Gå til innhold

Begriper ikke hvordan dere greier å bruke UNDER 5000 til mat pr mnd dere som er to voksene og 1 eller fler barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner det bare ikke.

Vi brukler mellom 6 og 7 tusen, handler noen ganger på rema, andre ganger på meny, atter andre på rimi eller bunnpris. Kommer ann på hvor vi er og slikt når vi handler. Vi forsøker å hndle stort 1 gang pr uke, og fyller etter md div.

Men middager for en heil uke, pålegg, masse frukt, grønnsaker, vaskemiddel, bleier, toalettartikler, bateri lyspærer, ukeblader, tannkrem++++++++

Nei jeg begriper det simpelt hen ikke.

Kan noen forklare?

Vi får betydelig mindre penger å rutte med fremmover.

Ca 13 tusen kroner til mat, klær, bensin og fornøyelser.

Og vi er 2 voksene og 1 barn......

Hvordan skal vi greie dette?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mange ikke regner bleier, ukeblader og evt toalettartikler til matbudsjettet. Noe av dette er også ting dere kan kutte ned på, f eks ukeblader, og kanskje finne billigere eller drøyere alternativer på toalettartikler (f eks har de mye i stort kvanta, billig og mange gode merker, på Smart Club).

Ellers kommer det litt an på hva man spiser og om man er flink til å kjøpe stort når det er gode tilbud på varer man bruker endel av. Jeg har ikke barn, så skal ikke gi bedrevitende råd om hvor mye eller lite penger man kan klare seg på :)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Vaskemidler, bleier, ukeblader osv er ikke mat ;) Det går på egen budsjettpost vanligvis, slik at det folk handler på matvarebutikk totalt blir høyere.

På www.sifo.no kan du legge inn data for familien din og få et standardbudsjett som viser hva et vanlig, nøkternt forbruk for dere vil være. Jeg er student, så mitt budsjett er ikke sammenlignbart.

Skrevet

Det er da virkelig bare sløsere som kjøper ukeblader, vel?!!

Skrevet

Jeg har 2600 i budsjett for alt som handles i dagligvarebutikk, dvs at bleier og vaskemidler er inkl, men lite shampo/toalettart., da dette kjøpes andre steder. Vi er en liten og en stor. Skulle tro at en familie på 4 burde klare seg på 3500-4000, for jeg ender opp med å kaste en del mat. Hvis man vet at man faller for fristelsen og kjøper et blad i mnd. ville jeg hoppet å et av supertilbudene på bladabo., så blir det hvertfall litt billigere. Går jo også an på ønske seg slikt til jul/bursdag. Husk at bibliotekene ofte abonnerer på en del bladet (her har de hvertfall en hel haug, inkl. KK og Dine Penger.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg har lurt på dette selv. Syntes folk bruker utrolig lite penger på mat. Vi er to voksne og bruker ca 4-5000 på ting som kan kjøpes i matbutikker.

Skrevet
Jeg har lurt på dette selv. Syntes folk bruker utrolig lite penger på mat. Vi er to voksne og bruker ca 4-5000 på ting som kan kjøpes i matbutikker.

Og vi er to voksne og bruker 3-4000 kr på "ting fra matbutikken". Og jeg synes ikke vi kniper akkurat. Ser selvfølgelig på priser og kjøper ikke det dyretste kjøttet (spiser kjøtt ca to dager i uka). Blader kjøper vi aldri og heller ikke tant og fjas. Frukt og grønnsaker spiser vi derimot "alt vi vil" av.

Så som du ser lurer jeg mer på hvordan du klarer å bruke så mye.. Spiser dere veldig mye? Mye kjøtt? Mye godteri?

Skrevet

Jeg bor alene, og bruker ca 1500 kr i måneden på matbutikkvarer (mat, shampo, vaskemidler osv) (og jeg er ikke småspist). Siden det er billigere å bo flere sammen så skal to voksne da med mitt forbruk klare seg fint på 3000 i mnd. Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke hvor mye et barn koster i bleier og mat.

Ukeblader kjøper jeg aldri.

Kjøper dere mye snop/brus? Det er forholdsvis dyrt.

Bruker dere mye ferdigprodukter? Det er ofte dyrere enn å lage det selv. Ferdig oppkuttet salat i poser er f.eks. mye dyrere enn å kjøpe inn og kutte opp grønnsakene selv, i tillegg råtner det i ferdigposer fortere.

Kjøper dere bare de dyreste merkene? Jeg handler det meste i billigbutikker, og mange av "billigmerkene" (first price) har flere produkter som er minst like gode som de dyrere alternativene.

Kaster dere mye mat? Jeg planlegger alltid måltidene før jeg handler, og unngår derfor nesten helt å måtte kaste mat til tross for at jeg bor alene. Har jeg rester til overs fra noe så fryser jeg ned, eller lager noe neste dag som jeg kan bruke restene til. Kyllingfileter og slikt kjøper jeg i store pakker når det er på tilbud og fryser ned.

Det er en del butikkjeder som ofte er en god del dyrere enn andre.. Jeg synes Meny har en tendens til å være dyr. Planleggere dere handlingen kan dere unngå slike butikker. Jeg handler alt jeg får fatt i på billigbutikkene, og bare det de ikke har der på dyrere butikker.

Det er vel stort sett planlegging som gjør at jeg bruker såpass lite i forhold til hva jeg ser enkelte andre bruker. Jeg kjøper god mat som jeg liker, og spiser meg god og mett, og savner ikke noe i matveien, så det er ikke forsakelser som gjør at jeg lever billig.

Skrevet

Jeg røyker ikke og bruker ca. kr 300 på ukeblader/magasiner i mnd. De som røyker og kjøper ukeblader ligger kanskje verre i det.

Skrevet

Jeg kjøper femkilossekker i innvandrerbutikk med ris, bønner og linser. Det, sammen med pasta er basismaten. Får levert økologiske grønnsaker på døra annenhver uke. Handler i helsekosten av og til. Det blir 1500 i måneden. Det er dyrt å spise (sunt)kjøtt, så jeg sparer nok mye der.

Skrevet
Jeg kjøper femkilossekker i innvandrerbutikk med ris, bønner og linser. Det, sammen med pasta er basismaten. Får levert økologiske grønnsaker på døra annenhver uke. Handler i helsekosten av og til. Det blir 1500 i måneden. Det er dyrt å spise (sunt)kjøtt, så jeg sparer nok mye der.

Har du link til den ordningen der man kan abonnere på økologiske grønnsaker og få dem hjem på døren? Jeg vil også bestille det. Hva er prisen?

Gjest lissi32
Skrevet
Det er da virkelig bare sløsere som kjøper ukeblader, vel?!!

Har du hørt for en kommentar???

Så om man kjøper et ukeblad å kose seg med i løpet av en uke er man sløser? Selv om man ikke sitter på cafe hver dag og drikker en hau med caffe latte?

Er mye annet man kan sløse bort penger på en et ukeblad eller to.

Som feks å gå på byen? Gjør du det gjest? Da snakker vi sløseri!!

Skrevet (endret)
Har du link til den ordningen der man kan abonnere på økologiske grønnsaker og få dem hjem på døren? Jeg vil også bestille det. Hva er prisen?

Jeg bestille fra aarstidene.no. Betaler tja... 600 kr tror jeg for to grønnsakskasser i måneden.

Endret av Pax
Skrevet
Skjønner det bare ikke.

Vi brukler mellom 6 og 7 tusen, handler noen ganger på rema, andre ganger på meny, atter andre på rimi eller bunnpris. Kommer ann på hvor vi er og slikt når vi handler. Vi forsøker å hndle stort 1 gang pr uke, og fyller etter md div.

Men middager for en heil uke, pålegg, masse frukt, grønnsaker, vaskemiddel, bleier, toalettartikler, bateri lyspærer, ukeblader, tannkrem++++++++

Nei jeg begriper det simpelt hen ikke.

Kan noen forklare?

Vi får betydelig mindre penger å rutte med fremmover.

Ca 13 tusen kroner til mat, klær, bensin og fornøyelser.

Og vi er 2 voksene og 1 barn......

Hvordan skal vi greie dette?????

Prisen på mat økte med 3,3 prosent siste året. For dere innebærer det ca. 200 kroner mer pr.mnd. Sifo har ikke justert for dette.

Skrevet
Det er dyrt å spise (sunt)kjøtt, så jeg sparer nok mye der.

Nei, det kan du ikke påstå som en regel. Prisene varierer veldig der også. Vi spiser kjøtt ca to ganger i uka og det er ikke akkurat en "budsjett-knekker". En pakke kyllingfileter til 79 kr holder til minst to middager for to voksne.. Bare som et eksempel.

Skrevet

Her var det mye til ettertanke. Vi er to store og en liten og jeg tror ikke vi bruker så mye. Men nå kjøpe rjeg heller en frossen ørret til 29 kr kilo på Rema - den er helt fin - og fra en 3 kilos fisk får jeg minst to gode sunne middager. En pakke kyllingfilet til 79,- forekommer ikke - det byr meg i mot å betale så mye for en middag for to. Selv om jeg ikke akkurat fremstår som en sparer hos de som kjenner meg. Men jeg kan kjøpe grillet kylling til 39,90 og får 1-2 middager av det etter skinn er tatt av.

Vi bruker også endel lapskausgrønnsaker til en tier for posen og ha fx mye gode suppemiddager - men bla "middagsrester" i - høres fryktelig ut, men det blir ofte både kylling og fiskerester som er fin som suppebasis.

Lager man mat fra bunnen av blir det ofte billigere og enklere å ta vare på for senere bruk. Jeg vet folk som aldri har rester å bruke fordi mat blir kastet.

Vi bruker heller aldri sauseposer, ferdig pastasauser etc - det er både sunnere å la vær og rimeligere.

Bleier og sånn koster da ikke så mye i måneden - med Kiwiavtalene bruker vi kanskje 4-500,- - det er 6-8 bleiepakker - ja, mer er det ikke.

Samler ikke på kvitteringer, men det skal jeg jammen begynne å gjøre. Mannen min er lyspæresjef, men det er da begrenset hva man bruker av det også.

Skrevet
Nei, det kan du ikke påstå som en regel. Prisene varierer veldig der også. Vi spiser kjøtt ca to ganger i uka og det er ikke akkurat en "budsjett-knekker". En pakke kyllingfileter til 79 kr holder til minst to middager for to voksne.. Bare som et eksempel.

Jeg tenkte på kjøttmiddag hele uken, pålagg, etc. Da går det nok litt.

Skrevet
Jeg tenkte på kjøttmiddag hele uken, pålagg, etc. Da går det nok litt.

Det kan vel hende.. Men slik er det vel ingen som lever, så det blir rimelig teoretisk.

Skrevet

Vi er to voksne og to barn. Et barn er 1 år og vi kjøper derfor NAN, barnemat, våtservitter, smokker, bleier, grøt også på matbudsjettet. Var 1 måned jeg tok vare på alle kvitteringer og kom til at vi brukte 4500 på mat i mnd.

Noe mindre er det faktisk ikke mulig og bruke her i huset hvis vi skal spise godt og sunt.

Vi handler bare på Rema. I løpet av en uke har vi gjerne dette til middag; fiskekaker, risengrynsgrøt, taco, laks, kylling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...