Gjest TS Skrevet 10. januar 2008 #1 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har alltid fått skattekort, men nå fikk jeg tabell. Tenkte jeg skulle prøve det ut, ettersom i begynnelsen av året nå så kommer jeg til å tjene veldig forkjellig. Fikk tabellkort 7100, men det sier meg jo egentlig ingenting. Ser ser på baksiden av arket, der er det oppført trekkene ettersom hvor mye jeg tjener den mnd. Jeg har forstått det slik at det er forkjellige tabeller og at de reguleres ettersom hvor mye man vil tjene det året. Grunnlaget er visst 74000 kr, men jeg kommer jo til å tjene mye mer enn det. Skal jeg da melde fra eller vil det da reguleres av seg selv? Det står også en gd del på forventet gjeld. Hvordan kan de skrive ned "forventet gjeld", tåpelig. Håper noen kan hjelpe meg å forstå tabellkort, og om jeg må bestille nytt.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 10. januar 2008 #2 Skrevet 10. januar 2008 Tabellkort legger opp skattetrekket i forhold til forventet inntekt, men også i forhold til fradrag, for eksempel for gjeldsrenter osv. Så lenge fradragstallene er riktige, vil tabellkortet vise riktig skattetrekk, men hvis fradragstallene ikke stemmer, bør du endre dette og søke om nytt skattekort på bakgrunn av endringene.
Gjest TS Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Så da burde jeg bestille nytt p.g.a forventet gjeld? Jeg kan jo gjøre det uansett så er jeg sikker. Tjente en del over i året som var, så jeg vil være helt sikker. Når jeg nå skal skrive inn inntekt for 2008, da skal jeg ta med feriepengene jeg kommer til å motta? Jeg tjener veldig forkjellig, men jeg vil regne lønna som om jeg skulle jobbet fulltid hver mnd pluss litt til. Ganger jeg da beløpet med 12? (Har hørt folk sier 10.5 , 11.5 og 12 så jeg ble usikker nå )
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Tabell 7100 er den som trekker mest skatt, så med mindre du ønsker å trekke mindre skatt trenger du ikke ny tabell. Du vil jo uansett få tilbake det som er trukket for mye på skatteoppgjøret.
bella domina Skrevet 12. januar 2008 #5 Skrevet 12. januar 2008 Månedslønn*11+feriepenger er vanlig grunnlag for årslønn. Skal du jobbe mer, legger du på ltt. Men du kommer ikke til å få noe nytt tabellkort av endret lønn. Du får bare endret delen av tabellen som skrives ut. For å få endret tabellkortet, må du ha fradrag, som gjeldsrenter feks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå