt finhakket løk. Tilsett S&P etter smak, slå over fløte, rør om og la det småputre slik at fløten trekker seg inn og stuingen blir god og kremete. En liten dæsj balsamicoeddik for smaksetting er snadder!
Trillrund Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har championer i langpanna når jeg råsteker poteter. Da blir de marinert av olje og krydder og blir bare helt nydelige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå