Gjest frua Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Er det vanlig i barnehagen? Skal vi foreldre betale for de ansattes overtid? Mye som skurrer i barnehagen om dagen. De skulle ha plandag forrige onsdag, jeg er foreldre representant, og forsøkte å ringe dem. Der tok ingen tlf. Fikk vite det dagen etterpå at de avspaserte. Skal personalmøter avspaseres? Må vite mere før jeg tar dette opp med eieren, hun er ikke så lett å snakke med.
Gjest Gjest-M- Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Hos oss jobber vi noen ganger inn planleggingsdager ved å ta to ekstra personalmøter på kveldstid. Da betaler jo ikke foreldrene de ansattes overtid, for vi har jobbet inn de timene som var satt opp som planleggingsdag. Du blander litt begreper her, med planleggingsdag og personalmøte. Personalmøter har vi på kveldstid, etter at barnehagen er stengt. Planleggingsdag er på dagtid, og da er barnehagen stengt. Noen ganger har vi planleggingsdag i barnehagen, og noen ganger deltar vi på kurs utenfor barnehagen på disse dagene. Og noen ganger jobber vi inn dagen på forhånd, og avspaserer på f.eks inneklemte dager.
Gjest frua Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Blander ikke nei. Det jeg lurer på: Avspaserer barnehage ansatte personal møter på plandagene? Eller er det noe lurt som finnes på, uten foreldrene vet det?
*Mina* Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Blander ikke nei. Det jeg lurer på: Avspaserer barnehage ansatte personal møter på plandagene? Eller er det noe lurt som finnes på, uten foreldrene vet det? De kan avspasere noen av dagene (er usikker på hvor mange), og det er fordi de jobber de timene inn resten av året. Eller mener du at de skal arbeide gratis enkelte timer, bare fordi du skal være fornøyd? Og har dette egentlig noe med deg og ditt barn å gjøre? Skal du ha timeplanen til alle de ansatte, for å være sikker på at ingen av de får noe gratis?
Gjest frua Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Selfølgelig skal jeg vite det! Må da vite hva jeg betaler for.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Blander ikke nei. Det jeg lurer på: Avspaserer barnehage ansatte personal møter på plandagene? Eller er det noe lurt som finnes på, uten foreldrene vet det? [/q Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du har barnehageplass til barna dine, som er så negativ til barnehage/personalet...? Og hvis du er så misfornøyd med det tilbudet barna dine har, burde du ta det opp med barnehagen, evnt bytte barnehage. Det er ikke noe som er verre enn å ha negative og misfornøyde foreldre, når man som ansatt yter 100% hver eneste dag, for at barna skal ha det best mulig.
Brunhilde Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Selfølgelig skal jeg vite det! Må da vite hva jeg betaler for. Du betaler for 11 måneder i året, og det er helt vanlig at planleggingsdager kan brukes til avspasering. Det er faktisk noe du enten må finne deg i, eller finne deg en annen barnhage. "Din" barnehage høres ut til å være privat, men praksisen er lik i kommunale barnehager, bortsett fra at de ofte holder åpent uten feriestenging.
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. januar 2008 #8 Skrevet 10. januar 2008 (endret) Selfølgelig skal jeg vite det! Må da vite hva jeg betaler for. Okei så DU betaler for personalmøtene/planleggingsdagene. Siden du er så sikker på at det er du som betaler for det regner jeg med at barnet ditt går i en privatbarnehage som ikke får noe som helst statlig støtte. De barnehageansette tar ofte planleggingsdagene over to dager på kveldstid, dermed kan de avspasere på dagtid. Hadde tilfellet vært at de ikke fikk avspasere måtte de fått overtid for det de jobbet på kveldstid og da måtte DU ha betalt mer. Eller er det en barnehage helt uten planlegging du ønsker? Du er antakeligvis en av de foreldrene som gjør barnehagepersonalets jobb til en stor utfordring. Du bekrefter dessverre fordommene mine mot typisk foreldrerepresentanter. Endret 10. januar 2008 av Stjernedryss
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. januar 2008 #9 Skrevet 10. januar 2008 merkelig at det kan være fri dag på planleggingsdag, planleggingsdag er en stress dag for mange for å finne løsninger for å få barna passet av andre enn barnehagen. Av respekt for kvaliteten for hva som skal gjøres bør da planleginngsdagen være edn dag til planelgging! Jeg er 100% sikker på at barnehagepersonellet er mer opplagt til en planleggingsdag på dagtid, enn å gjøre denne planleggingen to kvelder. Dette synes jeg faktisk er gangske frekt!!! Ingen andre yrker kan gjøre slikt! (bortsett fra lærere da...)
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 merkelig at det kan være fri dag på planleggingsdag, planleggingsdag er en stress dag for mange for å finne løsninger for å få barna passet av andre enn barnehagen. Av respekt for kvaliteten for hva som skal gjøres bør da planleginngsdagen være edn dag til planelgging! Jeg er 100% sikker på at barnehagepersonellet er mer opplagt til en planleggingsdag på dagtid, enn å gjøre denne planleggingen to kvelder. Dette synes jeg faktisk er gangske frekt!!! Ingen andre yrker kan gjøre slikt! (bortsett fra lærere da...) Kanskje være glad for at noen faktisk gidder å gjøre den jobben det er å jobbe i barnehage. De får dårlig betalt, særlig å ikke unne de å jobbe inn en fridag.
Gjest Gjest-M- Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Okei så DU betaler for personalmøtene/planleggingsdagene. Siden du er så sikker på at det er du som betaler for det regner jeg med at barnet ditt går i en privatbarnehage som ikke får noe som helst statlig støtte. De barnehageansette tar ofte planleggingsdagene over to dager på kveldstid, dermed kan de avspasere på dagtid. Hadde tilfellet vært at de ikke fikk avspasere måtte de fått overtid for det de jobbet på kveldstid og da måtte DU ha betalt mer. Eller er det en barnehage helt uten planlegging du ønsker? Du er antakeligvis en av de foreldrene som gjør barnehagepersonalets jobb til en stor utfordring. Du bekrefter dessverre fordommene mine mot typisk foreldrerepresentanter.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #12 Skrevet 10. januar 2008 Barnehagen vil jo være stengt på planleggingsdagen uansett om de ansatte planlegger på selve dagen eller avspaserer. Jeg jobber i skolen og vi har ved flere anledninger avspassert planleggingsdagene. Da har vi jobbet dem inn tidligere enten ved å jobbe noen kvelder eller ha seminar en helg. På skolene er det regler for hvor mange dager med undervisning barna skal ha og når vi eventuelt planlegger er opp til oss. Jeg regner med at det finnes et slikt system i barnehagene også. Andre yrker kan også avspassere en dag i ny og ne hvis de har arbeidet inn timene.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #13 Skrevet 10. januar 2008 Og en ting til: Er dette en privat barnehage vil vel ikke eieren betale sine arbeidstakere for en fridag? Det hadde i allefall ikke jeg gjort. Planleggingsdagene er jo en del av den betalingsfrie måneden.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Oi! Her var det mye sinne!!!! På både innlegg og svar :-D I barnehagen jeg jobber avspaserer vi enkelte plandager. Det skjer at vi ønsker å delta på kurs som pågår på kveldstid,ikke alltid det er et kurs på en plandag. Da får vi avspassering istedenfor overtidsbetalt. Det som da er greit er å avspassere når det ikke er barn i barnehagen,slik at det ikke går ut over barna. Som faktisk er de vi skal sørge for! Jeg skjønner at det er "stress" å få barnevakt på disse plandagene, jeg har selv barn i barnehagen. Som jeg også i likhet med alle andre må bort plassere de dagene jeg faktisk er på kurs/ jobber i barnehagen på plandager. Må også si at jeg tror ikke det bare er lærere og barnehage ansatte som kan avspassere overtid???? Jeg har iallefall avspassert i andre jobber.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #15 Skrevet 10. januar 2008 Jeg synes dette er en ganske frekk praksis hvis det er sant! Så kvaliteten(som allerede er sub-par) på barnas tilbud skal lide fordi de ansatte skal ha et par dager fri? En ting er iallefall sikkert, barnehageansatte har INGENTING å klage over når de kan holde på sånn. Dette skal tas opp på neste møte.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #16 Skrevet 10. januar 2008 De kan avspasere noen av dagene (er usikker på hvor mange), og det er fordi de jobber de timene inn resten av året. Eller mener du at de skal arbeide gratis enkelte timer, bare fordi du skal være fornøyd? Ja det burde de da virkelig - en barnehageplass koster jammen ikke så lite. Det er tross alt vi foreldre som sørger for at de i det hele tatt har en jobb å gå til.
Titta Skrevet 10. januar 2008 #17 Skrevet 10. januar 2008 Jeg synes dette er en ganske frekk praksis hvis det er sant! Så kvaliteten(som allerede er sub-par) på barnas tilbud skal lide fordi de ansatte skal ha et par dager fri? En ting er iallefall sikkert, barnehageansatte har INGENTING å klage over når de kan holde på sånn. Dette skal tas opp på neste møte. Du bør klare å skille mellom avspasering og fri. Det er klart at de ansatte må få avspasere en dag hvis de utover vanlig arbeidstid har deltatt på kurs/planlegging/møter på kveldstid eller i helger. Eller hva foreslår du at skal gjøres? Mener du det er riktig at de ansatte skal jobbe fulltid hver dag i uken og stille opp på møter på sin fritid (kveldstid/i helger) uten å de skal få tilsvarende fritid på ett senere tidspunkt?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #18 Skrevet 10. januar 2008 Jeg synes dette er en ganske frekk praksis hvis det er sant! Så kvaliteten(som allerede er sub-par) på barnas tilbud skal lide fordi de ansatte skal ha et par dager fri? En ting er iallefall sikkert, barnehageansatte har INGENTING å klage over når de kan holde på sånn. Dette skal tas opp på neste møte. Så for deg er det viktigst at de sitter i barnehagen den aktuelle dagen i stedet for at de kanskje er med på et aktuelt kurs en annen dag (etter/utenom) vanlig arbeidstid? Ja, ja.
Tusenfryd Skrevet 10. januar 2008 #19 Skrevet 10. januar 2008 Det må da være bedre med en kollektiv avspasering 1 dag for alle ansatte enn at barnehagen går for halv maskin og er åpen? Dette må da blir mindre belastning på foreldrene? Uansett - planleggingsdager har vi i kontrakten vår med barnehagen - jeg driter seriøst i hva de bruker den tiden på så lenge jeg ser at tilbudet til mitt barn holder kvalitet og er i utvikling.
Chiquita Skrevet 10. januar 2008 #20 Skrevet 10. januar 2008 Alle står vel fritt til å finne andre måter for pass av sitt barn på, enn bruk av barnehage. Så dersom det oppleves som et problem at ansatte avspasserer på en planleggingsdag, for planlegging/kurs el.l som de har gjort på egen fritid tidligere, så er det jo bare å finne andre pass-alternativer. MÅ ikke ha barnehage dersom man ikke er fornøyd med tilbudet. Dersom slik avspassering ikke kan utføres på en og annen planleggingsdag, så må den jo utføres når barna er i barnehagen. Barnehageøkonomien er ofte så stram, at det mange ganger ikke er økonomi til å sette inn vikar. DA snakker vi om et dårligere tilbud til barna, siden barnehagen da blir underbemannet! Jeg kan ikke skjønne hvilken forskjell det utgjør, om barnehagen er stengt pga en planleggingsdag hvor de ansatte planlegger/er på kurs, mot at planleggingen/kurset foregår på den ansattes fritid, og de ansatte avspasserer denne dagen. Barnehagen er jo stengt uansett. Føles det bedre for deg som forelder om du vet at de ansatte er i barnehagen og planlegger? Hva om denne planleggingen foregikk søndagen før? Det spiller da vel ingen rolle for deg som forelder når planleggingen/kursene foregår, vel???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå