Gjest Kunden Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Nå har jeg opplevd det to ganger. Første gang var ang noe paoirer fra et forsikringselskap. Det gjaldt ang inngåelse av et produkt. Fikk beskjed om at det ble sendt rek på posten. Kom på posten, så ville de ikke gi det ut pga på brevet stod det at det krevdes pass som leg. Ok, da får du bare sende det tilbake. Jeg går ikke og anskaffer meg pass og betale flere hundrede kroner. Nå gik jeg inn på Norwegian bank. Det var et produkt der jeg kunne tenke meg. Fyller ut og trykker send. Så kommer det opp at det vil bli sendt meg rek på posten og leg blir pass. Nå er det mange som ikke har pass. Når amn har bankkort så må vel det gjelde som leg? det har da vert gyldig leg før? jeg har da aldri brukt noe annet. Er det så at enkelte kunder skal utelukkes pga passmangel?
Chiquita Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Nye regler kom for en stund siden, som sier at pass er eneste gyldige legitimasjon ved enkelte tjenester. Jeg måtte selv skaffe meg pass da jeg skiftet bank en eller annen gang i løpet av fjoråret. Nå har vel pass-prisene gått ned ganske mye, så det er jo ikke noen krise om du må skaffe deg pass, vel ?
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Prisen på pass er satt ned fra 990 til 450, og det er vel gyldig i 10 år, så ville nok vurdert å anskaffe et. Selv om man i teorien skal kunen reise i store deler av EU uten pass er dette fortsatt den eneste gyldige legitimasjonen i utlandet (EU har jo et eget identitetskort alle må ha med seg). Det er vel en viss sannsynlighet for at du kommer til å reise i løpet av de neste 10 årene, så vil ikke si dette er en dårlig investering.
Gjest bigge Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Nå er det mange som ikke har pass. Når amn har bankkort så må vel det gjelde som leg? det har da vert gyldig leg før? jeg har da aldri brukt noe annet. Er det så at enkelte kunder skal utelukkes pga passmangel? Nå vet jeg at dette blir litt OT, men; Det er da ikke mange som ikke har pass!? Det gjelder i alle fall ikke en eneste av mine venner eller familiemedlemmer. Vil ikke tro de er så spesielle. Det er ganske vanlig i USA, men ikke her på berget. Etter hva jeg har sett, i alle fall.
Gjest *Mim* Skrevet 10. januar 2008 #5 Skrevet 10. januar 2008 Jeg anskaffet meg mitt første pass i voksen alder i fjor, men har ennå ikke fått bruk for det. Vet om noen som ikke har pass, men det er vel ikke så mange lenger.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Det er vel ganske mange eldre som ikke har pass, blant annet. Synes de bør godta annen legitimasjon, ikke alle trenger pass til reising.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Med fare for å være VELDIG generaliserende så er det vel ikke så veldig mange eldre som bytter til en ren nettbank, som er den vanligste grunnen til at man må ha med pass. Forsikringsselskapene har som oftest litt flere kontorer, så der er det som regel mulig å komme seg til en av dem og legitimere seg direkte (vil tro de da aksepteter førerkort eller bankkort). Etter en del problemer med identitetstyveri kan jeg skjønne at det har blitt strengere, men de bør også ha en eller annen løsning for dem som ikke har, og ikke vil ha, pass. Synd vi ikke har identitetskort slk de har i EU. De koster vel også litt, men det burde jo finnes et alternativ til et (for noen) dyrt pass.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Nå er det mange som ikke har pass. Tviler jeg på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå