Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har byttet ut den gamle pc'n fordi hovedkortet var ødelagt.

Jeg er litt mot den kastementaliteten som råder i samfunnet vårt, og lurer på om det er noe jeg bør pelle ut av pc'n for å gjenbruke.

Jeg skal ta ut harddisken.

Bør vi ta vare på kabinettet? Grafikkortet? m.m.?

Har lite peiling på data, og spør for å slippe å forsøple mer enn nødvendig.

Tanken er ikke å spare på det som spares kan kun for sparingens del, men å ta vare på ting som kan brukes om igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter oppover og forsøker lykken på nytt*

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men jeg tviler på at det er noe der å ta vare på.

Óm det er ting som kan brukes igjen, så har de likevel så dårlig kapasitet i forhold til dagens teknologi at det ville vært håpløst å sette sammen til en moderne pc.

Men jeg har faktisk en pc fra 2000 på boden. Jeg klarer liksom ikke å kaste den, selv om jeg vet at jeg aldri kommer til å bruke den igjen.

Skrevet
Jeg er ikke sikker, men jeg tviler på at det er noe der å ta vare på.

Óm det er ting som kan brukes igjen, så har de likevel så dårlig kapasitet i forhold til dagens teknologi at det ville vært håpløst å sette sammen til en moderne pc.

Men jeg har faktisk en pc fra 2000 på boden. Jeg klarer liksom ikke å kaste den, selv om jeg vet at jeg aldri kommer til å bruke den igjen.

Takk for svar :)

Da blir det skroting. Fint du skrev det om pc'n din på boden. Jeg har en på loftet fra 1994 (!!!!!) som jeg skal ta med meg på dynga nå i samme slengen.

Men er litt ille da, å lage så mye søppel fordi det bare er en liten del som ikke funker mer.

Skrevet
Men er litt ille da, å lage så mye søppel fordi det bare er en liten del som ikke funker mer.

Enig med deg i det! :)

Skrevet (endret)

Jeg er litt mot den kastementaliteten som råder i samfunnet vårt, og lurer på om det er noe jeg bør pelle ut av pc'n for å gjenbruke.

Jeg skal ta ut harddisken.

Bør vi ta vare på kabinettet? Grafikkortet? m.m.?

Har lite peiling på data, og spør for å slippe å forsøple mer enn nødvendig.

Tanken er ikke å spare på det som spares kan kun for sparingens del, men å ta vare på ting som kan brukes om igjen.

Min erfaring er at slikt bare blir liggende. Om du har tenkt å bygge din egen maskin en gang kan kanskje kabinettet tas vare på. Om det å bygge egen maskin er en utenkelig tanke så er det bare å kaste. Mange nye hovedkort kommer med innebygget skjermdriver. Vil nesten tro at fremtidige varianter vil være bedre enn det du har nå som en løst grafikkort.

Et eventuelt nettverkskort ville jeg ha tatt vare på.

Om noe av det i den gamle maskinen kan brukes som reserve for den nye bør du jo vurdere det også (f.eks grafikkkort om det noe hovdekort ikke har innebygget skjermdriver).

Endret av skrue
Skrevet

Takk for svar Skrue. :)

Et eventuelt nettverkskort ville jeg ha tatt vare på.

Det sitter nettverkskort i, men hvordan vet jeg hvilket kort som er nettverkskort?

Gjest Datasnekker
Skrevet

Som en annen var inne på er den gamle datamaskinen din teknologisk akterutseilt. Slik at ingen av komponentene kan gjenbrukes i en nyere datamaskin med særlig hell. Derfor er det mye bedre å skrote gamle datamaskiner. De fleste kommuner har en gjenvinningsordning for elektronisk utstyr. Det vil si at de henter ut relativt sjeldne metaller og sånn for gjenbruk.

Gjest Datasnekker
Skrevet

Alle nye hovedkort kommer med innebygd nettverkskort. Noe som faktisk ikke alltid er tilfelle for skjermkort. Så det er faktisk heller ingen grunn til å ta vare på et gammelt nettverkskort. Hvis det er snakk om en ferdigmaskin er nok også kabinettet ukurant for selvbygging. Så bare skrot hele greia, du. Den gamle maskinen gjør mer nytte for seg da.

Skrevet
Så bare skrot hele greia, du. Den gamle maskinen gjør mer nytte for seg da.

Ok, takk for svar. :)

Da skal jeg på skroten, men liker ikke helt de søppelberga vi driver og lager nå til dags.

Gjest Datasnekker
Skrevet
Da skal jeg på skroten, men liker ikke helt de søppelberga vi driver og lager nå til dags.

Fire millioner nordmenn lager da ikke så store søppelberg. Det er verre med tre milliarder indere og kinesere. Jeg synes det er dumt at miljøfokuset er forbruket per nordmann. I miljøsammenheng er det antallet mennesker som teller. Ikke hvor mye de forbruker hver seg.

Dra på skroten med god samvittighet, du. :)

Skrevet
Fire millioner nordmenn lager da ikke så store søppelberg. Det er verre med tre milliarder indere og kinesere. Jeg synes det er dumt at miljøfokuset er forbruket per nordmann. I miljøsammenheng er det antallet mennesker som teller. Ikke hvor mye de forbruker hver seg.

Dra på skroten med god samvittighet, du. :)

Ehh..det er det totale forbruket som teller.

Og er det noen som bør ta ansvar og reversere søppelproduksjonen sin, så er det oss i den vestlige verden.

Vi har ingen rett til å mene at vi skal fortsette vårt forbruk som før, mens f.eks kinesere og indere må ha restriksjoner i sin velstandsutvikling pga. forurensingen fordi de er så mange.

Og om 4 millioner nordmenn ikke lager så stort søppelberg, så lager kanskje nesten 300 millioner amerikanere det? Så da kan vi produsere så mye søppel vi bare vil, forutsatt at amerikanerne ikke gjør det. Eller kanskje de som bor i Vermont skal få produsere ubegrenset med søppel, men da under forutsetning av at vi nordmenn innskrenker vår søppelproduksjon?

Jeg synes det er dumt at folk ikke har greie på vern av den jordkloden vi lever på.

Men jada, jeg skal skote denne driten, men liker ikke å produsere unødvendig søppel. For det er unødvendig å lage maskiner som må skrotes fordi en komponent blir ødelagt.

Gjest Datasnekker
Skrevet
Ehh..det er det totale forbruket som teller.

Nettopp, det er det totale forbruket som teller. Derfor er antallet mennesker en langt mer interessant miljøstørrelse enn forbruket per innbygger. Og har de rett til å være så fordømt mange og i tillegg skape befolkningseksplosjon, da? I vår del av verden så synker jo befolkningstallene. Sett i lys av det synes jeg det er et sterkt overdrevent fokus på forbruket til ynkelige 4 millioner nordmenn. Et tynt befolket land er vi også, i motsetning til folkehavene deres. Så bare dra på fyllinga/skroten med god samvittighet. Det gjør jeg. ;)

Skrevet

Gi den bort på finn.no: Annonse priser

Å gi noe bort er gratis.

Det kan faktisk være at noen kan være interessert i å bytte ut hovedkortet og bruke den som filserver etc.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Nettopp, det er det totale forbruket som teller. Derfor er antallet mennesker en langt mer interessant miljøstørrelse enn forbruket per innbygger. Og har de rett til å være så fordømt mange og i tillegg skape befolkningseksplosjon, da? I vår del av verden så synker jo befolkningstallene. Sett i lys av det synes jeg det er et sterkt overdrevent fokus på forbruket til ynkelige 4 millioner nordmenn. Et tynt befolket land er vi også, i motsetning til folkehavene deres. Så bare dra på fyllinga/skroten med god samvittighet. Det gjør jeg. ;)

Hold deg til data du. :hoho:

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Gi den bort på finn.no: Annonse priser

Å gi noe bort er gratis.

Det kan faktisk være at noen kan være interessert i å bytte ut hovedkortet og bruke den som filserver etc.

Den fra 94 er jo en gammel haug, så den tror jeg ingen er interessert i.

Jeg har tidligere gitt bort en pc til et firma som videresender for bruk i Afrika, men den var i orden. Mener å huske at de kun vil ha pc'er som funker.

Å gi den bort på Finn vil generere spørsmål om hvilke komponenter som sitter i, og kunnskap til det har jeg ikke.

Skrevet

Personlig så beholder jeg kun skruene. Når man driver å skrur på pc så er det alltid godt å ha litt skruer i bakhånd :)

Resten kan du nok bare kastes. Selv om du er bekymret over bruk og kast mentaliteten i dag så er ikke maskinen verd noe. Du kan gjerne beholde den men om den ligger på loftet ditt eller på skraphaugen ser jeg liten forskjell på.

Skrevet

Så lenge maskinen fungerer, eller jeg har mulighet til å skifte ut et par deler for å få den til å funke, så kaster jeg som regel ikke gamle maskiner. Med mindre den er totalt utdatert og ubrukelig, da. Med en lett Linuxdistribusjon kan den for eksempel fint gjøres om til en server eller surfemaskin ;)

Maskinen jeg benytter akkurat nå er fra år 2000 (sånn cirka), og brukes som ren surfemaskin og som webserver med PHP- og MySQL-støtte - da helst til bruk i utviklingsøyemed (kun tilgjengelig i hjemme-LANet). Denne har en gammel 450 MHz Pentium-prosessor, 256 MB RAM (utvidet fra 128) og en 10 GB HD. Kommer ikke til å kaste den på leeeenge enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...