Rufus Skrevet 23. april 2003 #1 Del Skrevet 23. april 2003 Mine foreldere har reist på ferie og sendt "deler av kjøleskapet" til meg...da dukket det opp et par bunter asparges. Dette er en grønnsak (?) jeg aldri har brukt før- har bare spist det kokt til middag som tilbehør...men jeg har for meg at man kan lage mye annet godt med det....kan noen gi meg noen gode forslag?? (Men jeg må ha goood beskrivelse altså - ikke så god på matlaging :oops: - mye lettere og bake!!) (Forresten - laget en gang asparges med skinke og balsamico...det ble ikke noe suksess.... :oops: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. april 2003 #2 Del Skrevet 23. april 2003 Aspargessuppe er godt, eller du kan smørdampe dem, rull de sammen to og to i ost og prosciutto (skinke) og gratiner de i ovnen og spis sammen med loff. Lag den klassiske varianten med Hollandaisesaus eller kok dem i lettsaltet vann og dypp de i ett bløtkokt egg mens du spiser. Mulighetene er mange. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 23. april 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 23. april 2003 Ost og skinke hørtes godt ut....kanskje det blir kveldens måltid....takk!! ...Flere gode forslag tas gjerne i mot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 23. april 2003 #4 Del Skrevet 23. april 2003 Ost og skinke hørtes godt ut....kanskje det blir kveldens måltid....takk!! ...Flere gode forslag tas gjerne i mot... Trenger du en oppskrift? Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 23. april 2003 #5 Del Skrevet 23. april 2003 Min asparges-favoritt om dagen: Stek asparges i grillpanne (evt vanlig jernpanne) til de er møre. Server dem med god olivenolje, ristede pinjekjerner og parmesan i generøse flak over. + Godt brød og god vin :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 24. april 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 24. april 2003 Data´n min prøvde ta selvmord i går :cry: ....men nå er jeg tilbake igjen... Minnie: Det ble ikke noe asparges i går, så jeg tar gjerne i mot forslag!! ...artig med ting man ikke har gjort før...og med oppskrifter tør jeg jo prøve også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. april 2003 #7 Del Skrevet 24. april 2003 Gratinert asparges. Dekk en baleplate med papir og sett ovnen på 200 grader. Legg en skive pålegg- eller spekeskinke oppå en tykk skive ost og legg deretter 2 aspargeser oppå, rull sammen og legg de på bakeplaten med skjøten ned. Dryss over litt parmesan, basilikum, estragon og oregano samt ett par dråper Balsamico (kan sløyfes). og bak de i ovnen i ca. 10-15 min til osten er gylden. Nytes sammen med godt brød eller loff. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 24. april 2003 #8 Del Skrevet 24. april 2003 Dette så knallgodt ut! Ser for meg dette med litt temperert rødvin foran TV'n etter en lang dag.... etter at babyen er ute av magen, vel og merke! Denne er lagt inn i mappen "Oppkrifter" på PC'n! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 24. april 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 24. april 2003 Minnie: Oppskriften er nå printet ut! :D Det hørtes jo i grunnen ganske greit ut....men nå fikk jeg så veldig lyst til å dra hjem fra jobb og lage mat i stede :oops: Ganske sikker på at sambo skal få dette i kveld når vi kommer hjem fra jobb...(og jeg vet jeg har ei god flaske rødvin i kjelleren ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valmue Skrevet 24. april 2003 #10 Del Skrevet 24. april 2003 Mmmm.. mye godt her! En av mine favoritter er lettkokte avrente asparges som du surrer en skive parmaskinke rundt. Stek herligheten noen minutter i grillpanne (vanlig stekepanne går også bra) og strø revet parmesan (reggiano) over. Pynt med frisk basilikum. Kan også serveres som forrett eller smårett med hjemmlaget hollandaisesaus ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. april 2003 #11 Del Skrevet 24. april 2003 Bar en liten kommentar siden du ikke har brukt asparges før. Grønn asparges har en træen del nederst som du skal knekke av. Du holder rett og slett nederst på aspargesen og midt oppå den. Så knekker du den, for der den knekker starter den delen som ikke er så god til å spise. Du kan eventuelt skrelle nederste del av stilken med en gulrotskreller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 24. april 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 24. april 2003 Ragnhild: Den er grønn, ja...så da knekker jeg i vei... Blir det like godt om man skreller den, eller er det best og knekke??(tenkte bare på at de har ligget et par dager (minst) i kjøleskapet og kanskje ikke er så sprø lengre...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. april 2003 #13 Del Skrevet 24. april 2003 Du knekker først, også skreller du eventuelt det nederste av det som er igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2003 #14 Del Skrevet 25. april 2003 vil bare si at rødvin ikke er godt til asparges. Finn heller en litt fyldig og tørr hvitvin. Absolutt elsker asparges og bruker den til alt mulig. Pasta med en fyldig fløtesaus, asparges og sprøstekt bacon med nyrevet parmesan er kjempegodt. Asparges er også veldig godt som tilbehør til fisk og kylling. Godt i Wok også. Hvis aspargesen din er litt slapp kan du skjære av nederste del og sett i vann en stund. Hvis jeg har mye asparges og vet jeg må oppbevare den en stund legger jeg de innpakket i et fuktig klede i kjøleskapet. Da tørker de ikke ut og holder seg friske lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufus Skrevet 25. april 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 25. april 2003 I går ble det asparges!!...Prøvde Minnie sin "versjon" - knall! :D Nå fikk jeg ikke prøvd med rødvin da jeg skulle ut og kjøre etterpå, men... Takk for alle tipsene - jeg tar godt vare på dem for det var ikke siste gangen jeg prøver dette!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2003 #16 Del Skrevet 25. april 2003 Hei! Er det noen som vet hvordan jeg lager asparges suppe med hermetiserte asparges? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #17 Del Skrevet 27. april 2003 Hei! Er det noen som vet hvordan jeg lager asparges suppe med hermetiserte asparges? JA, kast boksen og skaff fersk asparges. Hermetisk smaker fyyyy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #18 Del Skrevet 27. april 2003 ???? Ehhh, nå har jeg da HERMETISERT asparges i kjøleskapet, det er ikke bestandig man får kjøpt fersk asparges.. så jeg spør igjen.. er det noen som vet hvordan man lager suppe av hermetisert asparges? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 27. april 2003 #19 Del Skrevet 27. april 2003 Har lenge vurdert å føye asparges til mitt kosthold. Nå skal jeg få ut finger'n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 27. april 2003 #20 Del Skrevet 27. april 2003 Aspargessuppe 3 ss melange smeltes i en kjele, spe ut med mel og hell i litt av kraften fra boksen, rør godt mellom hver gang, spe ut med melk og fløte samt salt og pepper og la det koke opp, ha i aspargesen til sist- la alt bli gjennomvarmt. Litt muskat setter prikken over ìen. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå